The environmental problems that we face today as global warming and other interconnected modifications, place the consumer in front of new dangers. The increasing number of jellyfish above the Italian and European coasts make traditional summer bathing a source of stress due to the fear of being stung. At the same time we become increasingly aware, through important awareness campaigns, of the harmful effects of sun exposure. Cosmetic marketing has recently caught consumers' needs by advertising antijellyfish sun care products. Starting from a benchmarking analysis, we identified the best references by studying the peculiarities and the lacking points, then we formulated prototypes that have been tested for effectiveness and stability. In this analysis we also tried to evaluate the role of lanthanum chloride: an ingredient that is always present in the antimedusa formulations on the market and that has no scientific literature to support, nor a consolidated use in cosmetics.
I problemi di tipo ambientale che ci troviamo ad affrontare oggi come il surriscaldamento globale e altre modificazioni interconesse pongono il consumatore davanti a nuovi pericoli. Laumento del numero di meduse nei litorali italiani ed Europei rendono la tradizionale balneazione estiva fonte di stress per il timore di essere punti. Nel contempo si diventa sempre più consapevoli, attraverso importanti campagne di sensibilizzazione, degli effetti nocivi dellesposizione al sole. Il marketing cosmetico, di recente, ha colto i bisogni dei consumatori pubblicizzando prodotti solari antimedusa. Partendo da un analisi di benchmarking abbiamo individuato le referenze migliori studiandone le peculiarità e i punti carenti , in seguito, abbiamo formulato dei prototipi che sono stati sottoposti a test di efficacia e di stabilità. In questanalisi abbiamo, inoltre, cercato di valutare il ruolo dl lantanio cloruro : ingrediente sempre presente nelle formulazioni antimedusa sul mercato e che non ha letteratura scientifica a supporto, né uso consolidato in ambito cosmetico.
Formulazione, valutazione ed efficacia di prodotti solari anti-meudsa.
DAPRATI, JESSICA ANDREA
2018/2019
Abstract
The environmental problems that we face today as global warming and other interconnected modifications, place the consumer in front of new dangers. The increasing number of jellyfish above the Italian and European coasts make traditional summer bathing a source of stress due to the fear of being stung. At the same time we become increasingly aware, through important awareness campaigns, of the harmful effects of sun exposure. Cosmetic marketing has recently caught consumers' needs by advertising antijellyfish sun care products. Starting from a benchmarking analysis, we identified the best references by studying the peculiarities and the lacking points, then we formulated prototypes that have been tested for effectiveness and stability. In this analysis we also tried to evaluate the role of lanthanum chloride: an ingredient that is always present in the antimedusa formulations on the market and that has no scientific literature to support, nor a consolidated use in cosmetics.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/23443