The main idea behind this thesis is to directly link qualitative information to quantitative effects on the market. The aim is to give a magnitude to the news based on past information and an approximation of its effects; this magnitude then hits our index/stock, which has a weight based on market capitalization and P/E ratio. The premise is that a news of high magnitude, all else being equal, will cause bigger movements in a stock/index with a low market capitalization compared to one with higher market capitalization. A factor that can offset or multiply the market capitalization effect would be the P/E ratio effect, in fact, according to this hypothesis, a high P/E ratio will actually make stocks/indexes more susceptible to the magnitude of news (specifically negative news but for certain periods this holds true also for positive news), given the implications of the expectations that investors place on stocks with a high P/E.
L'idea principale alla base di questa tesi è quella di collegare direttamente le informazioni qualitative agli effetti quantitativi sul mercato. L'obiettivo è quello di dare una grandezza alla notizie basandoci su informazioni passate e un'approssimazione dei suoi effetti; questa grandezza colpisce poi l'indice/azione di riferimento, che ha un peso basato sulla capitalizzazione di mercato e sul rapporto P/E. La premessa è che una notizia di grande portata, a parità di condizioni, causerà movimenti più ampi in un titolo/indice con una capitalizzazione di mercato bassa rispetto a uno con una capitalizzazione di mercato più grande. Un fattore che può compensare o moltiplicare l'effetto della capitalizzazione di mercato sarebbe l'effetto del rapporto P/E, infatti, secondo questa ipotesi, un rapporto P/E elevato renderà effettivamente i titoli/indici più suscettibili al "magnitudo" individuato della notizia (nello specifico per quanto riguarda notizie negative ma per certi periodi ciò vale anche per le notizie positive), date le implicazioni delle aspettative che gli investitori ripongono sui titoli con un P/E elevato.
Quantifying Market Psychology
MASTRONARDI, FEDERICO
2021/2022
Abstract
The main idea behind this thesis is to directly link qualitative information to quantitative effects on the market. The aim is to give a magnitude to the news based on past information and an approximation of its effects; this magnitude then hits our index/stock, which has a weight based on market capitalization and P/E ratio. The premise is that a news of high magnitude, all else being equal, will cause bigger movements in a stock/index with a low market capitalization compared to one with higher market capitalization. A factor that can offset or multiply the market capitalization effect would be the P/E ratio effect, in fact, according to this hypothesis, a high P/E ratio will actually make stocks/indexes more susceptible to the magnitude of news (specifically negative news but for certain periods this holds true also for positive news), given the implications of the expectations that investors place on stocks with a high P/E.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2590