Sustainability has become a critical issue in the 21st century due to climate change and global social inequalities. The automotive industry, especially in Germany -recognized as the birthplace of the automobile- plays a central role due to its economic significance and complex supply chains. Despite the growing importance of sustainability, the factors driving German automotive companies to adopt sustainable practices remain underexplored. This master’s thesis addresses this gap by comprehensively understanding emerging drivers in this context. Employing a qualitative research approach with grounded theory, this study involved eight case studies through interviews with industry professionals from multinational enterprises (MNEs) and small and medium-sized enterprises (SMEs), covering Original Equipment Manufacturers (OEMs) to supply chain tiers. Using the Gioia methodology based on systematic coding, the comprehensive analysis identified four substantial dimensions: market forces and regulatory drivers, sustainable and social responsibility, external influences and stakeholder relations, and internal motivators and strategic drivers. The Borda Count Method is used to further assess the relative importance of the various sustainable drivers, with interviewees ranking seven key drivers identified in the literature. Results indicated that customer preferences, market competitiveness, and international environmental standards are crucial for driving sustainability in the German automotive industry. These findings suggest that the industry must evolve sustainably and adapt to the dynamic nature of its end products. The insights offer valuable guidance for decision-makers to advance sustainability and foster innovative mobility solutions.
La sostenibilità è diventata una questione cruciale nel XXI secolo, a causa del cambiamento climatico e delle disuguaglianze sociali globali. L'industria automobilistica, specialmente in Germania—riconosciuta come il luogo di nascita dell'automobile—ricopre un ruolo centrale dovuto alla della sua importanza economica e delle sue complesse catene di approvvigionamento. Nonostante l'importanza crescente della sostenibilità, i fattori che spingono le aziende automobilistiche tedesche ad adottare pratiche sostenibili rimangono poco esplorati. Questa tesi di laurea affronta questa lacuna fornendo una comprensione completa dei fattori emergenti in questo contesto. Adottando un approccio di ricerca qualitativa con la grounded theory, questo studio ha coinvolto otto casi di studio attraverso interviste con professionisti del settore provenienti da imprese multinazionali e piccole e medie imprese, coprendo dai produttori di equipaggiamenti originali ai livelli della catena di approvvigionamento. L'analisi completa, utilizzando la metodologia Gioia basata su una codifica sistematica, ha identificato quattro dimensioni sostanziali: forze di mercato e driver normativi, responsabilità sostenibile e sociale, influenze esterne e relazioni con gli stakeholder, e motivatori interni e driver strategici. Per valutare ulteriormente l'importanza relativa dei vari driver sostenibili, è stato utilizzato il metodo del conteggio Borda, con gli intervistati che hanno classificato sette driver chiave identificati nella letteratura. I risultati hanno indicato che le preferenze dei clienti, la competitività di mercato e gli standard ambientali internazionali sono cruciali per guidare la sostenibilità nell'industria automobilistica tedesca. Questi risultati suggeriscono che l'industria deve evolversi in modo sostenibile e adattarsi alla natura dinamica dei suoi prodotti finali. I riscontri offrono indicazioni preziose per i responsabili al fine di avanzare nella sostenibilità e promuovere soluzioni di mobilità innovative.
Fattori Determinanti della Sostenibilità nell’Industria Automobilistica: Caso Studio dalla Germania
LEHARI, RIC PHILIPPE
2023/2024
Abstract
Sustainability has become a critical issue in the 21st century due to climate change and global social inequalities. The automotive industry, especially in Germany -recognized as the birthplace of the automobile- plays a central role due to its economic significance and complex supply chains. Despite the growing importance of sustainability, the factors driving German automotive companies to adopt sustainable practices remain underexplored. This master’s thesis addresses this gap by comprehensively understanding emerging drivers in this context. Employing a qualitative research approach with grounded theory, this study involved eight case studies through interviews with industry professionals from multinational enterprises (MNEs) and small and medium-sized enterprises (SMEs), covering Original Equipment Manufacturers (OEMs) to supply chain tiers. Using the Gioia methodology based on systematic coding, the comprehensive analysis identified four substantial dimensions: market forces and regulatory drivers, sustainable and social responsibility, external influences and stakeholder relations, and internal motivators and strategic drivers. The Borda Count Method is used to further assess the relative importance of the various sustainable drivers, with interviewees ranking seven key drivers identified in the literature. Results indicated that customer preferences, market competitiveness, and international environmental standards are crucial for driving sustainability in the German automotive industry. These findings suggest that the industry must evolve sustainably and adapt to the dynamic nature of its end products. The insights offer valuable guidance for decision-makers to advance sustainability and foster innovative mobility solutions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Master's thesis_Ric Lehari.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.93 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.93 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/26660