Aesthetic choices tell a lot about a person; there is a deep connection between the individual and his way of presenting himself from an aesthetic point of view: a bond that goes far beyond simple personal tastes, but that is based on a natural expression of interiority. Thanks to this connection between clothes and emotions they can be used as tools of well-being. Neurofashion is a new discipline that involves the application of the methodologies of cognitive science, neuroscience, psychology, and behavioral economics to the world of fashion. It involves analyzing the responses of the human brain to the stimuli of the fashion world and integrating them with knowledge of the psychology of well-being in order to help people feel better about themselves and build a coherent and satisfying self-image. In neurofashion dresses are a tool of well-being used to take care of oneself, a gesture that refers to an innate instinct of protection and comfort. This paper will address issues that have to do with the perception of self, the relationship with society and the role that you play and want to play in it in relation to clothing choices. We will try to understand how clothes can change our mood and our perception of ourselves and how these changes affect our behavior towards others and the world. Clothes are not only an effective tool to rediscover your identity and to feel better, but also a way to communicate to the world this rediscovered security and serenity.
Le scelte estetiche raccontano molto di una persona; esiste un profondo legame tra l’individuo e il suo modo di presentarsi da un punto di vista estetico: un legame che va ben oltre i semplici gusti personali, ma che si basa su una naturale espressione dell’interiorità. Proprio grazie a questa connessione tra abiti ed emozioni essi possono essere utilizzati come strumenti di benessere. Il neurofashion è una nuova disciplina che prevede l’applicazione delle metodologie delle scienze cognitive, delle neuroscienze, della psicologia, e dell’economia comportamentale al mondo della moda. Si tratta di analizzare le risposte del cervello umano agli stimoli del mondo del fashion e integrarle con conoscenze della psicologia del benessere con il fine di aiutare le persone a sentirsi meglio con sé stesse e costruire un immagine di sé coerente e soddisfacente. Nel neurofashion l’abito è uno strumento di benessere utilizzato per prendersi cura di sé stessi, un gesto che rimanda a un istinto innato di protezione e conforto. Nell’elaborato verranno affrontati temi che hanno a che fare con la percezione di sé, il rapporto con la società e il ruolo che si ricopre e si vuole ricoprire in essa in relazione alle scelte di abbigliamento. Si cercherà di capire come fanno gli abiti a cambiare il nostro umore e la percezione di noi stessi e come questi cambiamenti influenzino il comportamento nei confronti degli altri e nei confronti del mondo. Gli abiti si rivelano non solo uno strumento efficace per riscoprire la propria identità e per sentirsi meglio, ma anche un modo per comunicare al mondo questa ritrovata sicurezza e serenità.
NEUROFASHION: VESTIRSI DI BENESSERE LA MODA COME MEZZO PER STARE BENE E COMUNICARSI AL MEGLIO
QUARESMINI, CHIARA
2021/2022
Abstract
Aesthetic choices tell a lot about a person; there is a deep connection between the individual and his way of presenting himself from an aesthetic point of view: a bond that goes far beyond simple personal tastes, but that is based on a natural expression of interiority. Thanks to this connection between clothes and emotions they can be used as tools of well-being. Neurofashion is a new discipline that involves the application of the methodologies of cognitive science, neuroscience, psychology, and behavioral economics to the world of fashion. It involves analyzing the responses of the human brain to the stimuli of the fashion world and integrating them with knowledge of the psychology of well-being in order to help people feel better about themselves and build a coherent and satisfying self-image. In neurofashion dresses are a tool of well-being used to take care of oneself, a gesture that refers to an innate instinct of protection and comfort. This paper will address issues that have to do with the perception of self, the relationship with society and the role that you play and want to play in it in relation to clothing choices. We will try to understand how clothes can change our mood and our perception of ourselves and how these changes affect our behavior towards others and the world. Clothes are not only an effective tool to rediscover your identity and to feel better, but also a way to communicate to the world this rediscovered security and serenity.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2707