This paper aims to analyze the human-artificial intelligence relationship in the context of digital capitalism. In the 21st century, humans surfing the web begin to produce an enormous amount of data that, properly analyzed by complex algorithms, become for everyone a true digital identity. But what might happen if this data allowed others to know us better than we know ourselves? The first two chapters look at how big data are becoming the new currency of our day. We are increasingly using it to make purchases or to obtain services for free, ignoring the fact that when something is free, the real product is us. The third chapter questions the concept of privacy through a historical survey of the birth and meaning of the term. To do so, film references are also considered. The fourth chapter has artificial intelligence and its most recent developments as its main protagonists, again analyzed from literature and filmography, with some computer references. It is here that the concept of hacking human beings by Harari, a well-known Israeli historian and essayist, is introduced. The fifth and final chapter consists of interviews and reflections regarding possible dystopian scenarios featuring artificial intelligence. Observations from Generation Z (1997-2012), Millennials (1981-1996), Generation X (1965-1980) and Boomers (1946-1964) are reported.
Il presente elaborato si propone di analizzare il rapporto uomo – intelligenza artificiale nell’ambito del capitalismo digitale. Nel XXI secolo, l’uomo navigando in rete comincia a produrre un’enorme quantità di dati che, opportunamente analizzati da complessi algoritmi, diventano per ciascun individuo una vera e propria identità digitale. Ma cosa potrebbe accadere se questi dati permettessero ad altri di conoscerci meglio di quanto ci conosciamo noi stessi? I primi due capitoli analizzano come i big data si stiano trasformando nella nuova moneta dei nostri giorni. Li usiamo sempre più spesso per effettuare acquisti o per ottenere servizi gratuitamente, ignorando il fatto che, quando qualcosa è gratis, il vero prodotto siamo noi. Il terzo capitolo mette in discussione il concetto di privacy attraverso un excursus storico sulla nascita e sul significato del termine. Per fare ciò, vengono anche presi in considerazione dei riferimenti cinematografici. Il quarto capitolo vede come protagonisti principali l’intelligenza artificiale e i suoi più recenti sviluppi, sempre analizzati a partire da letteratura e filmografia, con alcuni riferimenti informatici. È qui che viene introdotto il concetto di hackeraggio degli esseri umani di Harari, noto storico e saggista israeliano. Il quinto ed ultimo capitolo è costituito da interviste e riflessioni riguardanti possibili scenari distopici che vedono come protagonista l’intelligenza artificiale. Sono riportate osservazioni di Generazione Z (1997-2012), Millennials (1981-1996), Generazione X (1965-1980) e Boomers (1946-1964).
Hackerare gli esseri umani nel XXI secolo: chi modella gli algoritmi nel capitalismo digitale?
SIDDIQUI, MARTINA
2021/2022
Abstract
This paper aims to analyze the human-artificial intelligence relationship in the context of digital capitalism. In the 21st century, humans surfing the web begin to produce an enormous amount of data that, properly analyzed by complex algorithms, become for everyone a true digital identity. But what might happen if this data allowed others to know us better than we know ourselves? The first two chapters look at how big data are becoming the new currency of our day. We are increasingly using it to make purchases or to obtain services for free, ignoring the fact that when something is free, the real product is us. The third chapter questions the concept of privacy through a historical survey of the birth and meaning of the term. To do so, film references are also considered. The fourth chapter has artificial intelligence and its most recent developments as its main protagonists, again analyzed from literature and filmography, with some computer references. It is here that the concept of hacking human beings by Harari, a well-known Israeli historian and essayist, is introduced. The fifth and final chapter consists of interviews and reflections regarding possible dystopian scenarios featuring artificial intelligence. Observations from Generation Z (1997-2012), Millennials (1981-1996), Generation X (1965-1980) and Boomers (1946-1964) are reported.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2710