Initial Coin Offering (ICO) is one of the most recent and innovative ways to raise funds in the startup ecosystem. It differs from traditional financing methods in many aspects and it relies on a decentralised environment. Decentralization creates several advantages both for issuing ventures and investors, reducing costs and frictions related to the conventional financing approaches. On the other side, the “ICO gold rush” created a perfect breeding ground for the appearance of poor-quality projects and scams. In fact, different studies claimed that the ICO market is characterized by a great degree of failures and fraudulent activities. Thus, investors are trying to understand which projects behind ICOs are the most valuable and which investments can actually maximize their returns. In the first part of this thesis an overview of the fundamental concepts of decentralised technologies such as distributed ledgers, blockchain and cryptocurrencies are given as well as a deepening on ICOs and their important characteristics. In the second part instead, different statistical approaches are employed to identify which factors of ICOs influence their probability of success. The analysis examines the influence of different features regarding their online presence, information about the team, advisors and whitepapers. By applying logistic regression emerged that the presence of a working website, the size of the Telegram group and the existence of a YouTube channel are all positively influencing the probability of success of an ICO.
Le ICOs (“Initial Coin Offerings”, ovvero “offerte iniziali di moneta”) sono uno dei metodi più recenti e innovativi per reperire fondi nell’ecosistema delle startup. Si differenzia dai metodi di finanziamento tradizionali per diversi aspetti in quanto si basa su un ambiente decentralizzato. La decentralizzazione crea numerosi vantaggi, sia per le imprese che per gli investitori, riducendo i costi e gli attriti che caratterizzano gli approcci finanziari convenzionali. Dall’altro lato, la corsa alle ICO ha creato il terreno perfetto per la nascita di progetti di bassa qualità e truffe finanziarie. Infatti, diversi studi affermano che il mercato delle ICO è caratterizzato da un elevato grado di fallimenti e attività fraudolente. Di conseguenza, gli investitori hanno iniziato ad analizzare più a fondo i diversi progetti in modo da individuare le ICO con maggiori probabilità di successo. Nella prima parte dell’elaborato viene fornita una panoramica dei concetti fondamentali riguardanti le tecnologie che consentono la decentralizzazione, come distributed ledger, blockchain, criptovalute e vengono inoltre approfonditi gli aspetti più importanti che contraddistinguono le offerte iniziali di moneta. Nella seconda parte invece, sono stati applicati e confrontati diversi metodi statistici per identificare quali fattori possono influenzare le probabilità di successo di una ICO. L’analisi prende in considerazione diverse variabili riguardanti la presenza online del progetto, le informazioni sul team, advisors e white papers. Infine, l’analisi è stata approfondita attraverso la regressione logistica, dalla quale è emerso che la presenza di un sito web funzionante, il numero di partecipanti nel canale Telegram e l’esistenza di un canale YouTube hanno un’influenza positiva sulle probabilità di successo di una ICO.
Offerte iniziali di moneta: Analisi statistica dei fattori che determinano il successo
CALUZZI, MARCO
2019/2020
Abstract
Initial Coin Offering (ICO) is one of the most recent and innovative ways to raise funds in the startup ecosystem. It differs from traditional financing methods in many aspects and it relies on a decentralised environment. Decentralization creates several advantages both for issuing ventures and investors, reducing costs and frictions related to the conventional financing approaches. On the other side, the “ICO gold rush” created a perfect breeding ground for the appearance of poor-quality projects and scams. In fact, different studies claimed that the ICO market is characterized by a great degree of failures and fraudulent activities. Thus, investors are trying to understand which projects behind ICOs are the most valuable and which investments can actually maximize their returns. In the first part of this thesis an overview of the fundamental concepts of decentralised technologies such as distributed ledgers, blockchain and cryptocurrencies are given as well as a deepening on ICOs and their important characteristics. In the second part instead, different statistical approaches are employed to identify which factors of ICOs influence their probability of success. The analysis examines the influence of different features regarding their online presence, information about the team, advisors and whitepapers. By applying logistic regression emerged that the presence of a working website, the size of the Telegram group and the existence of a YouTube channel are all positively influencing the probability of success of an ICO.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/231