Despite the great use of images, in the age of the highest technological evolution, words maintain a key role. For humans, language can give shape to one's thoughts and feelings to communicate with others. Words explain, tell, inform, and call to action. Choosing the right words, knowing how to use them, and being able to give them a voice, are among the key goals of the copywriter: an unknown job to many with a lot of sides and that has undergone great changes with the digital era. Conscious of the difficulty to describe and define this profession, this thesis aims to deepen the role of a copywriter, exploring who is, what she/he does, what skills and tools she/he must be able to master, how the profession has changed in the digital era and what does the future hold. The goal is to answer these questions and shed some light on the subject. For this purpose, my thesis starts from the need to enhance the importance of words in a world that speak by images. Goes on with advertising's history, because the understanding of a phenomenon must pass through the knowledge of its history until getting to the profession of copywriter today. Lastly was made qualitative research to hear the opinions and to know the experiences of 5 copywriters with different specializations to confirm or debunk trends and deepen the work done.
Nell’era della massima evoluzione tecnologica e del grande utilizzo delle immagini, la parola mantiene un’importanza centrale. Il linguaggio è per l’uomo la possibilità di dare forma al proprio pensiero e alle proprie emozioni, riuscendo così a comunicare con i suoi simili. Le parole spiegano, raccontano, informano, indirizzano, invitano all’azione. Scegliere le parole giuste, saperle utilizzare e riuscire a dar loro una voce, in un universo apparentemente silenzioso, sono tra gli obiettivi del mestiere del copywriter. Un mestiere sconosciuto a tanti, che consta di mille sfaccettature e che con l’avvento del digitale ha subito una grande evoluzione. Data la consapevolezza della difficoltà dei più a descrivere e definire questo mestiere, lo scopo di questo elaborato è quello di approfondire il ruolo del copywriter, delineando chi è, di cosa si occupa, quali sono le competenze e gli strumenti che deve saper padroneggiare, come è cambiata la figura professionale nel tempo e cosa ci si aspetta dal futuro. Da un bagaglio pieno di domande, la volontà e l’intenzione da cui ha origine questo lavoro è rispondere e fare chiarezza. A questo scopo, la mia tesi parte dalla necessità di valorizzare l’importanza della parola in un mondo che parla per immagini. Prosegue percorrendo la storia della pubblicità, perché la comprensione di un fenomeno deve passare attraverso la conoscenza della sua storia, fino ad arrivare al mestiere del copywriter oggi e ai diversi rami di specializzazione figli della rivoluzione digitale. Dopo aver inquadrato la professione, tramite una ricerca qualitativa, l’occasione di parlare con professionisti del settore, attraverso esperienze, opinioni e punti di vista, ha confermato e sfatato tendenze, fornito nuovi spunti e approfondito il lavoro svolto.
Il potere delle parole: un viaggio alla scoperta del mestiere di copywriter
BURRI, ALESSIA
2021/2022
Abstract
Despite the great use of images, in the age of the highest technological evolution, words maintain a key role. For humans, language can give shape to one's thoughts and feelings to communicate with others. Words explain, tell, inform, and call to action. Choosing the right words, knowing how to use them, and being able to give them a voice, are among the key goals of the copywriter: an unknown job to many with a lot of sides and that has undergone great changes with the digital era. Conscious of the difficulty to describe and define this profession, this thesis aims to deepen the role of a copywriter, exploring who is, what she/he does, what skills and tools she/he must be able to master, how the profession has changed in the digital era and what does the future hold. The goal is to answer these questions and shed some light on the subject. For this purpose, my thesis starts from the need to enhance the importance of words in a world that speak by images. Goes on with advertising's history, because the understanding of a phenomenon must pass through the knowledge of its history until getting to the profession of copywriter today. Lastly was made qualitative research to hear the opinions and to know the experiences of 5 copywriters with different specializations to confirm or debunk trends and deepen the work done.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2713