The Master thesis describes the author's participation in the "Identità musicali" project (part of the "Music and migration" project of the Department of Musicology and Cultural Heritage of the University of Pavia) held at the "C'era una volta" farmhouse of Vigolzone (PC) , during the period from March 2016 in May 2017. The aim of the elaborate is to provide material to those who are interested in dealing with participatory music activities in reception centers for migrants. The author also seeks to contextualise at geo-political level the work done , because the way in which the "migration" situation is handled, both in the countries of origin and in the countries of arrivals, has a significant impact on people, their expectations and the situations they live.
La tesi descrive la partecipazione dell'autore al progetto "Identità musicali" (parte del più ampio progetto "Musica e migrazione" del Dipartimento di Musicologia e beni culturali dell'Università di Pavia), tenutosi all'Agriturismo "C'era una volta" di Vigolzone (PC), durante il periodo che va da marzo 2016 a maggio 2017. L'obiettivo dell'elaborato è quello di offrire materiale a chi fosse interessato ad occuparsi di musica partecipativa all'interno dei centri di accoglienza per migranti. L'autore intende, inoltre, contestualizzare a livello geo - politico il lavoro svolto in quanto il modo in cui la situazione "migrazione" viene gestita, sia nei paesi di provenienza sia in quelli di arrivo, ha una notevole ricaduta sulle persone, sulle loro aspettative e sulle situazioni che si trovano a vivere.
Musica e migrazione: ricerca di protocolli di musica partecipativa nei centri di accoglienza per migranti
SIGNAROLDI, MATTIA
2016/2017
Abstract
The Master thesis describes the author's participation in the "Identità musicali" project (part of the "Music and migration" project of the Department of Musicology and Cultural Heritage of the University of Pavia) held at the "C'era una volta" farmhouse of Vigolzone (PC) , during the period from March 2016 in May 2017. The aim of the elaborate is to provide material to those who are interested in dealing with participatory music activities in reception centers for migrants. The author also seeks to contextualise at geo-political level the work done , because the way in which the "migration" situation is handled, both in the countries of origin and in the countries of arrivals, has a significant impact on people, their expectations and the situations they live.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/23358