The methods and strategies used in the evaluation phase of projects in developing areas are numerous: the logical framework approach, qualitative and quantitative methods, the approach of mixed methods, randomized controlled trials and participatory action research. Each of these methods has its strengths and weaknesses. In this thesis, the objective is to realize a methodological proposal to be used in the evaluation of projects. This proposal is based especially on the participatory approach and the capability approach, as it is intended to give space to social and epistemic justice. Some case studies will be analysed in the light of the methodological proposal.
I metodi e le strategie impiegate nella fase di valutazione dei progetti in aree in via di sviluppo sono numerose: l'approccio al quadro logico, i metodi qualitativi e quelli quantitativi, l'approccio dei metodi misti, i randomized controlled trials e la ricerca-azione partecipativa. Ognuno di questi metodi ha i suoi punti di forza e le sue criticità. Nella suddetta tesi, l'obiettivo è quello di realizzare una proposta metodologica da impiegare nella valutazione dei progetti. Tale proposta si basa specialmente sull'approccio partecipativo e sull'approccio per capacità, in quanto si vuole dare spazia alla giustizia sociale ed epistemica. Alcuni casi studio verranno analizzati alla luce della proposta metodologica.
PARTICIPATORY ACTION RESEARCH NELLA VALUTAZIONE DEI PROGETTI: UNA PROPOSTA METODOLOGICA
KAMBERAJ, ALESIA
2021/2022
Abstract
The methods and strategies used in the evaluation phase of projects in developing areas are numerous: the logical framework approach, qualitative and quantitative methods, the approach of mixed methods, randomized controlled trials and participatory action research. Each of these methods has its strengths and weaknesses. In this thesis, the objective is to realize a methodological proposal to be used in the evaluation of projects. This proposal is based especially on the participatory approach and the capability approach, as it is intended to give space to social and epistemic justice. Some case studies will be analysed in the light of the methodological proposal.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2711