The research examines the role of user-generated content (UGC) on social media platforms, particularly on TikTok, focusing on identifying the various drivers, or "attributes" of virality, that contribute to the spread of videos on TikTok. The analysis’ core are videos featuring culinary experiences in the restaurant sector, which, in addition to act as storytelling tools, also emerge as new forms of reviews for restaurants in the contemporary digital era. The research methodology involves a systematic analysis of 50 TikTok videos related to food and restaurants, categorized by interaction performance. Then, findings demonstrate that visual appeal, the creator's popularity, and TikTok's recommendation algorithm significantly influence a video's potential to go viral. Additionally, catchy titles and persuasive calls-to-action are no longer decisive elements for virality, indicating that the authenticity of the content becomes the crucial factor capturing people’s attention. The study aims to provide a comprehensive understanding of these virality drivers, offering valuable insights that marketers, content creators, and social media strategists can leverage to maximize user engagement on the platform, as well as enhance business outcomes.
La ricerca studia il ruolo dei contenuti generati dagli utenti (UGC – User Generated Content) sulle piattaforme social, in particolare su TikTok, focalizzandosi sull’individuazione dei drivers, ossia “attributi” di viralità, che contribuiscono alla diffusione dei video su TikTok. Come oggetto di analisi, sono stati scelti i video che hanno come contenuto le esperienze culinarie nel settore della ristorazione, e che oltre ad essere strumenti di storytelling, si presentano anche come nuove forme di recensioni per i ristoranti nella contemporanea era digitale. La metodologia di ricerca prevede l'analisi sistematica di 50 video su TikTok relativi al settore alimentare e dei ristoranti, classificati in base alla performance di interazione. I risultati hanno dimostrato che l’attrattività visiva, la popolarità del creator e l'algoritmo di raccomandazione di TikTok influenzano significativamente il potenziale di un video di diventare virale. Inoltre, un titolo accattivante e azioni persuasive non sono più elementi determinanti per la viralità, il che significa che l’autenticità del contenuto stesso diventa l'elemento essenziale che cattura l'attenzione delle persone. Lo studio si propone di fornire una comprensione completa di tali drivers di viralità, che costituiscono preziose informazioni a cui i marketer, i content creators e i social media strategists possono attingere per massimizzare il coinvolgimento degli utenti sulla piattaforma, oltre che ottimizzarne le ripercussioni sul business.
CONTENUTI GENERATI DAGLI UTENTI (UGC) SU TIKTOK NEL SETTORE DELLA RISTORAZIONE: ATTRIBUTI DI VIRALITA'
PERRONE, SILVIA
2023/2024
Abstract
The research examines the role of user-generated content (UGC) on social media platforms, particularly on TikTok, focusing on identifying the various drivers, or "attributes" of virality, that contribute to the spread of videos on TikTok. The analysis’ core are videos featuring culinary experiences in the restaurant sector, which, in addition to act as storytelling tools, also emerge as new forms of reviews for restaurants in the contemporary digital era. The research methodology involves a systematic analysis of 50 TikTok videos related to food and restaurants, categorized by interaction performance. Then, findings demonstrate that visual appeal, the creator's popularity, and TikTok's recommendation algorithm significantly influence a video's potential to go viral. Additionally, catchy titles and persuasive calls-to-action are no longer decisive elements for virality, indicating that the authenticity of the content becomes the crucial factor capturing people’s attention. The study aims to provide a comprehensive understanding of these virality drivers, offering valuable insights that marketers, content creators, and social media strategists can leverage to maximize user engagement on the platform, as well as enhance business outcomes.File | Dimensione | Formato | |
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Perrone Silvia_Master Thesis_UGC on TikTok.pdf
non disponibili
Descrizione: Through a video content analysis of UGCs about dining experiences on TikTok, the research aims to provide marketing managers and content creators in the restaurant industry with key virality attributes that define the most viral videos in this category.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/27868