The fashion industry is one of the most polluting industries. Every year millions of tons of clothes get burnt or buried in landfills. Fast-fashion companies rely on the societal overconsumption and disregard their wasteful and resource-draining actions. The circular economy and more specifically the circular business models offer a solution for this problem and push the industry towards environmentally friendly practices. The transition from the linear business model to a circular business model (CBM) has already started but it’s progressing slowly. One of the key reasons for the slow transition is the incapacity of CBMs operating in the value chain of fashion retail to scale, be it due to the small market presence, the lack of funds or competing with unsustainable businesses. The scalability of circular businesses has not been explored enough. The thesis highlights that CBMs scalability is an important aspect in the transition to a more circular fashion and textile value chain. This entails a summary of the unique resources and capabilities that CBMs must possess or acquire in order to overcome obstacles and expand their capacity for growth. Accordingly, qualitative research was conducted by extracting information from, peer-reviewed articles, grey literature, books and the interviews with the case companies. Several challenges that circular business models faced were detected and analyzed shedding light on internal factors, for example, inefficiency, lack of funding or know-how and external factors, for instance, an unsustainable customer mindset or insufficient government support. Through research, four different strategies have been identified that can advance the scalability of circular business models. These are the ‘efficiency-oriented’, ‘adaptability-oriented’, ‘connection-oriented’ and ‘green-growth’ strategies. The thesis combines several frameworks with the foundations set by ‘resource-based theory’ and ‘dynamic capabilities theory’. This results in the identification of dynamic capabilities and resources which are of strategic significance to scaling CBMs. All of the findings have been derived from interviews conducted with ten European companies.
L'industria della moda è una delle industrie più inquinanti. Ogni anno milioni di tonnellate di vestiti vengono bruciate o seppellite nelle discariche. Le aziende di fast fashion fanno affidamento sul consumo eccessivo della società e ignorano le loro azioni dispendiose e drenanti risorse. L'economia circolare e più specificamente i modelli di business circolari offrono una soluzione a questo problema e spingono l'industria verso pratiche rispettose dell'ambiente. La transizione dal modello di business lineare a un modello di business circolare (CBM) è già iniziata ma procede lentamente. Uno dei motivi principali della lenta transizione è l'incapacità di scalare delle CBM che operano nella catena del valore del fashion retail, a causa della scarsa presenza sul mercato, della mancanza di fondi o della competizione con attività insostenibili. La scalabilità delle imprese circolari non è stata esplorata abbastanza. La tesi evidenzia che la scalabilità di CBM è un aspetto importante nella transizione verso una catena del valore della moda e del tessile più circolare. Questo descrive in dettaglio un riepilogo delle risorse e delle capacità uniche che le CBM devono possedere o acquisire per superare gli ostacoli ed espandere la loro capacità di crescita. Di conseguenza, la ricerca qualitativa è stata condotta estraendo informazioni da articoli sottoposti a revisione paritaria, letteratura grigia, libri e interviste con le società del caso. Sono state rilevate e analizzate diverse sfide affrontate dai modelli di business circolari, facendo luce su fattori interni, ad esempio inefficienza, mancanza di finanziamenti o know-how e fattori esterni, ad esempio una mentalità insostenibile del cliente o un supporto governativo insufficiente. Attraverso la ricerca, sono state identificate quattro diverse strategie che possono far progredire la scalabilità dei modelli di business circolari. Si tratta delle strategie "orientate all'efficienza", "orientate all'adattabilità", "orientate alla connessione" e "crescita verde". La tesi combina diversi quadri con le basi poste dalla "teoria basata sulle risorse" e dalla "teoria delle capacità dinamiche". Ciò si traduce nell'identificazione di capacità e risorse dinamiche che hanno un significato strategico per il ridimensionamento delle CBM. Tutti i risultati sono stati ricavati da interviste condotte con dieci aziende europee.
Scalabilità delle imprese circolari nel settore della moda e del tessile con focus sui paesi europei
SIMONS, REBECCA MARIA
2021/2022
Abstract
The fashion industry is one of the most polluting industries. Every year millions of tons of clothes get burnt or buried in landfills. Fast-fashion companies rely on the societal overconsumption and disregard their wasteful and resource-draining actions. The circular economy and more specifically the circular business models offer a solution for this problem and push the industry towards environmentally friendly practices. The transition from the linear business model to a circular business model (CBM) has already started but it’s progressing slowly. One of the key reasons for the slow transition is the incapacity of CBMs operating in the value chain of fashion retail to scale, be it due to the small market presence, the lack of funds or competing with unsustainable businesses. The scalability of circular businesses has not been explored enough. The thesis highlights that CBMs scalability is an important aspect in the transition to a more circular fashion and textile value chain. This entails a summary of the unique resources and capabilities that CBMs must possess or acquire in order to overcome obstacles and expand their capacity for growth. Accordingly, qualitative research was conducted by extracting information from, peer-reviewed articles, grey literature, books and the interviews with the case companies. Several challenges that circular business models faced were detected and analyzed shedding light on internal factors, for example, inefficiency, lack of funding or know-how and external factors, for instance, an unsustainable customer mindset or insufficient government support. Through research, four different strategies have been identified that can advance the scalability of circular business models. These are the ‘efficiency-oriented’, ‘adaptability-oriented’, ‘connection-oriented’ and ‘green-growth’ strategies. The thesis combines several frameworks with the foundations set by ‘resource-based theory’ and ‘dynamic capabilities theory’. This results in the identification of dynamic capabilities and resources which are of strategic significance to scaling CBMs. All of the findings have been derived from interviews conducted with ten European companies.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2433