Data is the new oil, indeed the information economy is powered by data, just as the industrial economy was fuelled by oil. Data analysis has become essential for companies looking to enhance performance management, accelerate decision-making processes, and develop innovative business models. In the contemporary era, we find ourselves standing at the beginning of a new age, The Age of Analytics. This age is characterized by an astonishing data explosion, with the volume of information doubling every three years. Today we live in an extremely dynamic world, where everything runs faster, nothing is sure or taken for granted and everything can change from one day to the next, especially in business; this makes it impossible and highly risky to base important decisions on mere intuition, only through data it is possible to truly understand, verify and quantify. This is why the adoption of data-driven decision making, i.e. using data to inform decision-making and validate a series of actions before taking it, becomes of paramount importance. with the continuous increase in data generated and at the disposal of companies, made possible by the spread of new technologies and digitization, data analysis has expanded its purpose. In fact, today data are not only used to describe the status quo, but have become a key tool for making predictions and anticipating the future. This study examines ways in which big data analytics can be used by companies to move from reactivity to proactivity. Indeed, companies can analyse large volumes of data in real time, identify emerging patterns, and predict customer behaviour to optimize operations and respond more quickly to changes in their respective markets. This study also aims to analyse how the adoption of Big Data Analytics improves business performance, ensuring competitive advantage and long-term business sustainability using examples from different industries.
I dati sono il nuovo petrolio, infatti l'economia dell'informazione è alimentata dai dati, proprio come l'economia industriale era alimentata dal petrolio. L'analisi dei dati è diventata essenziale per le aziende che vogliono migliorare la gestione delle prestazioni, accelerare i processi decisionali e sviluppare modelli di business innovativi. Nell'era contemporanea, ci troviamo all'inizio di una nuova era, l'era dell'analisi. Quest'epoca è caratterizzata da una sorprendente esplosione di dati, con un volume di informazioni che raddoppia ogni tre anni. Oggi viviamo in un mondo estremamente dinamico, dove tutto corre più velocemente, nulla è sicuro o scontato e tutto può cambiare da un giorno all'altro, soprattutto nel business; questo rende impossibile e altamente rischioso basare le decisioni importanti sulla mera intuizione, solo attraverso i dati è possibile capire, verificare e quantificare veramente. Ecco perché l'adozione del data-driven decision making, ovvero l'utilizzo dei dati per informare il processo decisionale e validare una serie di azioni prima di intraprenderle, diventa di fondamentale importanza. con il continuo aumento dei dati generati e a disposizione delle aziende, reso possibile dalla diffusione delle nuove tecnologie e dalla digitalizzazione, l'analisi dei dati ha ampliato il suo scopo. Infatti, oggi i dati non vengono utilizzati solo per descrivere lo status quo, ma sono diventati uno strumento fondamentale per fare previsioni e anticipare il futuro. Questo studio esamina i modi in cui l'analisi dei big data può essere utilizzata dalle aziende per passare dalla reattività alla proattività. Le aziende possono infatti analizzare grandi volumi di dati in tempo reale, identificare modelli emergenti e prevedere il comportamento dei clienti per ottimizzare le operazioni e rispondere più rapidamente ai cambiamenti dei rispettivi mercati. Questo studio si propone inoltre di analizzare come l'adozione dei Big Data Analytics migliori le prestazioni aziendali, garantendo un vantaggio competitivo e una sostenibilità aziendale a lungo termine, utilizzando esempi provenienti da diversi settori.
DAL REPORTING DEI DATI ALLE INTUIZIONI PREDITTIVE: L'INFLUENZA DELL'ANALISI DEI BIG DATA SULLE DECISIONI STRATEGICHE
BERGANTI, SIMONE
2023/2024
Abstract
Data is the new oil, indeed the information economy is powered by data, just as the industrial economy was fuelled by oil. Data analysis has become essential for companies looking to enhance performance management, accelerate decision-making processes, and develop innovative business models. In the contemporary era, we find ourselves standing at the beginning of a new age, The Age of Analytics. This age is characterized by an astonishing data explosion, with the volume of information doubling every three years. Today we live in an extremely dynamic world, where everything runs faster, nothing is sure or taken for granted and everything can change from one day to the next, especially in business; this makes it impossible and highly risky to base important decisions on mere intuition, only through data it is possible to truly understand, verify and quantify. This is why the adoption of data-driven decision making, i.e. using data to inform decision-making and validate a series of actions before taking it, becomes of paramount importance. with the continuous increase in data generated and at the disposal of companies, made possible by the spread of new technologies and digitization, data analysis has expanded its purpose. In fact, today data are not only used to describe the status quo, but have become a key tool for making predictions and anticipating the future. This study examines ways in which big data analytics can be used by companies to move from reactivity to proactivity. Indeed, companies can analyse large volumes of data in real time, identify emerging patterns, and predict customer behaviour to optimize operations and respond more quickly to changes in their respective markets. This study also aims to analyse how the adoption of Big Data Analytics improves business performance, ensuring competitive advantage and long-term business sustainability using examples from different industries.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/27865