The use of plastic as a material has significant negative impacts on the environment such as the presence of microplastic and the increased usage of the finite resource crude oil for plastic production. To reduce this negative impact, several pathways to improving plastic circularity have been introduced. One such way is to produce plastic from biomass, so-called bio-based plastic. These materials are not widely distributed yet, relatively unknown by the general public, and in comparison to conventional plastic often more expensive. This master thesis investigates factors that influence consumers’ attitude toward and intention to use bio-based plastic products within the framework of the Theory of Planned Behaviour (TPB). It employed empirical research in form of a survey using a sample of 184 people over 16 years of age. The model and its hypotheses were tested by two multiple linear regression models using four variables derived from the literature review and two mediation analyses. It was found that the additional variables “Green consumer values” and “Trust” had significant positive effects on Attitude toward bio-based plastic products. In addition, the variables “Green consumer values”, “Subjective norm”, “Attitude”, and “Perceived consumer effectiveness” had significant positive effects on Intention to use bio-based plastic products. Attitude was further found to be a mediator for Perceived consumer effectiveness and Green consumer values on Intention. The importance of Green consumer values influencing both attitude and intention leads to the conclusion that it can be used to extend the TPB. Additionally, the findings lead to several implications for marketing managers to take into account when developing social marketing campaigns for bio-based plastic products.
L'uso della plastica come materiale ha impatti negativi significativi sull'ambiente, come la presenza di microplastiche e l'aumento dell'uso della risorsa finita del petrolio greggio per la produzione di plastica. Per ridurre questo impatto negativo, sono stati introdotti diversi percorsi per migliorare la circolarità della plastica. Uno di questi è quello di produrre plastica dalla biomassa, la cosiddetta plastica biologica. Questi materiali non sono ancora ampiamente distribuiti, sono relativamente sconosciuti al grande pubblico e, rispetto alla platica convenzionale, sono spesso più costosi. Questa tesi di laurea magistrale indaga i fattori che influenzano l'atteggiamento e l'intenzione dei consumatori di utilizzare prodotti in plastica a base biologica nel quadro teorico della Teoria del Comportamento Pianificato (TPB dall’inglese Theory of Planned Behaviour). È stata utilizzata una ricerca empirica sotto forma di indagine utilizzando un campione di 184 persone di età superiore ai 16 anni. Il modello e le sue ipotesi sono stati testati con due modelli di regressione lineare multipla utilizzando quattro variabili derivate dalla revisione della letteratura e due analisi di mediazione. È emerso che le variabili aggiuntive "Valori del consumatore verde" e "Fiducia" hanno avuto effetti positivi significativi sull'atteggiamento verso i prodotti in plastica a base biologica. Inoltre, le variabili "Valori del consumatore verde", "Norma soggettiva", "Atteggiamento" ed "Efficacia percepita del consumatore" hanno avuto effetti positivi significativi sull'intenzione di utilizzare la plastica a base biologica. L'atteggiamento è stato inoltre trovato come mediatore per l'efficacia percepita del consumatore e per i valori del consumatore verde sull'intenzione. L'importanza dei valori dei consumatori verdi che influenzano sia l'atteggiamento che l'intenzione porta alla conclusione che possono essere utilizzati per estendere la TPB. Inoltre, i risultati portano a diverse implicazioni che i responsabili del marketing devono tenere in considerazione nello sviluppo di campagne di marketing sociale per i prodotti in plastica biologica.
Intenzione dei consumatori verso l'utilizzo di prodotti in plastica a base biologica - Estensione della teoria del comportamento pianificato
MUSIK, NATALIE MARIE
2023/2024
Abstract
The use of plastic as a material has significant negative impacts on the environment such as the presence of microplastic and the increased usage of the finite resource crude oil for plastic production. To reduce this negative impact, several pathways to improving plastic circularity have been introduced. One such way is to produce plastic from biomass, so-called bio-based plastic. These materials are not widely distributed yet, relatively unknown by the general public, and in comparison to conventional plastic often more expensive. This master thesis investigates factors that influence consumers’ attitude toward and intention to use bio-based plastic products within the framework of the Theory of Planned Behaviour (TPB). It employed empirical research in form of a survey using a sample of 184 people over 16 years of age. The model and its hypotheses were tested by two multiple linear regression models using four variables derived from the literature review and two mediation analyses. It was found that the additional variables “Green consumer values” and “Trust” had significant positive effects on Attitude toward bio-based plastic products. In addition, the variables “Green consumer values”, “Subjective norm”, “Attitude”, and “Perceived consumer effectiveness” had significant positive effects on Intention to use bio-based plastic products. Attitude was further found to be a mediator for Perceived consumer effectiveness and Green consumer values on Intention. The importance of Green consumer values influencing both attitude and intention leads to the conclusion that it can be used to extend the TPB. Additionally, the findings lead to several implications for marketing managers to take into account when developing social marketing campaigns for bio-based plastic products.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/26656