This thesis examines sustainable alternatives to purchase in the fashion industry, with a focus on renting. The fashion industry, especially fast fashion, is one of the most polluting sectors globally. Traditional consumption practices, based on buying new garments, are unsustainable in the long run, making it urgent to adopt innovative solutions to mitigate these effects. Renting appears to be a promising practice that can reduce over-consumption and promote sustainability. In this context, it was explored whether renting clothing could really be a valid solution to counteract the fast fashion phenomenon, by identifying the characteristics of individuals favourable to this practice. Therefore, the research question that this thesis aims to answer is “What are the characteristics that define the ideal customer profile for a business model based on the rental of clothes?”. To answer the research question, an exploratory approach was adopted, involving initial administration of a survey to collect the data that was later used to obtain the cluster analysis. The analysis has generated two clusters one more favourable and one less favourable to the renting. The characteristics of potential customers in the cluster most favourable to the renting option are: younger age, employed women, high brand interest, and moderate interest in the sustainability benefits of the rental service. Initial conclusions from the analysis suggest that customers interested in renting are primarily motivated by the desire to possess garments of a specific brand, while promoting sustainability through renting seems to be a secondary consideration. This thesis contributes to a better understanding of the characteristics of potential customers interested in renting, providing insights for companies wishing to introduce or enhance rental services in their business model. These insights enable a more accurate customers targeting thereby optimising organizations’ activities and potentially increasing profits. Implications for business practice are discussed in the final section together with the study limitations and suggestions for future research.

Questa tesi esamina le alternative sostenibili all'acquisto nel settore della moda, con particolare attenzione al noleggio. L'industria della moda, in particolare il fast fashion, è uno dei settori più inquinanti a livello globale. Le pratiche di consumo tradizionali, basate sull'acquisto di nuovi indumenti, sono insostenibili nel lungo periodo, rendendo quindi urgente adottare soluzioni innovative per mitigare questi effetti. Il noleggio sembra essere una pratica promettente che può ridurre il consumo eccessivo e promuovere la sostenibilità. In questo contesto, si è indagato se il noleggio nell’ambito dell’abbigliamento potesse davvero essere una valida soluzione per contrastare il fenomeno del fast fashion, identificando le caratteristiche degli individui favorevoli a questa pratica. Pertanto, la domanda di ricerca che questa tesi mira a rispondere è “Quali sono le caratteristiche che definiscono il profilo cliente ideale per un modello di business basato sul noleggio di abiti?”. Per rispondere alla domanda di ricerca, è stato adottato un approccio esplorativo, che prevede la somministrazione iniziale di un sondaggio per raccogliere i dati che sono stati successivamente utilizzati per ottenere l'analisi dei cluster. L'analisi ha generato due cluster uno più favorevole e uno meno favorevole al noleggio. I potenziali consumatori del cluster più favorevole all’opzione del noleggio sono: età giovane, donne con un’occupazione, elevato interesse per il marchio e moderato interesse per i benefici del servizio di noleggio in termini di sostenibilità. Le prime conclusioni dell'analisi suggeriscono che i consumatori interessati al noleggio sono motivati principalmente dal desiderio di possedere capi di uno specifico marchio, mentre la promozione della sostenibilità attraverso il noleggio sembra essere una considerazione secondaria. Questa tesi contribuisce a comprendere meglio le caratteristiche di potenziale clienti interessati al noleggio, fornendo spunti alle aziende che desiderano introdurre o migliorare i servizi di noleggio nel loro modello di business. Questi spunti consentono un targeting più accurato dei clienti, ottimizzando così le attività delle organizzazioni e aumentando potenzialmente i profitti. Le implicazioni per le pratiche di business sono discusse nella sezione finale, insieme alle limitazioni dello studio e ai suggerimenti per la ricerca futura.

Alternative sostenibili all'acquisto nel settore della moda: un'analisi del profilo del cliente.

ROVIDA, ALESSANDRA
2023/2024

Abstract

This thesis examines sustainable alternatives to purchase in the fashion industry, with a focus on renting. The fashion industry, especially fast fashion, is one of the most polluting sectors globally. Traditional consumption practices, based on buying new garments, are unsustainable in the long run, making it urgent to adopt innovative solutions to mitigate these effects. Renting appears to be a promising practice that can reduce over-consumption and promote sustainability. In this context, it was explored whether renting clothing could really be a valid solution to counteract the fast fashion phenomenon, by identifying the characteristics of individuals favourable to this practice. Therefore, the research question that this thesis aims to answer is “What are the characteristics that define the ideal customer profile for a business model based on the rental of clothes?”. To answer the research question, an exploratory approach was adopted, involving initial administration of a survey to collect the data that was later used to obtain the cluster analysis. The analysis has generated two clusters one more favourable and one less favourable to the renting. The characteristics of potential customers in the cluster most favourable to the renting option are: younger age, employed women, high brand interest, and moderate interest in the sustainability benefits of the rental service. Initial conclusions from the analysis suggest that customers interested in renting are primarily motivated by the desire to possess garments of a specific brand, while promoting sustainability through renting seems to be a secondary consideration. This thesis contributes to a better understanding of the characteristics of potential customers interested in renting, providing insights for companies wishing to introduce or enhance rental services in their business model. These insights enable a more accurate customers targeting thereby optimising organizations’ activities and potentially increasing profits. Implications for business practice are discussed in the final section together with the study limitations and suggestions for future research.
2023
Sustainable alternatives to purchase in the fashion industry: a customer profile analysis.
Questa tesi esamina le alternative sostenibili all'acquisto nel settore della moda, con particolare attenzione al noleggio. L'industria della moda, in particolare il fast fashion, è uno dei settori più inquinanti a livello globale. Le pratiche di consumo tradizionali, basate sull'acquisto di nuovi indumenti, sono insostenibili nel lungo periodo, rendendo quindi urgente adottare soluzioni innovative per mitigare questi effetti. Il noleggio sembra essere una pratica promettente che può ridurre il consumo eccessivo e promuovere la sostenibilità. In questo contesto, si è indagato se il noleggio nell’ambito dell’abbigliamento potesse davvero essere una valida soluzione per contrastare il fenomeno del fast fashion, identificando le caratteristiche degli individui favorevoli a questa pratica. Pertanto, la domanda di ricerca che questa tesi mira a rispondere è “Quali sono le caratteristiche che definiscono il profilo cliente ideale per un modello di business basato sul noleggio di abiti?”. Per rispondere alla domanda di ricerca, è stato adottato un approccio esplorativo, che prevede la somministrazione iniziale di un sondaggio per raccogliere i dati che sono stati successivamente utilizzati per ottenere l'analisi dei cluster. L'analisi ha generato due cluster uno più favorevole e uno meno favorevole al noleggio. I potenziali consumatori del cluster più favorevole all’opzione del noleggio sono: età giovane, donne con un’occupazione, elevato interesse per il marchio e moderato interesse per i benefici del servizio di noleggio in termini di sostenibilità. Le prime conclusioni dell'analisi suggeriscono che i consumatori interessati al noleggio sono motivati principalmente dal desiderio di possedere capi di uno specifico marchio, mentre la promozione della sostenibilità attraverso il noleggio sembra essere una considerazione secondaria. Questa tesi contribuisce a comprendere meglio le caratteristiche di potenziale clienti interessati al noleggio, fornendo spunti alle aziende che desiderano introdurre o migliorare i servizi di noleggio nel loro modello di business. Questi spunti consentono un targeting più accurato dei clienti, ottimizzando così le attività delle organizzazioni e aumentando potenzialmente i profitti. Le implicazioni per le pratiche di business sono discusse nella sezione finale, insieme alle limitazioni dello studio e ai suggerimenti per la ricerca futura.
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