Within the overview of early childhood developmental psychology, mind- mindedness (MM) has been shown to play a significant role, not only in a child's psychosocial development, but also in his or her cognitive development. However, studies in this regard are still meager, especially within the field of developmental disabilities during early childhood. The purpose of this study is to investigate the relationship between anxiety, depression, parental stress and maternal MM in mothers of typically and atypically developing children in children aged 0 to 3 years. For this purpose, the BDI, STAY and PSI scales were used for the assessment of depression, anxiety and parental stress and the observational procedure for the assessment of MM. The main results showed that mothers in the two groups did not present different levels of depression, anxiety and parenting stress, except for the subscale “Parent-child dysfunctional interaction” of the PSI. For both groups, no correlations were found between MM levels and clinical variables. Regarding the MM measurement, mothers in the clinical group reported significantly more comments classified as “non-attuned.” These findings show that mothers in the clinical group report higher levels of stress and greater difficulty in attuning to the child's mental states. Considering this evidence, it is important to further investigate MM in this specific population. Keywords: mind-mindedness, developmental disabilities, child, mother, anxiety, depression, parenting stress.
All’interno della panoramica della psicologia dello sviluppo della prima infanzia, è stato dimostrato come la mind-mindedness (MM) rivesta un ruolo significativo, non solo per lo sviluppo psico-sociale del bambino, ma anche per il suo sviluppo cognitivo. Tuttavia, gli studi a riguardo sono ancora esigui, soprattutto all’interno dell’ambito delle disabilità dello sviluppo durante la prima infanzia. Lo scopo di questo studio è quello di indagare la relazione tra ansia, depressione, stress genitoriale e MM materna in madri di bambini a sviluppo tipico e atipico in bambini dagli 0 ai 3 anni di età. A questo fine sono stati utilizzate le scale BDI, STAY e PSI per la valutazione di depressione, ansia e stress genitoriale e la procedura osservativa per la valutazione della MM. Dai risultati principali è emerso come le madri dei due gruppi non presentino diversi livelli di depressione, ansia e stress genitoriale, fatta eccezione per la sottoscala “Interazione disfunzionale genitore-bambino” del PSI. Per entrambi i gruppi non sono state trovate correlazioni tra i livelli di MM e le variabili cliniche. Per quanto riguarda la misurazione della MM, le madri del gruppo clinico hanno riportato un numero significativamente maggiore di commenti classificati come “non-attuned”. I risultati evidenziano come le madri del gruppo clinico riportino livelli più elevati di stress e una maggiore difficoltà di sintonizzazione con gli stati mentali del bambino. Alla luce di queste evidenze risulta importante indagare ulteriormente la MM in questa specifica popolazione. Parole chiave: mind-mindedness, disabilità dello sviluppo, bambino, mamma, ansia, depressione, stress genitoriale.
Ti ho in mente: Esplorazione della mind-mindedness materna in madri di bambini a sviluppo tipico e atipico nei primi due anni di vita
RIVA, BEATRICE
2023/2024
Abstract
Within the overview of early childhood developmental psychology, mind- mindedness (MM) has been shown to play a significant role, not only in a child's psychosocial development, but also in his or her cognitive development. However, studies in this regard are still meager, especially within the field of developmental disabilities during early childhood. The purpose of this study is to investigate the relationship between anxiety, depression, parental stress and maternal MM in mothers of typically and atypically developing children in children aged 0 to 3 years. For this purpose, the BDI, STAY and PSI scales were used for the assessment of depression, anxiety and parental stress and the observational procedure for the assessment of MM. The main results showed that mothers in the two groups did not present different levels of depression, anxiety and parenting stress, except for the subscale “Parent-child dysfunctional interaction” of the PSI. For both groups, no correlations were found between MM levels and clinical variables. Regarding the MM measurement, mothers in the clinical group reported significantly more comments classified as “non-attuned.” These findings show that mothers in the clinical group report higher levels of stress and greater difficulty in attuning to the child's mental states. Considering this evidence, it is important to further investigate MM in this specific population. Keywords: mind-mindedness, developmental disabilities, child, mother, anxiety, depression, parenting stress.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/26423