The present study investigates how the ability to coherently create the narrative of one's life story is related to the psychological, i.e. cognitive and emotional lexicon in school-age children. To this end, two questionnaires and an audio-recorded interview with a sample of school-age children were administered in the present study. 48 children (17 boys) aged 8 and 11 years, recruited in different primary schools in Piedmont and Lombardy, took part. The results show that temporal and causal coherence correlate with psychological lexicon. Moreover, the correlation between global coherence and age in months is significant and positive, confirming that global coherence of life history is achieved in a progressive way, parallel to the gradual emergence of narrative during childhood (Habermas & Bluck, 2000). Moreover, the results showed that global coherence does not correlate with biographical practices and the value of the events narrated. These data are in contrast with the literature.
Nel presente studio si indaga come la capacità di creare in modo coerente la narrazione della propria storia di vita sia correlata al lessico psicologico, ossia cognitivo ed emotivo nei bambini di età scolare. A questo scopo, nel presente studio sono stati somministrati due questionari e un’intervista audio-registrata ad un campione di bambini in età scolare. Hanno preso parte 48 bambini (17 maschi) di età compresa età gli 8 e i 11 anni, reclutati in diverse scuole elementari in Piemonte e in Lombardia. I risultati mostrano che la coerenza temporale e causale correlano con il lessico psicologico. Inoltre, risulta significativa e positiva la correlazione tra la coerenza globale e l’età in mesi, a conferma del fatto che la coerenza globale della storia di vita è raggiunta in modo progressivo, parallelamente alla graduale emergenza della narrativa durante l’infanzia (Habermas & Bluck, 2000). Inoltre, dai risultati è emerso che la coerenza globale non correla con le pratiche biografiche e la valenza degli eventi narrati. Questi dati risultano essere in contrasto con la letteratura.
Lo sviluppo dell'identità narrativa durante l'età scolare - uno studio esplorativo
AUTELLI, CECILIA
2019/2020
Abstract
The present study investigates how the ability to coherently create the narrative of one's life story is related to the psychological, i.e. cognitive and emotional lexicon in school-age children. To this end, two questionnaires and an audio-recorded interview with a sample of school-age children were administered in the present study. 48 children (17 boys) aged 8 and 11 years, recruited in different primary schools in Piedmont and Lombardy, took part. The results show that temporal and causal coherence correlate with psychological lexicon. Moreover, the correlation between global coherence and age in months is significant and positive, confirming that global coherence of life history is achieved in a progressive way, parallel to the gradual emergence of narrative during childhood (Habermas & Bluck, 2000). Moreover, the results showed that global coherence does not correlate with biographical practices and the value of the events narrated. These data are in contrast with the literature.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/256