This thesis aims to explore the use of co-sale, tag-along, and drag-along clauses in joint ventures. A joint venture is a business agreement in which two or more companies come together to achieve a common goal. In this type of agreement, the parties involved often include specific clauses to protect their interests if the deal ends. The tag-along clause is a provision that is often included in a shareholder agreement or joint venture. The tag-along clause allows a shareholder to sell their shares along with those of other shareholders if another shareholder sells their stake in the company. In other words, if a shareholder receives an offer to buy their stake, other shareholders can use the tag-along clause to sell their stakes at the offered price. The drag-along clause allows a majority of shareholders or parties involved in a company to compel other shareholders or parties to sell their stake to a third-party buyer. The thesis examines the different applications of co-sale, tag-along, and drag-along clauses and evaluates their effectiveness in protecting the interests of the parties involved.
La presente tesi ha lo scopo di esplorare l'uso delle clausole di co-vendita, di tag along e di drag along nelle joint ventures. La joint venture è un tipo di accordo commerciale in cui due o più imprese si uniscono per raggiungere un obiettivo comune. In questo tipo di accordo, le parti coinvolte spesso stipulano clausole specifiche per proteggere i loro interessi nel caso in cui l'accordo dovesse terminare. La clausola di tag along è una disposizione che viene spesso inclusa in un accordo tra azionisti o in una joint venture. La clausola di tag along consente a un azionista di vendere le proprie azioni insieme a quelle degli altri azionisti, nel caso in cui un altro azionista venda la propria partecipazione nell'azienda. In altre parole, se un azionista riceve un'offerta per acquistare la sua partecipazione, gli altri azionisti possono utilizzare la clausola di tag along per vendere le loro partecipazioni al prezzo offerto. La clausola di drag along consente a una maggioranza di azionisti o di parti coinvolte in un'azienda di obbligare gli altri azionisti o parti a vendere la loro partecipazione a un terzo acquirente. La tesi esamina le diverse applicazioni delle clausole di co-vendita, di tag along e di drag along e valuta la loro efficacia nella protezione degli interessi delle parti coinvolte.
JOINT VENTURES E CLAUSOLE DI COVENDITA: ANALISI DELLE CLAUSOLE DI DRAG ALONG E TAG ALONG
PERRUCCI, GIUSEPPE MARIA
2021/2022
Abstract
This thesis aims to explore the use of co-sale, tag-along, and drag-along clauses in joint ventures. A joint venture is a business agreement in which two or more companies come together to achieve a common goal. In this type of agreement, the parties involved often include specific clauses to protect their interests if the deal ends. The tag-along clause is a provision that is often included in a shareholder agreement or joint venture. The tag-along clause allows a shareholder to sell their shares along with those of other shareholders if another shareholder sells their stake in the company. In other words, if a shareholder receives an offer to buy their stake, other shareholders can use the tag-along clause to sell their stakes at the offered price. The drag-along clause allows a majority of shareholders or parties involved in a company to compel other shareholders or parties to sell their stake to a third-party buyer. The thesis examines the different applications of co-sale, tag-along, and drag-along clauses and evaluates their effectiveness in protecting the interests of the parties involved.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2562