Local scour at the base of bridge piers is recognized as one of the major causes of vulnerability on existing waterways. This thesis presents an examination of the physical phenomenon, practical problems, the main equations used for its evaluation, engineering practice, and the analysis of some technical design guides available abroad and in Italy, produced by the Federal Highway Administration (USA), NCHRP (USA), CIRIA (UK), Austroads (Australia), and by the Autorità di Bacino del fiume Po. The main recommended countermeasures to be implemented to minimize or prevent local scour at the base of bridge piers are also highlighted.
Lerosione locale alla base delle pile dei ponti è riconosciuta come una delle maggiori cause di vulnerabilità degli attraversamenti fluviali esistenti. In questa tesi viene esposto un esame del fenomeno fisico, dei problemi pratici, delle principali equazioni utilizzate per la sua stima, della prassi ingegneristica, e lanalisi di alcune guide tecniche di progettazione disponibili allestero ed in Italia, prodotte da Federal Highway Administration (USA), NCHRP (USA), CIRIA (U.K.), Austroads (Australia), e dallAutorità di Bacino del fiume Po. Vengono inoltre evidenziate le principali contromisure consigliate da porre in atto per minimizzare o prevenire lerosione locale alla base delle pile dei ponti.
Esame critico di alcune metodologie comunemente usate per la stima dell'erosione locale alla base delle pile dei ponti.
MORINI, ELETTRA, MARIA
2018/2019
Abstract
Local scour at the base of bridge piers is recognized as one of the major causes of vulnerability on existing waterways. This thesis presents an examination of the physical phenomenon, practical problems, the main equations used for its evaluation, engineering practice, and the analysis of some technical design guides available abroad and in Italy, produced by the Federal Highway Administration (USA), NCHRP (USA), CIRIA (UK), Austroads (Australia), and by the Autorità di Bacino del fiume Po. The main recommended countermeasures to be implemented to minimize or prevent local scour at the base of bridge piers are also highlighted.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/23497