This thesis explores the role of innovation, product development and launch in maintaining competitive advantage with a concrete example of the eyewear industry, focusing on the Varilux XR series by EssilorLuxottica. The defence investigates how innovation and specifically in this case integrating AI and personalization in progressive lenses can enhance market positioning and consumer satisfaction. To evaluate the impact of this innovation, I conducted a quantitative analysis of market/company data and a survey with a qualitative analysis of interviews with key roles. The results show that in a competitive market, the Varilux XR series considerably distinguishes and differentiates the Varilux brand, increasing brand loyalty. These findings highlight how crucial strategic marketing and ongoing innovation are to maintaining leadership in cutthroat markets. Keywords: Innovation, Competitive Advantage, Eyewear Industry, AI Integration, Progressive Lenses.
Questa tesi vuole esploare il ruolo dell'innovazione, dello sviluppo e del lancio di nuovi prodotti nel mantenimento del vantaggio competitivo, portando un esempio concreto dell'industria eyewear, focalizzandosi su Varilux XR series lanciato da EssilorLuxottica. La tesi vuole studiare come l'innovazione, e in questo caso specifico l'integrazione dell'IA e della personalizzazione nelle lenti progressive, possa migliorare il posizionamento sul mercato e la soddisfazione dei consumatori. Per valutare l'impatto di questa innovazione, ho deciso di condurre un'analisi quantitativa dei dati di mercato/azienda e un'analisi qualitativa attraverso delle interviste con ruoli chiave che hanno partecipato al processo di sviluppo e lancio. I risultati mostrano che, in un mercato competitivo, Varilux XR series distingue e differenzia notevolmente il brand Varilux, aumentando la fedeltà al brand e all’azienda. Questi risultati evidenziano quanto siano vitali il marketing strategico e l'innovazione continua per mantenere una buona leadership in mercati altamente competitivi. Parole chiave: Innovazione, Vantaggio Competitivo, Settore Eyewear, Intelligenza Artificiale, Lenti Progressive.
Innovazione e lancio di nuovi prodotti In che modo EssilorLuxottica sfrutta l'innovazione per raggiungere la leadership di mercato e il vantaggio competitivo nel settore degli occhiali?
FACCHINI, ELENA
2023/2024
Abstract
This thesis explores the role of innovation, product development and launch in maintaining competitive advantage with a concrete example of the eyewear industry, focusing on the Varilux XR series by EssilorLuxottica. The defence investigates how innovation and specifically in this case integrating AI and personalization in progressive lenses can enhance market positioning and consumer satisfaction. To evaluate the impact of this innovation, I conducted a quantitative analysis of market/company data and a survey with a qualitative analysis of interviews with key roles. The results show that in a competitive market, the Varilux XR series considerably distinguishes and differentiates the Varilux brand, increasing brand loyalty. These findings highlight how crucial strategic marketing and ongoing innovation are to maintaining leadership in cutthroat markets. Keywords: Innovation, Competitive Advantage, Eyewear Industry, AI Integration, Progressive Lenses.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/27070