Due to their complex structure, multinational corporations (MNCs) rely on leaders to foster employee work engagement. In particular, developing a sense of engagement among employees is a strategic tool that MNCs can use to retain the best talents within their organisation, and thus maintain competitiveness in the global market. In this process, leaders have the power to influence employee engagement with their leadership practices, and by building high quality relationships with their employees. Extensive previous literature on this topic has focused on analysing the causal relationships between different leadership styles and employee engagement by considering only employees’ perspective. Therefore, this research aims to understand how leaders influence the work engagement of employees in MNCs, by using a dyadic perspective, so including also the leader's viewpoint, and by grounding on the concept of positive leadership, without distinguishing between different styles. Also, the leader-member exchange (LMX) theory is considered, as theoretical perspective explaining the relationship between leaders and employees. The current study responds to the call for qualitative research in the field, as data were collected from nine semi-structured interviews. Specifically, the sample includes both leaders and employees from three different teams of three MNCs operating in Finland in similar fields. The findings of the research explain the understanding of the concept of engagement and the role of the leader in enhancing it. Firstly, they suggest that both leaders and employees in MNCs have a similar understanding of work engagement, which is initially fostered by the multinational context, and then also by personal and organisational factors. Secondly, results demonstrate that leaders influence engagement both directly and indirectly through leadership, and the leader-member relationship. Specifically, leaders need to provide employees with autonomy and feedback, support their personal and professional needs, set up a positive tone in the team and give example of values and work attitudes, as well as to establish a tailored and equal relationship with each of their subordinates, based on caring interpersonal behaviours, open communication and mutual understanding. As a result, the current study extends previous research with its new perspectives and emerging themes. It also provides practical recommendations that MNCs’ leaders should take to promote employee engagement among their team members

A causa della loro struttura complessa, le multinazionali (MNC) si affidano ai leader per promuovere il coinvolgimento lavorativo dei propri dipendenti. In particolare, lo sviluppo di un senso di coinvolgimento tra i dipendenti è uno strumento strategico che le multinazionali possono utilizzare per trattenere i migliori talenti all'interno della loro organizzazione, e mantenere così la competitività nel mercato globale. In questo processo i leader hanno il potere di influenzare il coinvolgimento dei dipendenti con le loro pratiche di leadership, e costruendo con essi relazioni di alta qualità. L'ampia letteratura pregressa sull’argomento si è concentrata sull'analisi delle relazioni causali tra i diversi stili di leadership e il coinvolgimento dei dipendenti, considerando solo la prospettiva dei dipendenti. Pertanto, la presente ricerca mira a comprendere come i leader influenzino l'impegno lavorativo dei dipendenti delle multinazionali, utilizzando una prospettiva diadica (che include quindi anche il punto di vista del leader), e basandosi sul concetto di leadership positiva, senza distinguere tra diversi stili di leadership. Inoltre, viene presa in considerazione la teoria della leader-member exchange (LMX), come prospettiva teorica che spiega la relazione tra leader e dipendenti. Il presente studio risponde alla mancanza di ricerca qualitativa nel settore, in quanto i dati sono stati raccolti attraverso nove interviste semi-strutturate. In particolare, il campione d’analisi comprende sia leader che dipendenti, di tre diversi team, di tre multinazionali che operano in Finlandia in settori affini. I risultati della ricerca spiegano il concetto di coinvolgimento lavorativo, e il ruolo dei leader nel migliorarlo. In primo luogo, da questi si evince che sia i leader, che i dipendenti delle multinazionali hanno una concezione simile del coinvolgimento lavorativo, che è anzitutto favorito dal contesto multinazionale, nonché da fattori personali e organizzativi. In secondo luogo, i risultati dimostrano che i leader influenzano l'impegno sia direttamente, che indirettamente, attraverso la leadership e la relazione che instaurano coi propri dipendenti. In particolare, i leader devono fornire ai dipendenti autonomia e feedback, sostenere le loro esigenze personali e professionali, creare un’atmosfera positiva all'interno del team e dare l’esempio di valori e atteggiamenti lavorativi; oltre che a stabilire un rapporto paritario con ciascuno dei propri subordinati, basato su comportamenti interpersonali attenti, comunicazione aperta e comprensione reciproca. Di conseguenza, l'attuale studio amplia la letteratura pregressa con nuove prospettive e temi emergenti. Inoltre, fornisce raccomandazioni pratiche che i leader delle multinazionali dovrebbero adottare per promuovere il coinvolgimento dei dipendenti tra i membri del loro team.

L’impatto della leadership sul coinvolgimento lavorativo dei dipendenti: Evidenze da multinazionali operanti in Finlandia

SAVIOLO, SOFIA
2023/2024

Abstract

Due to their complex structure, multinational corporations (MNCs) rely on leaders to foster employee work engagement. In particular, developing a sense of engagement among employees is a strategic tool that MNCs can use to retain the best talents within their organisation, and thus maintain competitiveness in the global market. In this process, leaders have the power to influence employee engagement with their leadership practices, and by building high quality relationships with their employees. Extensive previous literature on this topic has focused on analysing the causal relationships between different leadership styles and employee engagement by considering only employees’ perspective. Therefore, this research aims to understand how leaders influence the work engagement of employees in MNCs, by using a dyadic perspective, so including also the leader's viewpoint, and by grounding on the concept of positive leadership, without distinguishing between different styles. Also, the leader-member exchange (LMX) theory is considered, as theoretical perspective explaining the relationship between leaders and employees. The current study responds to the call for qualitative research in the field, as data were collected from nine semi-structured interviews. Specifically, the sample includes both leaders and employees from three different teams of three MNCs operating in Finland in similar fields. The findings of the research explain the understanding of the concept of engagement and the role of the leader in enhancing it. Firstly, they suggest that both leaders and employees in MNCs have a similar understanding of work engagement, which is initially fostered by the multinational context, and then also by personal and organisational factors. Secondly, results demonstrate that leaders influence engagement both directly and indirectly through leadership, and the leader-member relationship. Specifically, leaders need to provide employees with autonomy and feedback, support their personal and professional needs, set up a positive tone in the team and give example of values and work attitudes, as well as to establish a tailored and equal relationship with each of their subordinates, based on caring interpersonal behaviours, open communication and mutual understanding. As a result, the current study extends previous research with its new perspectives and emerging themes. It also provides practical recommendations that MNCs’ leaders should take to promote employee engagement among their team members
2023
The impact of leadership on employee work engagement: Evidence from MNCs operating in Finland
A causa della loro struttura complessa, le multinazionali (MNC) si affidano ai leader per promuovere il coinvolgimento lavorativo dei propri dipendenti. In particolare, lo sviluppo di un senso di coinvolgimento tra i dipendenti è uno strumento strategico che le multinazionali possono utilizzare per trattenere i migliori talenti all'interno della loro organizzazione, e mantenere così la competitività nel mercato globale. In questo processo i leader hanno il potere di influenzare il coinvolgimento dei dipendenti con le loro pratiche di leadership, e costruendo con essi relazioni di alta qualità. L'ampia letteratura pregressa sull’argomento si è concentrata sull'analisi delle relazioni causali tra i diversi stili di leadership e il coinvolgimento dei dipendenti, considerando solo la prospettiva dei dipendenti. Pertanto, la presente ricerca mira a comprendere come i leader influenzino l'impegno lavorativo dei dipendenti delle multinazionali, utilizzando una prospettiva diadica (che include quindi anche il punto di vista del leader), e basandosi sul concetto di leadership positiva, senza distinguere tra diversi stili di leadership. Inoltre, viene presa in considerazione la teoria della leader-member exchange (LMX), come prospettiva teorica che spiega la relazione tra leader e dipendenti. Il presente studio risponde alla mancanza di ricerca qualitativa nel settore, in quanto i dati sono stati raccolti attraverso nove interviste semi-strutturate. In particolare, il campione d’analisi comprende sia leader che dipendenti, di tre diversi team, di tre multinazionali che operano in Finlandia in settori affini. I risultati della ricerca spiegano il concetto di coinvolgimento lavorativo, e il ruolo dei leader nel migliorarlo. In primo luogo, da questi si evince che sia i leader, che i dipendenti delle multinazionali hanno una concezione simile del coinvolgimento lavorativo, che è anzitutto favorito dal contesto multinazionale, nonché da fattori personali e organizzativi. In secondo luogo, i risultati dimostrano che i leader influenzano l'impegno sia direttamente, che indirettamente, attraverso la leadership e la relazione che instaurano coi propri dipendenti. In particolare, i leader devono fornire ai dipendenti autonomia e feedback, sostenere le loro esigenze personali e professionali, creare un’atmosfera positiva all'interno del team e dare l’esempio di valori e atteggiamenti lavorativi; oltre che a stabilire un rapporto paritario con ciascuno dei propri subordinati, basato su comportamenti interpersonali attenti, comunicazione aperta e comprensione reciproca. Di conseguenza, l'attuale studio amplia la letteratura pregressa con nuove prospettive e temi emergenti. Inoltre, fornisce raccomandazioni pratiche che i leader delle multinazionali dovrebbero adottare per promuovere il coinvolgimento dei dipendenti tra i membri del loro team.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/26710