The thesis, articulated in three chapters, inspects human condition and passions in Machiavelli’s and Spinoza’s philosophy. The first part analises the implicit and explicit presence of Machiavelli inside Spinoza’s Tractatus Politicus, whereas the second one deepens the machiavellian view of human condition, through Fate-virtue relation, passions and religion. The last chapter touch on the ontology and gnosiology in Spinoza, in order to study the nature of passions and the possibility of moderate them. The paper concludes with a comparison of Spinoza’s view with Machiavelli.
La tesi indaga, sviluppandosi in tre capitoli, la condizione dell’uomo e delle passioni all’interno del pensiero di Machiavelli e Spinoza. La prima parte analizza le presenze implicite ed esplicite di Machiavelli nel Trattato Politico di Spinoza, mentre la seconda approfondisce la posizione di Machiavelli circa la condizione umana, attraverso il rapporto Fortuna-virtù, le principali passioni e la religione. Il capitolo conclusivo riprende l’ontologia e la gnoseologia di Spinoza, così da sviluppare la riflessione sulla natura delle passioni e la loro moderazione. L’elaborato culmina nel confronto del pensiero di Spinoza con la visione machiavelliana.
La condizione umana e le passioni. Machiavelli e Spinoza.
STRACCIA, FRANCESCA
2021/2022
Abstract
The thesis, articulated in three chapters, inspects human condition and passions in Machiavelli’s and Spinoza’s philosophy. The first part analises the implicit and explicit presence of Machiavelli inside Spinoza’s Tractatus Politicus, whereas the second one deepens the machiavellian view of human condition, through Fate-virtue relation, passions and religion. The last chapter touch on the ontology and gnosiology in Spinoza, in order to study the nature of passions and the possibility of moderate them. The paper concludes with a comparison of Spinoza’s view with Machiavelli.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2497