On theater stages there were often fantastic musical instruments, rare examples of objects never existed, if not for performances. The term fantastic refers to bizarre, disguised, dressed up or with a zoomorphic shape musical instruments designed for the stage. There were instruments which were transformed into fantastic ones, thereby losing their functional or acoustical requirements, while, on the other hand, instruments that retained their function but were adapted to the scene by appropriate masking. Lutes concealed in shells, flutes resembled fish backbones, violoni disguised as sea turtles, serpent-bows, barrel hoops with rushes as harps: these are just some examples of camouflaged musical instruments used in Florentine intermedi during the sixteenth century. Furthermore, fantastic musical instruments were born from attempts to make reconstructions of ancient Greco-Roman instruments, since humanists and Renaissance musicians embarked studies for a revival of the ancient musical practice, drama and musical instruments as well. Through descriptions of those instruments, iconographies and existing musical instruments with the same aesthetic, the research focuses on the symbolism of this type of objects within the musical practice of that time. Starting from Intermedi, the investigation broadens into any type of Italian performances with masked characters during the sixteenth and early seventeenth century, such as carnivals, masquerades, triumphs and commedia dellarte. This thesis presents the function and the symbolism of the rather fantastic shape of these musical instruments: had they only a visual role as part of the stage scenography, or were they considered as distinguished objects for a character, or were they thought also as proper characters? Might the disguise and the concealment of musical instruments be an attempt to hide the source from which the music came?

Sulle scene teatrali ci si può imbattere in strumenti musicali fantastici, rari esempi di oggetti mai esistiti, se non sul palcoscenico. Il termine fantastico si riferisce a strumenti bizzarri, inusuali, mascherati o zoomorfi ideati per gli spettacoli. Da un lato troviamo strumenti trasformati in fantastici che perdono la loro funzione acustico-musicale, dall'altro strumenti che mantengono la loro funzione ma sono adattati alla scena attraverso un appropriato camuffamento o mascheramento. Liuti nascosti in conchiglie, flauti che somigliavano a spine di pesce, violoni travestiti da tartarughe marine, archetti a forma di serpente, ribeche dentro teste di cervi: questi sono solo alcuni esempi di strumenti musicali camuffati impiegati negli intermedi fiorentini cinquecenteschi. Poiché in epoca rinascimentale umanisti e musicisti intrapresero studi per un rilancio dell'antica pratica musicale e del teatro, nacquero strumenti musicali fantasiosi anche dai tentativi di realizzare ricostruzioni di antichi strumenti greco-romani. Attraverso le descrizioni di questi strumenti all'interno di apparati scenici o di cronache dell'epoca, iconografie e strumenti musicali storici con un'estetica teatrale, la ricerca si concentra sul simbolismo di questi oggetti nella della pratica musicale di quel tempo. A partire dagli intermedi, l'indagine si espande a qualsiasi altro tipo di spettacolo italiano con personaggi mascherati durante il sedicesimo e l'inizio del diciassettesimo secolo, come il carnevale, le mascherate, i trionfi e la commedia dell'arte. Questa tesi illustra il ruolo e il simbolismo delle fantastiche forme di questi strumenti musicali: possedevano solo una funzione estetica visiva, come parte integrante della scenografia teatrale? Erano considerati oggetti distintivi di un personaggio, o erano considerati essi stessi dei veri e propri personaggi? Il camuffamento e l'occultamento degli strumenti musicali potrebbero essere un tentativo di nascondere la fonte sonora da cui proveniva la musica?

Meraviglia e camuffamento: strumenti musicali fantastici negli spettacoli italiani del tardo Rinascimento

RIGAMONTI, ARIANNA
2018/2019

Abstract

On theater stages there were often fantastic musical instruments, rare examples of objects never existed, if not for performances. The term fantastic refers to bizarre, disguised, dressed up or with a zoomorphic shape musical instruments designed for the stage. There were instruments which were transformed into fantastic ones, thereby losing their functional or acoustical requirements, while, on the other hand, instruments that retained their function but were adapted to the scene by appropriate masking. Lutes concealed in shells, flutes resembled fish backbones, violoni disguised as sea turtles, serpent-bows, barrel hoops with rushes as harps: these are just some examples of camouflaged musical instruments used in Florentine intermedi during the sixteenth century. Furthermore, fantastic musical instruments were born from attempts to make reconstructions of ancient Greco-Roman instruments, since humanists and Renaissance musicians embarked studies for a revival of the ancient musical practice, drama and musical instruments as well. Through descriptions of those instruments, iconographies and existing musical instruments with the same aesthetic, the research focuses on the symbolism of this type of objects within the musical practice of that time. Starting from Intermedi, the investigation broadens into any type of Italian performances with masked characters during the sixteenth and early seventeenth century, such as carnivals, masquerades, triumphs and commedia dellarte. This thesis presents the function and the symbolism of the rather fantastic shape of these musical instruments: had they only a visual role as part of the stage scenography, or were they considered as distinguished objects for a character, or were they thought also as proper characters? Might the disguise and the concealment of musical instruments be an attempt to hide the source from which the music came?
2018
Marvel and camouflage: fantastic musical instruments in late Renaisance Italian spectacles
Sulle scene teatrali ci si può imbattere in strumenti musicali fantastici, rari esempi di oggetti mai esistiti, se non sul palcoscenico. Il termine fantastico si riferisce a strumenti bizzarri, inusuali, mascherati o zoomorfi ideati per gli spettacoli. Da un lato troviamo strumenti trasformati in fantastici che perdono la loro funzione acustico-musicale, dall'altro strumenti che mantengono la loro funzione ma sono adattati alla scena attraverso un appropriato camuffamento o mascheramento. Liuti nascosti in conchiglie, flauti che somigliavano a spine di pesce, violoni travestiti da tartarughe marine, archetti a forma di serpente, ribeche dentro teste di cervi: questi sono solo alcuni esempi di strumenti musicali camuffati impiegati negli intermedi fiorentini cinquecenteschi. Poiché in epoca rinascimentale umanisti e musicisti intrapresero studi per un rilancio dell'antica pratica musicale e del teatro, nacquero strumenti musicali fantasiosi anche dai tentativi di realizzare ricostruzioni di antichi strumenti greco-romani. Attraverso le descrizioni di questi strumenti all'interno di apparati scenici o di cronache dell'epoca, iconografie e strumenti musicali storici con un'estetica teatrale, la ricerca si concentra sul simbolismo di questi oggetti nella della pratica musicale di quel tempo. A partire dagli intermedi, l'indagine si espande a qualsiasi altro tipo di spettacolo italiano con personaggi mascherati durante il sedicesimo e l'inizio del diciassettesimo secolo, come il carnevale, le mascherate, i trionfi e la commedia dell'arte. Questa tesi illustra il ruolo e il simbolismo delle fantastiche forme di questi strumenti musicali: possedevano solo una funzione estetica visiva, come parte integrante della scenografia teatrale? Erano considerati oggetti distintivi di un personaggio, o erano considerati essi stessi dei veri e propri personaggi? Il camuffamento e l'occultamento degli strumenti musicali potrebbero essere un tentativo di nascondere la fonte sonora da cui proveniva la musica?
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/23509