This study explores the relationship between parental trauma, failure in mentalization and internalizing and externalizing problems in children. Starting from the hypothesis that the traumas suffered by parents can negatively affect their mentalization abilities, we investigate how this deficit affects the emotional and behavioral development of children. Through a quantitative analysis of a sample of parents, it was confirmed that the traumatic experience during childhood compromises a healthy development of mentalization skills, and it was observed that failures of parental mentalization are significantly associated with an increase in behavioral problems in children of externalizing type, including aggressive and oppositive behaviors, and also involved in the development of internalizing problems, such as anxiety and depression. These results highlight the importance of therapeutic interventions aimed at supporting parents in improving mentalization skills, with the aim of preventing developmental difficulties in children. Keywords: trauma, mentalization, failure mentalization, internalizing problems, externalizing problems, CTQ, FMTQ, SDQ.
Questo studio esplora la relazione tra trauma genitoriale, fallimenti nella mentalizzazione e i problemi internalizzanti ed esternalizzanti nei bambini. Partendo dall’ipotesi che i traumi subiti dai genitori possano influenzare negativamente le loro capacità di mentalizzazione, si indaga come tale deficit influisca sullo sviluppo emotivo e comportamentale dei figli. Attraverso un’analisi quantitativa su un campione di genitori, è stato confermato come l’esperienza traumatica durante l’infanzia vada a compromettere un sano sviluppo delle abilità di mentalizzazione, e si è osservato che i fallimenti della mentalizzazione genitoriale sono significativamente associati a un aumento dei problemi comportamentali nei figli di tipo esternalizzante, tra cui comportamenti aggressivi e oppositivi, e coinvolti anche nello sviluppo di problemi internalizzanti, come ansia e depressione. Questi risultati evidenziano l'importanza di interventi terapeutici mirati a supportare i genitori nel miglioramento delle capacità di mentalizzazione, con l’obiettivo di prevenire difficoltà evolutive nei bambini. Parole chiave: trauma, mentalizzazione, fallimenti mentalizzazione, problemi internalizzanti, problemi esternalizzanti, CTQ, FMTQ, SDQ.
Rapporto fra trauma infantile, mentalizzazione genitoriale e problematiche comportamentali nel bambino
VIRGILLITO, IRENE
2023/2024
Abstract
This study explores the relationship between parental trauma, failure in mentalization and internalizing and externalizing problems in children. Starting from the hypothesis that the traumas suffered by parents can negatively affect their mentalization abilities, we investigate how this deficit affects the emotional and behavioral development of children. Through a quantitative analysis of a sample of parents, it was confirmed that the traumatic experience during childhood compromises a healthy development of mentalization skills, and it was observed that failures of parental mentalization are significantly associated with an increase in behavioral problems in children of externalizing type, including aggressive and oppositive behaviors, and also involved in the development of internalizing problems, such as anxiety and depression. These results highlight the importance of therapeutic interventions aimed at supporting parents in improving mentalization skills, with the aim of preventing developmental difficulties in children. Keywords: trauma, mentalization, failure mentalization, internalizing problems, externalizing problems, CTQ, FMTQ, SDQ.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi magistrale Virgillito Irene.pdf
non disponibili
Dimensione
449.95 kB
Formato
Adobe PDF
|
449.95 kB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/27945