Increased awareness and attention to environmental issues is contributing significantly to changing consumer habits, especially in the field of electric mobility, bringing with it some questions, first of all: "Will there be enough energy to recharge all the car?" or "Will the electricity grid resist the request for energy for recharging?". The aim of this paper is to develop and analyze an electric vehicle penetration model in society by 2030, in particular we intend to investigate the fast and super fast charging methods that will be the key to the large-scale diffusion of the electric vehicle. Possible future solutions also include new network management methods that directly involve end users, such as demand response services and V2G (vehicle to grid) technology which uses part of the energy of car batteries to balance the network in critical moments. The paper aims to analyze a typical charging station in the province of Pavia by predicting the evolution of daily recharges in the next ten years to estimate the daily energy needed at each station and the minimum power required from the network that can guarantee this objective. We also intend to investigate alternative solutions to be integrated into the electric mobility system such as the use of photovoltaic systems installed at charging stations or the use of accumulators that guarantee the achievement of objectives, but at the same time reduce the power required from the electricity network . The results show that more efficient use of the network together with these support solutions is essential to reduce the load required and contribute to the stability of the whole system.
La maggiore consapevolezza ed attenzione alle tematiche ambientali sta contribuendo in maniera significativa al mutamento delle abitudini dei consumatori, in particolare nel campo della mobilità elettrica, portando con sé alcuni interrogativi, primi tra tutti: "Ci sarà abbastanza energia per ricaricare tutte le auto?" oppure "Resisterà la rete elettrica alla richiesta di energia per la ricarica?". L'obiettivo di questo elaborato è quello di sviluppare ed analizzare un modello di penetrazione del veicolo elettrico nella società al 2030, in particolare si intende indagare i metodi di ricarica fast e super fast che saranno la chiave della diffusione su larga scala del veicolo elettrico. Tra le possibili soluzioni future si accennano anche i nuovi metodi di gestione della rete che coinvolgono direttamente gli utenti finali, come i servizi di demand response e la tecnologia V2G (vehicle to grid) che sfrutta parte dell’energia delle batterie delle auto per bilanciare la rete nei momenti critici. L’elaborato punta ad analizzare una stazione di ricarica tipo nella provincia di Pavia andando a prevedere l'evoluzione delle ricariche giorno nei prossimi dieci anni per stimare l’energia giornaliera necessaria ad ogni stazione e la potenza minima richiesta alla rete che possa garantire questo obiettivo. Si intendono indagare anche soluzioni alternative da integrare nel sistema della mobilità elettrica come l’uso di impianti fotovoltaici installati presso le stazioni di ricarica o l’uso di accumulatori che garantiscano il raggiungimento degli obiettivi, ma al tempo stesso riducano la potenza richiesta alla rete elettrica. Dai risultati si evince come un uso più efficiente della rete insieme a queste soluzioni di supporto sia fondamentale per ridurre il carico richiesto e contribuire alla stabilità di tutto il sistema.
Scenari di mobilità elettrica e infrastrutture di ricarica veloce: valutazioni pratiche sull'impatto degli impianti elettrici di stazioni di servizio esistenti.
PACENZA, RICCARDO
2018/2019
Abstract
Increased awareness and attention to environmental issues is contributing significantly to changing consumer habits, especially in the field of electric mobility, bringing with it some questions, first of all: "Will there be enough energy to recharge all the car?" or "Will the electricity grid resist the request for energy for recharging?". The aim of this paper is to develop and analyze an electric vehicle penetration model in society by 2030, in particular we intend to investigate the fast and super fast charging methods that will be the key to the large-scale diffusion of the electric vehicle. Possible future solutions also include new network management methods that directly involve end users, such as demand response services and V2G (vehicle to grid) technology which uses part of the energy of car batteries to balance the network in critical moments. The paper aims to analyze a typical charging station in the province of Pavia by predicting the evolution of daily recharges in the next ten years to estimate the daily energy needed at each station and the minimum power required from the network that can guarantee this objective. We also intend to investigate alternative solutions to be integrated into the electric mobility system such as the use of photovoltaic systems installed at charging stations or the use of accumulators that guarantee the achievement of objectives, but at the same time reduce the power required from the electricity network . The results show that more efficient use of the network together with these support solutions is essential to reduce the load required and contribute to the stability of the whole system.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/24322