The research thesis aims to analyze the use and effects of cinema as a tool for the creation of non-formal education workshops for adolescents. The thesis is divided into chapters dealing with general theories on cinema as an educational tool (first chapter) and how it has been applied in workshops conducted in Italy by filmmakers and educators (second chapter) and the creative and relational effects produced in the participating children. The third chapter describes the field research based on the design and construction of a cinema laboratory in an association for teenagers on the outskirts of Pavia in the summer of 2022. In this chapter I will describe the ethnographic investigation, the study conducted in the field and the analytical description of the effects of the laboratory on the participating adolescents.
La tesi di ricerca ha come scopo quello di analizzare l'utilizzo e gli effetti del cinema come strumento per la realizzazione di laboratori di educazione non formale per adolescenti. La tesi è divisa in capitoli in cui si affrontano teorie generali sul cinema come strumento educativo (primo capitolo) e come è stato applicato in laboratori condotti in Italia da filmmaker e educatori (secondo capitolo) e gli effetti creativi e relazionali prodotti nei ragazzi partecipanti. Nel terzo capitolo si descrive la ricerca sul campo basata sulla progettazione e realizzazione di un laboratorio di cinema in un centro diurno giovanile in una periferia di Pavia nell'estate 2022. Nel capitolo verranno descritte l'indagine etnografica, lo studio condotto sul campo e la descrizione analitica degli effetti del laboratorio sugli adolescenti partecipanti.
Il cinema nei contesti educativi non formali. Progettare e realizzare un'esperienza produttiva con adolescenti
SPEZZANO, BEATRICE
2021/2022
Abstract
The research thesis aims to analyze the use and effects of cinema as a tool for the creation of non-formal education workshops for adolescents. The thesis is divided into chapters dealing with general theories on cinema as an educational tool (first chapter) and how it has been applied in workshops conducted in Italy by filmmakers and educators (second chapter) and the creative and relational effects produced in the participating children. The third chapter describes the field research based on the design and construction of a cinema laboratory in an association for teenagers on the outskirts of Pavia in the summer of 2022. In this chapter I will describe the ethnographic investigation, the study conducted in the field and the analytical description of the effects of the laboratory on the participating adolescents.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2796