The thesis examines the implementation of Corporate Social Responsibility (CSR) and sustainable practices within multinational companies' strategies on cocoa sourcing in global supply chains. The primary objective is to comprehend how corporations raise their sustainability levels, whether these practices deliver an impact and to whom, in order to understand which are the challenges and consequences of being responsible for the company itself and its stakeholders, but also for societies, environments and economic systems. The study presents possible theoretical concepts and practical methods that corporations may include into their strategies, together with the main challenges in cocoa sourcing that need to be tackled. It then presents an historical overview on how firms deal with CSR and lastly compares eighteen case studies to analyse the issue from a practical perspective. In particular, companies differ based on factors like industry or size and are divided into two clusters (nine firms are mission driven (B-Corps) and nine are profit driven), to detect possible similarities and differences in their approaches, that these two types of multinational corporations may present. Findings highlight that integrating CSR and sustainable practices has several benefits for the society, economic system, environment and for the firm itself and its stakeholders. Also, it can be noticed that the two clusters use slightly different approaches and release distinct positive results: mission driven firms tend to use innovative and focused strategies, delivering quicker and more targeted solutions to specific issues, while profit driven ones have more standardised and wider approaches, delivering broader but impactful and significant results. Every company uses the international and local guidelines and management strategies, while tackling all the challenges identified. The thesis ends with an overview on the effects that the firm has on itself, recommendations for innovative implementations and conclusions, emphasizing the importance of tailoring CSR practices to specific corporate needs to achieve long-term sustainable outcomes, and presents the research's limitations and potential future developments.

La tesi esamina l'implementazione della Responsabilità Sociale d'Impresa e delle pratiche sostenibili all'interno delle strategie di aziende multinazionali, in relazione all'approvvigionamento del cacao nelle filiere globali. L'obiettivo principale è comprendere come le aziende aumentano i loro livelli di sostenibilità, se queste pratiche hanno un impatto e su chi, al fine di individuare le sfide e le conseguenze dell'essere responsabili per l'azienda stessa e i suoi stakeholders, ma anche per le società, l'ambiente e i sistemi economici. Lo studio presenta innanzitutto le possibili metodologie che possono essere incluse nelle strategie aziendali, insieme alle principali sfide nell'approvvigionamento del cacao che devono essere affrontate globalmente. Successivamente, viene presentata una panoramica storica su come le imprese aumentano i loro livelli di sostenibilità e infine vengono considerati diciotto casi studio per analizzare la questione da una prospettiva pratica. In particolare, le aziende differiscono in base a fattori come settore o dimensione e sono suddivise in due gruppi (nove aziende sociali, orientate a una missione (B-Corps), e nove orientate al profitto) per rilevare possibili similitudini e differenze negli approcci che questi due tipi di imprese possono utilizzare. I risultati evidenziano che l'integrazione di pratiche sostenibili apporta diversi benefici per la società, il sistema economico, l'ambiente, per l'azienda stessa e i suoi stakeholders. Inoltre, si può notare che i due gruppi utilizzano approcci leggermente diversi e producono risultati positivi distinti: le aziende sociali tendono ad utilizzare strategie innovative e mirate, offrendo soluzioni più rapide e specifiche per i problemi considerati, mentre quelle orientate al profitto adottano approcci più standardizzati e ampi, fornendo risultati estesi ma impattanti e significativi. La tesi termina con una visione di insieme sugli effetti di strategie sostenibili sull’azienda stessa, raccomandazioni per strategie innovative future e conclusioni, sottolineando l'importanza di adottare pratiche sostenibili adattandole alle esigenze specifiche dell'azienda per raggiungere risultati positivi a lungo termine, e presenta i limiti della ricerca e i possibili sviluppi futuri.

Implementare pratiche basate sulla Responsabilità Sociale d'Impresa e sostenibilità nelle strategie aziendali fa la differenza? Una comparazione tra approcci adottati da aziende internazionali missionarie e non, per incrementare i livelli di sostenibilità nella fase dell'estrazione del cacao delle catene di approvvigionamento globali.

DE VITA, GIUDITTA
2023/2024

Abstract

The thesis examines the implementation of Corporate Social Responsibility (CSR) and sustainable practices within multinational companies' strategies on cocoa sourcing in global supply chains. The primary objective is to comprehend how corporations raise their sustainability levels, whether these practices deliver an impact and to whom, in order to understand which are the challenges and consequences of being responsible for the company itself and its stakeholders, but also for societies, environments and economic systems. The study presents possible theoretical concepts and practical methods that corporations may include into their strategies, together with the main challenges in cocoa sourcing that need to be tackled. It then presents an historical overview on how firms deal with CSR and lastly compares eighteen case studies to analyse the issue from a practical perspective. In particular, companies differ based on factors like industry or size and are divided into two clusters (nine firms are mission driven (B-Corps) and nine are profit driven), to detect possible similarities and differences in their approaches, that these two types of multinational corporations may present. Findings highlight that integrating CSR and sustainable practices has several benefits for the society, economic system, environment and for the firm itself and its stakeholders. Also, it can be noticed that the two clusters use slightly different approaches and release distinct positive results: mission driven firms tend to use innovative and focused strategies, delivering quicker and more targeted solutions to specific issues, while profit driven ones have more standardised and wider approaches, delivering broader but impactful and significant results. Every company uses the international and local guidelines and management strategies, while tackling all the challenges identified. The thesis ends with an overview on the effects that the firm has on itself, recommendations for innovative implementations and conclusions, emphasizing the importance of tailoring CSR practices to specific corporate needs to achieve long-term sustainable outcomes, and presents the research's limitations and potential future developments.
2023
Do implementations of CSR and sustainable practices in corporate strategies make a difference? Comparing mission driven and profit driven transnational corporations’ approaches, for integrating sustainability in cocoa sourcing of global supply chains.
La tesi esamina l'implementazione della Responsabilità Sociale d'Impresa e delle pratiche sostenibili all'interno delle strategie di aziende multinazionali, in relazione all'approvvigionamento del cacao nelle filiere globali. L'obiettivo principale è comprendere come le aziende aumentano i loro livelli di sostenibilità, se queste pratiche hanno un impatto e su chi, al fine di individuare le sfide e le conseguenze dell'essere responsabili per l'azienda stessa e i suoi stakeholders, ma anche per le società, l'ambiente e i sistemi economici. Lo studio presenta innanzitutto le possibili metodologie che possono essere incluse nelle strategie aziendali, insieme alle principali sfide nell'approvvigionamento del cacao che devono essere affrontate globalmente. Successivamente, viene presentata una panoramica storica su come le imprese aumentano i loro livelli di sostenibilità e infine vengono considerati diciotto casi studio per analizzare la questione da una prospettiva pratica. In particolare, le aziende differiscono in base a fattori come settore o dimensione e sono suddivise in due gruppi (nove aziende sociali, orientate a una missione (B-Corps), e nove orientate al profitto) per rilevare possibili similitudini e differenze negli approcci che questi due tipi di imprese possono utilizzare. I risultati evidenziano che l'integrazione di pratiche sostenibili apporta diversi benefici per la società, il sistema economico, l'ambiente, per l'azienda stessa e i suoi stakeholders. Inoltre, si può notare che i due gruppi utilizzano approcci leggermente diversi e producono risultati positivi distinti: le aziende sociali tendono ad utilizzare strategie innovative e mirate, offrendo soluzioni più rapide e specifiche per i problemi considerati, mentre quelle orientate al profitto adottano approcci più standardizzati e ampi, fornendo risultati estesi ma impattanti e significativi. La tesi termina con una visione di insieme sugli effetti di strategie sostenibili sull’azienda stessa, raccomandazioni per strategie innovative future e conclusioni, sottolineando l'importanza di adottare pratiche sostenibili adattandole alle esigenze specifiche dell'azienda per raggiungere risultati positivi a lungo termine, e presenta i limiti della ricerca e i possibili sviluppi futuri.
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