Most of the theories of environmental ethics formulated since the origins of the discipline have a realist metaethical basis, i.e. they conceive of moral properties as having an objective reality. Specifically, environmental ethics tends to reduce such moral properties to natural properties, according to a naturalistic realism perspective. Two are the main research aims: on the one hand, to show how this approach is invalidated by the incompatibility between moral realism and an evolutionary reconstruction of ethics; on the other hand, to identify possible metaethical alternatives for a valid environmental ethics. Within the preamble, the coordinates of the process of naturalising ethics are provided, which is carried out in the remainder of the paper; naturalising ethics means conducting an investigation of the ethical phenomenon that takes the results of empirical disciplines seriously. Next, through the examination of selected environmental ethics theories, it is shown how they tend to fall into significant empirical problems when describing the functioning of the natural world, especially when they conceive of nature as teleologically oriented. It is assumed here that the presentation of an ordered nature in a stable equilibrium is instrumental with respect to the (realist and naturalist) belief that nature emanates moral content from itself. At this point, within the third section, the main versions of a naturalised genealogy of ethics are traced, which illuminates the problems of moral realism. Moral naturalism, on the other hand, is not excluded altogether, in virtue of the possibility of drawing useful indications for the investigation of ethics from the way (human and non-human) moral psychology works. In the last part of the paper, the proposal for an anti-realist environmental ethics is illustrated, which succeeds in accounting for the idea of the intrinsic value of nature without having to postulate the existence of 'mind-independent' moral facts. The proposal, which contains elements of sentimentalism and constructivism, does not claim to exclude other possible meta-ethical theories that are proven to be adequate to the task.
Buona parte delle teorie di etica ambientale formulate fin dalle origini della disciplina presenta una base metaetica realista, ossia concepisce le proprietà morali come aventi una realtà oggettiva. Nello specifico, l'etica dell'ambiente tende a ridurre tali proprietà morali a proprietà naturali, secondo una prospettiva di realismo naturalistico. L'elaborato è mosso da due scopi principali: da un lato, quello di mostrare come tale impostazione presenti ardui problemi, in virtù dell'incompatibilità tra il realismo morale ed una ricostruzione evoluzionistica dell'etica; dall’altro, quello di individuare possibili alternative per un'etica dell'ambiente valida. All’interno della premessa, vengono fornite le coordinate del processo di naturalizzazione dell'etica che viene compiuto nel prosieguo dell’elaborato; naturalizzare l’etica significa operare un'indagine sul fenomeno etico che si faccia carico dei risultati delle discipline empiriche. A seguire, attraverso la disamina di alcune teorie di etica ambientale selezionate in quanto rappresentative della disciplina, viene mostrato come esse tendano a costruire descrizioni del mondo naturale che presentano problemi empirici significativi, specialmente quando concepiscono la natura come teleologicamente orientata. Viene qui ipotizzato che la presentazione di una natura ordinata ed in un equilibrio stabile sia strumentale rispetto alla convinzione (realista e naturalista) che essa emani contenuti morali da sé, dal proprio funzionamento. A questo punto, all'interno della terza sezione, si ripercorrono alcune versioni di una genealogia naturalizzata dell'etica, la quale illumina i problemi del realismo morale. Non viene invece escluso del tutto il naturalismo morale, in virtù della possibilità di trarre indicazioni utili all'indagine sull'etica dal modo in cui funziona la psicologia morale (umana e non umana). All'interno dell'ultima parte dell'elaborato viene illustrata la proposta di un'etica ambientale anti-realista, che riesce a rendere conto dell'idea di valore intrinseco della natura senza dover postulare l'esistenza di fatti morali "mind-independent". La proposta, contenente elementi di sentimentalismo e di costruttivismo, non ha la pretesa di escludere altre possibili teorie metaetiche adeguate al compito.
L'etica dell'ambiente in una prospettiva di naturalismo metodologico
BERTELLI, ANNA
2021/2022
Abstract
Most of the theories of environmental ethics formulated since the origins of the discipline have a realist metaethical basis, i.e. they conceive of moral properties as having an objective reality. Specifically, environmental ethics tends to reduce such moral properties to natural properties, according to a naturalistic realism perspective. Two are the main research aims: on the one hand, to show how this approach is invalidated by the incompatibility between moral realism and an evolutionary reconstruction of ethics; on the other hand, to identify possible metaethical alternatives for a valid environmental ethics. Within the preamble, the coordinates of the process of naturalising ethics are provided, which is carried out in the remainder of the paper; naturalising ethics means conducting an investigation of the ethical phenomenon that takes the results of empirical disciplines seriously. Next, through the examination of selected environmental ethics theories, it is shown how they tend to fall into significant empirical problems when describing the functioning of the natural world, especially when they conceive of nature as teleologically oriented. It is assumed here that the presentation of an ordered nature in a stable equilibrium is instrumental with respect to the (realist and naturalist) belief that nature emanates moral content from itself. At this point, within the third section, the main versions of a naturalised genealogy of ethics are traced, which illuminates the problems of moral realism. Moral naturalism, on the other hand, is not excluded altogether, in virtue of the possibility of drawing useful indications for the investigation of ethics from the way (human and non-human) moral psychology works. In the last part of the paper, the proposal for an anti-realist environmental ethics is illustrated, which succeeds in accounting for the idea of the intrinsic value of nature without having to postulate the existence of 'mind-independent' moral facts. The proposal, which contains elements of sentimentalism and constructivism, does not claim to exclude other possible meta-ethical theories that are proven to be adequate to the task.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/2828