Sustainability-focused corporate training (SFCT) has emerged as a critical driver of knowledge sharing (KS) and sustainable innovation (SI) within organisations. However, its precise mechanisms and effectiveness in promoting knowledge sharing is underexplored. This study conducts a systematic literature review (SLR) to explore the role of SFCT in fostering KS, with a focus on the mediating influence of leadership, organisational culture and trust. The results explain that soft factors, such as collaborative culture and leadership commitment, have a greater impact on knowledge sharing technological involvements. Furthermore, aligning training programs with the United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs) improves employee engagement, facilitates the adoption of green technologies and strengthens sustainable business practices. Despite its benefits, SFCT faces some challenges, including cultural rigidity and the absence of long-term evaluation frameworks, which limit its transformative potential. By integrating theoretical insights and practical implications, this study provides a comprehensive understanding how SFCT can be exploited to strengthen the dynamics of knowledge sharing and drive sustainable innovation, offering strategic recommendations for organisations seeking to incorporate sustainability into their core operations.
La formazione aziendale incentrata sulla sostenibilità è emersa come un fattore critico della condivisione delle conoscenze e dell'innovazione sostenibile all'interno delle organizzazioni. Tuttavia, i suoi meccanismi e la sua efficacia nel promuovere la condivisione della conoscenza sono poco esplorati. Questo studio conduce una revisione sistematica della letteratura per esplorare il ruolo della formazione aziendale incentrata sulla sostenibilità nel promuovere la condivisione della conoscenza, con particolare attenzione all'influenza mediatrice della leadership, cultura organizzativa e fiducia. I risultati spiegano che i fattori “soft”, come la cultura collaborativa e l'impegno della leadership, hanno un impatto maggiore sul coinvolgimento tecnologico nella condivisione della conoscenza. Inoltre, l'allineamento dei programmi di formazione agli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile delle Nazioni Unite, migliora il coinvolgimento dei dipendenti, facilita l'adozione di tecnologie verdi e rafforza le pratiche aziendali sostenibili. Nonostante i suoi benefici, la formazione aziendale incentrata sulla sostenibilità deve affrontare alcune sfide, tra cui la rigidità culturale e l'assenza di quadri di valutazione a lungo termine, che ne limitano il potenziale di trasformazione. Integrando intuizioni teoriche e implicazioni pratiche, questo studio fornisce una comprensione completa di come la formazione aziendale incentrata sulla sostenibilità possa essere sfruttata per rafforzare le dinamiche di condivisione della conoscenza e guidare l'innovazione sostenibile, offrendo raccomandazioni strategiche per le organizzazioni che cercano di incorporare la sostenibilità nelle loro principali attività.
L'influenza della Formazione Aziendale Incentrata sulla Sostenibilità sulla Condivisione delle Conoscenze: Una Revisione Sistematica della Letteratura
BIANCHI, CHIARA
2023/2024
Abstract
Sustainability-focused corporate training (SFCT) has emerged as a critical driver of knowledge sharing (KS) and sustainable innovation (SI) within organisations. However, its precise mechanisms and effectiveness in promoting knowledge sharing is underexplored. This study conducts a systematic literature review (SLR) to explore the role of SFCT in fostering KS, with a focus on the mediating influence of leadership, organisational culture and trust. The results explain that soft factors, such as collaborative culture and leadership commitment, have a greater impact on knowledge sharing technological involvements. Furthermore, aligning training programs with the United Nations’ Sustainable Development Goals (SDGs) improves employee engagement, facilitates the adoption of green technologies and strengthens sustainable business practices. Despite its benefits, SFCT faces some challenges, including cultural rigidity and the absence of long-term evaluation frameworks, which limit its transformative potential. By integrating theoretical insights and practical implications, this study provides a comprehensive understanding how SFCT can be exploited to strengthen the dynamics of knowledge sharing and drive sustainable innovation, offering strategic recommendations for organisations seeking to incorporate sustainability into their core operations.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bianchi_Chiara_pdfA.pdf
embargo fino al 05/05/2026
Descrizione: Allegato "Bianchi_Chiara_pdfA" Tesi Laurea Magistrale MIBE in formato pdfA. L'argomento principale è l'influenza della formazione aziendale incentrata sulla sostenibilità nella condivisione della conoscienza.
Dimensione
1.37 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.37 MB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/29021