This thesis investigates the factors contributing to the limited adoption of IMMUNI, the digi-tal contact tracing (DCT) app used in Italy during the Covid-19 pandemic, compared to simi-lar apps in other countries. By analysing this disparity, the study aims to offer insights for future innovation management strategies. Several theoretical frameworks are applied to ex-plore different dimensions of the issue. The Technology Acceptance Model (TAM) is used to examine how general attitudes towards innovation and individual values influenced the adop-tion of IMMUNI. Network Effect Theory (NET) and Homophily are explored to understand the social dynamics affecting app diffusion. Protection Motivation Theory (PMT) is utilised to assess the impact of these factors on health-related decision-making, given IMMUNI's role in disease prevention. Additionally, the theory of mandatory innovation is employed to evaluate whether the perception of IMMUNI as a compulsory tool affected its acceptance. The study analyses survey data collected during the early stages of DCT deployment in Italy, using statistical methods to test the relevance of these theories. Findings reveal that no single theory fully explains IMMUNI's performance. However, general attitudes towards innovation and DCT technology, the influence of homophilous groups with distinct adoption behaviours, and the perception of the app as a partially mandatory tool were significant factors. Addition-ally, in connection to the perception as a mandatory tool, the Italian government's unclear communication strategy, particularly in the early stages, also played an important role in limit-ing the app's diffusion. These results underscore the importance of clear communication and strategic alignment in the successful implementation of technological innovations especially in crisis situations.
Questa tesi indaga i fattori che hanno contribuito alla limitata adozione di IMMUNI, l'app per il tracciamento digitale dei contatti (DCT) utilizzata in Italia durante la pandemia di Covid-19, rispetto ad app simili in altri paesi. Analizzando questa disparità, lo studio mira a fornire indi-cazioni per future strategie di gestione dell'innovazione. Vengono applicati diversi modelli teorici per esplorare le diverse dimensioni del problema. Il Technology Acceptance Model (TAM) è utilizzato per esaminare come gli atteggiamenti generali verso l'innovazione e i valo-ri individuali abbiano influenzato l'adozione di IMMUNI. La Network Effect Theory (NET) e l'Omofilia sono esplorate per comprendere le dinamiche sociali che influenzano la diffusione dell'app. La Protection Motivation Theory (PMT) è impiegata per valutare l'impatto di questi fattori nelle decisioni relative alla salute, dato il ruolo di IMMUNI nella prevenzione delle malattie. Inoltre, la teoria dell'innovazione obbligatoria è utilizzata per valutare se la perce-zione di IMMUNI come uno strumento obbligatorio abbia influenzato la sua accettazione. Lo studio analizza i dati raccolti attraverso sondaggi condotti nelle prime fasi del dispiega-mento del DCT in Italia, utilizzando metodi statistici per testare la rilevanza di queste teorie. I risultati rivelano che nessuna teoria da sola può spiegare completamente le prestazioni di IMMUNI. Tuttavia, gli atteggiamenti generali verso l'innovazione e la tecnologia DCT, l'in-fluenza di gruppi omofili con comportamenti di adozione distinti e la percezione dell'app co-me strumento parzialmente obbligatorio sono stati fattori significativi. In relazione alla perce-zione di obbligatorietà, la strategia comunicativa poco chiara del governo italiano, special-mente nelle fasi iniziali, ha avuto un ruolo importante nel limitare la diffusione dell'app. Que-sti risultati sottolineano l'importanza di una comunicazione chiara e di un allineamento strate-gico nella riuscita implementazione di innovazioni tecnologiche, soprattutto in situazioni di crisi.
IMMUNI e il tracciamento digitale dei contatti in Italia durante la pandemia di Covid-19: Ragioni della scarsa diffusione da una prospettiva di Innovation Management
MEISTER, BENNO LEON
2023/2024
Abstract
This thesis investigates the factors contributing to the limited adoption of IMMUNI, the digi-tal contact tracing (DCT) app used in Italy during the Covid-19 pandemic, compared to simi-lar apps in other countries. By analysing this disparity, the study aims to offer insights for future innovation management strategies. Several theoretical frameworks are applied to ex-plore different dimensions of the issue. The Technology Acceptance Model (TAM) is used to examine how general attitudes towards innovation and individual values influenced the adop-tion of IMMUNI. Network Effect Theory (NET) and Homophily are explored to understand the social dynamics affecting app diffusion. Protection Motivation Theory (PMT) is utilised to assess the impact of these factors on health-related decision-making, given IMMUNI's role in disease prevention. Additionally, the theory of mandatory innovation is employed to evaluate whether the perception of IMMUNI as a compulsory tool affected its acceptance. The study analyses survey data collected during the early stages of DCT deployment in Italy, using statistical methods to test the relevance of these theories. Findings reveal that no single theory fully explains IMMUNI's performance. However, general attitudes towards innovation and DCT technology, the influence of homophilous groups with distinct adoption behaviours, and the perception of the app as a partially mandatory tool were significant factors. Addition-ally, in connection to the perception as a mandatory tool, the Italian government's unclear communication strategy, particularly in the early stages, also played an important role in limit-ing the app's diffusion. These results underscore the importance of clear communication and strategic alignment in the successful implementation of technological innovations especially in crisis situations.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/26704