Sustainability is one of the most significant issues in the fashion industry due to its major negative environmental impact. Born circular companies, which adopt circular business practices from their start, offer a promising solution. Therefore, understanding how and why entrepreneurs enhance circular practices is crucial. Since women have the largest share in the production and in the use of clothing, and the specific experiences of female entrepreneurs in this area require further research, this thesis examines the motivations and challenges female entrepreneurs face in launching born-circular businesses in the German fashion industry. Based on a qualitative case study analysis with semi-structured interviews, the Gioia methodology data analysis resulted in two data structures presenting key drivers and challenges. The findings reveal that entrepreneurial qualities, personal fulfillment, and deep dissatisfaction with current industry practices are significant drivers. The interviewed women are motivated to create a business that empowers other women and positively impacts the environment and society, with personal networks and consumer demand also influencing their journey. Despite those motivators, female entrepreneurs face significant challenges such as financial constraints, operational difficulties, and market competition. Structural barriers and gender biases, as well as market dynamics and the consumer’s unwillingness to pay for sustainability, are further challenges identified. This study contributes to raising awareness of the importance of women in sustainability and their role in implementing circular businesses. Aspiring female entrepreneurs and policymakers can derive valuable actions from this study’s findings.
La sostenibilità è uno dei maggiori problemi dell’industria della moda a causa del suo forte impatto ecologico negativo. Le aziende nate circolari, cioè che adottano pratiche commerciali circolari fin dall’inizio, offrono una soluzione promettente per ridurre l’impatto negativo dell’industria della moda. È quindi fondamentale capire come gli imprenditori migliorino le pratiche circolari. Poiché le donne detengono la quota maggiore nella produzione e anche nell’uso di abbigliamento e le esperienze specifiche delle imprenditrici in questo settore richiedono ulteriori ricerche, questa tesi si propone di esaminare le motivazioni e le sfide che le imprenditrici devono affrontare per aziende nate circolari nell’industria della moda tedesca. Basata su un’analisi qualitativa di casi di studio con interviste semi-strutturate, l’analisi dei dati utilizzando la metodologia Gioia ha portato a due strutture di dati che presentano i fattori chiave e le sfide. I risultati rivelano che le qualità imprenditoriali, la realizzazione personale e la profonda insoddisfazione per le attuali pratiche industriali sono i principali fattori trainanti. Le imprenditrici coinvolte nello studio sono motivate dal desiderio di creare un’azienda che dia potere ad altre donne e abbia un impatto positivo sull’ambiente e sulla società, nel mentre che le reti personali e la domanda dei consumatori influenzano il loro percorso. Nonostante queste motivazioni, le imprenditrici si trovano ad affrontare sfide importanti, come i vincoli finanziari, le difficoltà operative e la concorrenza del mercato. Le barriere strutturali e i pregiudizi di genere, così come le dinamiche di mercato e la riluttanza dei consumatori a pagare per la sostenibilità sono altre sfide identificate. Questo studio contribuisce ad aumentare la consapevolezza dell'importanza delle donne nella sostenibilità e del loro ruolo nell’implementazione del business circolare. Le aspiranti imprenditrici e i responsabili politici possono trarre spunti/incentivi/moniti preziosi dai risultati di questo studio.
Scintille Sostenibili: Determinanti e Sfide per le Imprenditrici Che Lanciano Aziende di Moda Nata Circolari
GIERATH, EMILI
2023/2024
Abstract
Sustainability is one of the most significant issues in the fashion industry due to its major negative environmental impact. Born circular companies, which adopt circular business practices from their start, offer a promising solution. Therefore, understanding how and why entrepreneurs enhance circular practices is crucial. Since women have the largest share in the production and in the use of clothing, and the specific experiences of female entrepreneurs in this area require further research, this thesis examines the motivations and challenges female entrepreneurs face in launching born-circular businesses in the German fashion industry. Based on a qualitative case study analysis with semi-structured interviews, the Gioia methodology data analysis resulted in two data structures presenting key drivers and challenges. The findings reveal that entrepreneurial qualities, personal fulfillment, and deep dissatisfaction with current industry practices are significant drivers. The interviewed women are motivated to create a business that empowers other women and positively impacts the environment and society, with personal networks and consumer demand also influencing their journey. Despite those motivators, female entrepreneurs face significant challenges such as financial constraints, operational difficulties, and market competition. Structural barriers and gender biases, as well as market dynamics and the consumer’s unwillingness to pay for sustainability, are further challenges identified. This study contributes to raising awareness of the importance of women in sustainability and their role in implementing circular businesses. Aspiring female entrepreneurs and policymakers can derive valuable actions from this study’s findings.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/26654