This thesis examines the dark kitchen business and the factors that impact its profitability. In order to properly address the phenomenon its drivers, stakeholders and dynamics are analyzed. Furthermore, the structure and changes in the online food delivery industry are addressed in order to provide a general framework of the environment in which the dark kitchen companies operates. A qualitative study is then conducted, adopting semi-structured interviews with four food delivery and dark kitchen companies, which are then analyzed through a single case study analysis and a multiple case study analysis. The findings of this research reveal what are the factors that influence dark kitchen profitability, contributing to literature findings and shedding light on some topics that haven’t yet been properly explored in literature.
Questo lavoro ha l’obiettivo di analizzare il business delle dark kitchen e i fattori che ne influenzano la redditività. Al fine di comprendere al meglio il fenomeno, sono stati analizzati le opportunità e le criticità di questo modello di business secondo la letteratura presente. Per fornire una panoramica migliore riguardo all’ambiente in cui le dark kitchen operano, è anche stata indagata la struttura, le dinamiche e i cambiamenti del settore del food delivery. Per rispondere alla domanda di tesi è sato condotto uno studio qualitativo tramite interviste semi-strutturate con quattro aziende di food delivery e dark kitchen, che vengono poi analizzate attraverso un’analisi dei single case study e multiple case study analysis. I risultati di questa ricerca rivelano quali sono i fattori che influenzano la profittabilità delle dark kitchen, contribuendo alla letteratura e facendo luce su argomenti ancora poco studiati.
La ricetta per costruire una dark kitchen profittevole: studio delle carattristiche e dei fattori.
SPADA, TOMMASO
2021/2022
Abstract
This thesis examines the dark kitchen business and the factors that impact its profitability. In order to properly address the phenomenon its drivers, stakeholders and dynamics are analyzed. Furthermore, the structure and changes in the online food delivery industry are addressed in order to provide a general framework of the environment in which the dark kitchen companies operates. A qualitative study is then conducted, adopting semi-structured interviews with four food delivery and dark kitchen companies, which are then analyzed through a single case study analysis and a multiple case study analysis. The findings of this research reveal what are the factors that influence dark kitchen profitability, contributing to literature findings and shedding light on some topics that haven’t yet been properly explored in literature.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2533