Starting from an analysis of the rights and developmental needs of children, especially about the age group between 0 and 6 years old, and what is the situation in which they live in today's society, this work is aimed at investigating whether and how the picture book, with the particular verbal-visual code that distinguishes it, can be a valuable tool for working with pre-school children, supporting the growth of the individual in all its aspects. The practices of dialogical reading between parent and child and the thematic paths created by educators in kindergarten will be analyzed, in reference to the values of active pedagogy. Finally, through reflections on dramaturgic play, they will be investigated the benefits of performative practices, which make use of picture books, and their potential to give substance to the playful imagination of children, using the experience of the Teatro Bruno Munari in Milan as an example.
Partendo da un'analisi di quelli che sono i diritti e i bisogni evolutivi di ogni bambino e bambina, specialmente in riferimento alla fascia di età compresa tra gli 0 e i 6 anni, e quale la situazione in cui si trovano a vivere nella società odierna, tale lavoro di ricerca è volto ad indagare se e in quale modo l'albo illustrato, con il particolare codice verbo-visuale che lo contraddistingue, possa essere un valido strumento per lavorare con i bambini in età prescolare, supportando la crescita dell'individuo in tutti i suoi aspetti. Verranno analizzate le pratiche di lettura dialogica tra genitore e figlio e i percorsi tematici realizzati dagli educatori nella scuola dell'infanzia, tenendo come riferimento per entrambe i valori apportati dalla pedagogia attiva. Infine, tramite riflessioni sul gioco teatrale, si indagheranno i benefici delle pratiche performative, che si avvalgono di albi illustrati, e le loro potenzialità di dare concretezza all’immaginario ludico infantile, portando come esempio l'esperienza del Teatro Bruno Munari di Milano.
Albi illustrati tra pedagogia attiva e gioco teatrale
NESPOLI, LUCREZIA
2021/2022
Abstract
Starting from an analysis of the rights and developmental needs of children, especially about the age group between 0 and 6 years old, and what is the situation in which they live in today's society, this work is aimed at investigating whether and how the picture book, with the particular verbal-visual code that distinguishes it, can be a valuable tool for working with pre-school children, supporting the growth of the individual in all its aspects. The practices of dialogical reading between parent and child and the thematic paths created by educators in kindergarten will be analyzed, in reference to the values of active pedagogy. Finally, through reflections on dramaturgic play, they will be investigated the benefits of performative practices, which make use of picture books, and their potential to give substance to the playful imagination of children, using the experience of the Teatro Bruno Munari in Milan as an example.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2498