The glass ceiling and gender disparity are still extremely prevalent topics in our society, despite studies on this phenomenon having started around the 1970s. Recently, the topic has returned to being discussed with more attention. Nowadays, the glass ceiling is composed of various factors, some more tangible such as the wage gap, and others less so, like gender stereotypes and corporate culture. Specifically, the type of gender disparity we will analyse more closely concerns the top roles within organizations, thus an analysis of the barriers that constitute vertical and horizontal segregation. The aim of this thesis is to analyse the gender gap in managerial roles in the communication sector, comparing the data with those derived from the analysis of the social care, education, and engineering sectors, as well as some European countries. Using a quantitative approach, data from about 140,000 companies in countries with different welfare models were analysed. The results showed that the gender gap in top roles is still strongly present not only in Italy but also in other countries, especially those with familial welfare systems. Furthermore, it was observed that the gap also differs significantly depending on the sector concerned. The results suggest that to break down the invisible barrier of the glass ceiling, it is necessary not only to implement policies and services that can meet the needs of workers but also to introduce cultural promotion strategies within companies with the aim of minimizing gender stereotypes. Further research is necessary to understand the quality of work for female managers and the type of career path they have undertaken to reach their current position.
Il soffitto di cristallo e la disparità di genere sono ancora argomenti estremamente prevalenti nella nostra società, nonostante gli studi su questo fenomeno siano iniziati intorno agli anni '70. Recentemente, l'argomento è tornato a essere discusso con maggiore attenzione. Oggigiorno, il soffitto di cristallo è composto da vari fattori, alcuni più tangibili come il divario salariale, e altri meno, come gli stereotipi di genere e la cultura aziendale. In particolare, il tipo di disparità di genere che analizzeremo più da vicino riguarda i ruoli di vertice all'interno delle organizzazioni, quindi un'analisi delle barriere che costituiscono la segregazione verticale e orizzontale. L'obiettivo di questa tesi è analizzare il divario di genere nei ruoli dirigenziali nel settore della comunicazione, confrontando i dati con quelli derivanti dall'analisi dei settori dell'assistenza sociale, dell'istruzione e dell'ingegneria, oltre a quelli di alcuni paesi europei. Utilizzando un approccio quantitativo, sono stati analizzati i dati di circa 140.000 aziende in paesi con diversi modelli di welfare. I risultati hanno mostrato che il divario di genere nei ruoli di vertice è ancora fortemente presente non solo in Italia ma anche in altri paesi, soprattutto in quelli con sistemi di welfare familiari. Inoltre, è stato osservato che il divario varia significativamente a seconda del settore considerato. I risultati suggeriscono che per abbattere la barriera invisibile del soffitto di cristallo, è necessario non solo implementare politiche e servizi che possano soddisfare le esigenze dei lavoratori, ma anche introdurre strategie di promozione culturale all'interno delle aziende con l'obiettivo di minimizzare gli stereotipi di genere. Ulteriori ricerche sono necessarie per comprendere la qualità del lavoro per le donne manager e il tipo di percorso di carriera che hanno intrapreso per raggiungere la loro posizione attuale.
Il soffitto di cristallo: le barriere che contribuiscono alla segregazione verticale e orizzontale nel mondo del lavoro. Una ricerca sulla disparità di genere dei ruoli dirigenziali nel settore della comunicazione
PAVIGLIANITI, ANNALISA
2023/2024
Abstract
The glass ceiling and gender disparity are still extremely prevalent topics in our society, despite studies on this phenomenon having started around the 1970s. Recently, the topic has returned to being discussed with more attention. Nowadays, the glass ceiling is composed of various factors, some more tangible such as the wage gap, and others less so, like gender stereotypes and corporate culture. Specifically, the type of gender disparity we will analyse more closely concerns the top roles within organizations, thus an analysis of the barriers that constitute vertical and horizontal segregation. The aim of this thesis is to analyse the gender gap in managerial roles in the communication sector, comparing the data with those derived from the analysis of the social care, education, and engineering sectors, as well as some European countries. Using a quantitative approach, data from about 140,000 companies in countries with different welfare models were analysed. The results showed that the gender gap in top roles is still strongly present not only in Italy but also in other countries, especially those with familial welfare systems. Furthermore, it was observed that the gap also differs significantly depending on the sector concerned. The results suggest that to break down the invisible barrier of the glass ceiling, it is necessary not only to implement policies and services that can meet the needs of workers but also to introduce cultural promotion strategies within companies with the aim of minimizing gender stereotypes. Further research is necessary to understand the quality of work for female managers and the type of career path they have undertaken to reach their current position.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Annalisa Paviglianiti.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.68 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.68 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/26262