Morgan Le Fay has always been a controversial figure in Arthurian literature; her characterization has changed according to the circumstances, but from the twelfth century her representation has been mainly negatively connotated. From Geoffrey of Monmouth’s Vita Merlini to the Old French Vulgate Cycle, her character has drastically transformed: she was originally described as a semi-divine being with healing powers who reigned on the Isle of Avalon alongside her eight sisters. There were both social and historical factors that contributed to Morgan Le Fay’s transformation in the literary context: the element of Christianity has shaped numerous aspects of Morgan’s character. Above all, her association with magic and intellectual abilities was interpreted negatively, particularly in a religious domain that was extended to most scholarly institutions in the Middle Ages. The focus of this thesis is the analysis of Morgan Le Fay’s portrayal in Thomas Malory’s Morte d’Arthur; more specifically, linguistic items that are used throughout the text to describe her are thoroughly analysed and discussed. Morgan Le Fay’s first mention in Le Morte d’Arthur is related to her education: she was sent to a nunnery to study negromancy, and then she married King Uriens, King of the land of Gore. Morgan Le Fay acquires the title of Queen of Gore from her marriage to King Uriens, but her power is not limited by a patriarchal institution such as marriage. Her magic powers continue to thrive even in a male dominated society, even after marriage. The kinship terms that define Morgan, such as “Kynge Arthurs syster”, are pervasive in Malory’s work, but they do not limit Morgan’s identity: she can be an enchantress, a queen, a mother and the king’s sister all at once. Her flexibility in the social realm is remarkable: she can be anything and anyone she wants to. Her social mask emerges linguistically in the wide variety of terms that define her: she is outwardly seen as “quene”, “systir” and “false enchauntress”, but internally nobody knows how she is. The mystery surrounding the figure of Morgan Le Fay deepens when she welcomes her brother, King Arthur, after the deadly battle of Camlann; she comes on a ship with other three queens and takes her brother away to an unknown land.

Morgana La Fata è da sempre considerata una figura controversa nell'ambito della letteratura arturiana; la sua caratterizzazione ha subito dei cambiamenti a seconda delle circostanze, ma a partire dal dodicesimo secolo ha assunto una connotazione estremamente negativa. Dalla Vita Merlini di Goffredo di Monmotuh al Ciclo della Vulgata in francese antico si è trasformata radicalmente: in origine veniva descritta come un'entità semi divina che governava sull'isola di Avalon, insieme alle otto sorelle. Possono essere individuati sia fattori sociali sia fattori culturali alla base della trasformazione di Morgana: il cristianesimo ha influito molto sugli aspetti ascrivibili alla figura dell'incantatrice. In particolare, le abilità intellettuali e la magia hanno contribuito a rendere Morgana un personaggio negativo all'interno del contesto religioso medievale. L'obiettivo di questa tesi è quello di mettere in luce i termini rilevanti che compaiono nelle descrizioni del personaggio preso in esame, accompagnandoli a un'attenta analisi di Morgana La Fata nell'opera di Malory nel suo complesso. La prima menzione dell'incantatrice è quella che la vede come studentessa di negromanzia in un convento; successivamente, viene data in sposa al sovrano del Galles del Nord, Uriens. Morgana acquisice il titolo nobiliare di regina, ma il suo potere non s'indebolisce dal momento in cui diventa moglie. La magia continua a essere una componente fondamentale della sua caratterizzazione; i termini che definiscono i suoi legami famigliari, come "sorella del sovrano Artù", non bastano per trasmettere tutte le sfaccettature che il suo personaggio esprime: può essere una maga, una moglie, una sorella e un'incantatrice malvagia. La complessità che ne deriva viene concepita come una sorta di maschera, volta a nascondere la vera natura di Morgana. Il mistero che circonda la sua figura s'infittisce verso la fine della "Morte d'Arthur", quando accoglie su un'imbarcazione il fratello agonizzante. Lo trasporta verso una terra lontana che non viene descritta da Malory, ma che ha tutti i presupposti per essere associata all'aldilà.

Morgana La Fata nella "Morte d'Arthur" di Sir Thomas Malory. Un'analisi linguistica del personaggio di Morgana nell'opera di Malory.

SALERNO, GIULIA
2023/2024

Abstract

Morgan Le Fay has always been a controversial figure in Arthurian literature; her characterization has changed according to the circumstances, but from the twelfth century her representation has been mainly negatively connotated. From Geoffrey of Monmouth’s Vita Merlini to the Old French Vulgate Cycle, her character has drastically transformed: she was originally described as a semi-divine being with healing powers who reigned on the Isle of Avalon alongside her eight sisters. There were both social and historical factors that contributed to Morgan Le Fay’s transformation in the literary context: the element of Christianity has shaped numerous aspects of Morgan’s character. Above all, her association with magic and intellectual abilities was interpreted negatively, particularly in a religious domain that was extended to most scholarly institutions in the Middle Ages. The focus of this thesis is the analysis of Morgan Le Fay’s portrayal in Thomas Malory’s Morte d’Arthur; more specifically, linguistic items that are used throughout the text to describe her are thoroughly analysed and discussed. Morgan Le Fay’s first mention in Le Morte d’Arthur is related to her education: she was sent to a nunnery to study negromancy, and then she married King Uriens, King of the land of Gore. Morgan Le Fay acquires the title of Queen of Gore from her marriage to King Uriens, but her power is not limited by a patriarchal institution such as marriage. Her magic powers continue to thrive even in a male dominated society, even after marriage. The kinship terms that define Morgan, such as “Kynge Arthurs syster”, are pervasive in Malory’s work, but they do not limit Morgan’s identity: she can be an enchantress, a queen, a mother and the king’s sister all at once. Her flexibility in the social realm is remarkable: she can be anything and anyone she wants to. Her social mask emerges linguistically in the wide variety of terms that define her: she is outwardly seen as “quene”, “systir” and “false enchauntress”, but internally nobody knows how she is. The mystery surrounding the figure of Morgan Le Fay deepens when she welcomes her brother, King Arthur, after the deadly battle of Camlann; she comes on a ship with other three queens and takes her brother away to an unknown land.
2023
Morgan Le Fay in "Le Morte d'Arthur" by Sir Thomas Malory. A linguistic analysis of Morgan Le Fay's character in Malory's work.
Morgana La Fata è da sempre considerata una figura controversa nell'ambito della letteratura arturiana; la sua caratterizzazione ha subito dei cambiamenti a seconda delle circostanze, ma a partire dal dodicesimo secolo ha assunto una connotazione estremamente negativa. Dalla Vita Merlini di Goffredo di Monmotuh al Ciclo della Vulgata in francese antico si è trasformata radicalmente: in origine veniva descritta come un'entità semi divina che governava sull'isola di Avalon, insieme alle otto sorelle. Possono essere individuati sia fattori sociali sia fattori culturali alla base della trasformazione di Morgana: il cristianesimo ha influito molto sugli aspetti ascrivibili alla figura dell'incantatrice. In particolare, le abilità intellettuali e la magia hanno contribuito a rendere Morgana un personaggio negativo all'interno del contesto religioso medievale. L'obiettivo di questa tesi è quello di mettere in luce i termini rilevanti che compaiono nelle descrizioni del personaggio preso in esame, accompagnandoli a un'attenta analisi di Morgana La Fata nell'opera di Malory nel suo complesso. La prima menzione dell'incantatrice è quella che la vede come studentessa di negromanzia in un convento; successivamente, viene data in sposa al sovrano del Galles del Nord, Uriens. Morgana acquisice il titolo nobiliare di regina, ma il suo potere non s'indebolisce dal momento in cui diventa moglie. La magia continua a essere una componente fondamentale della sua caratterizzazione; i termini che definiscono i suoi legami famigliari, come "sorella del sovrano Artù", non bastano per trasmettere tutte le sfaccettature che il suo personaggio esprime: può essere una maga, una moglie, una sorella e un'incantatrice malvagia. La complessità che ne deriva viene concepita come una sorta di maschera, volta a nascondere la vera natura di Morgana. Il mistero che circonda la sua figura s'infittisce verso la fine della "Morte d'Arthur", quando accoglie su un'imbarcazione il fratello agonizzante. Lo trasporta verso una terra lontana che non viene descritta da Malory, ma che ha tutti i presupposti per essere associata all'aldilà.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Magistrale Giulia Salerno Morgana La Fata.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi di laurea magistrale in "Letterature europee e americane" di Giulia Salerno, matricola 522635, anno accademico 2024/2025.
Dimensione 2.39 MB
Formato Adobe PDF
2.39 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/27764