This thesis investigates the exhibition activity of the Salone Annunciata, founded by Carlo Grossetti and active in Milan from 1958 to 1979, with a focus on the decade 1969-1979. Through a critical examination of archival sources, catalogs and specialized press, the study reconstructs the gallery’s important role in promoting 'analytical painting' and experimental visual practices in late 20th-century. While rooted in the legacy of Bruno Grossetti's Galleria Annunciata, the Salone established a distinct curatorial identity, exhibiting emerging Italian artists (Aricò, Battaglia, Gastini) as well as major international figures (Opalka, Vasarely, Kolíbal). The thesis concludes with an analysis of the Studio Carlo Grossetti, inaugurated in 1977, which further embodied the gallery’s commitment to interdisciplinarity and the redefinition of contemporary artistic languages.
La presente tesi approfondisce l’attività del Salone Annunciata, fondato da Carlo Grossetti e attivo a Milano dal 1958 al 1979, con particolare attenzione al decennio 1969-1979. Attraverso l’analisi di fonti archivistiche, cataloghi, documentazione critica e stampa specializzata, la ricerca ricostruisce il ruolo centrale del Salone nella promozione della cosiddetta 'pittura analitica' e delle più avanzate sperimentazioni visive del secondo Novecento. La galleria, pur erede della tradizione familiare della storica Galleria Annunciata di Bruno Grossetti, se ne distacca significativamente, configurandosi come spazio autonomo dedito alla valorizzazione di giovani artisti italiani (Aricò, Battaglia, Gastini) e internazionali (Opalka, Vasarely, Kolíbal). Il lavoro si conclude con un’analisi dello Studio Carlo Grossetti, fondato nel 1977, che rappresenta il naturale proseguimento di un progetto curatoriale coerente, incentrato sull’interdisciplinarità e sulla ridefinizione dei linguaggi artistici contemporanei.
Carlo Grossetti e il Salone Annunciata negli anni Settanta: nuove tendenze visive
DECRON, CHIARA MELIA HENRIETTE HELENE
2024/2025
Abstract
This thesis investigates the exhibition activity of the Salone Annunciata, founded by Carlo Grossetti and active in Milan from 1958 to 1979, with a focus on the decade 1969-1979. Through a critical examination of archival sources, catalogs and specialized press, the study reconstructs the gallery’s important role in promoting 'analytical painting' and experimental visual practices in late 20th-century. While rooted in the legacy of Bruno Grossetti's Galleria Annunciata, the Salone established a distinct curatorial identity, exhibiting emerging Italian artists (Aricò, Battaglia, Gastini) as well as major international figures (Opalka, Vasarely, Kolíbal). The thesis concludes with an analysis of the Studio Carlo Grossetti, inaugurated in 1977, which further embodied the gallery’s commitment to interdisciplinarity and the redefinition of contemporary artistic languages.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Carlo Grossetti e il Salone Annunciata negli anni Settanta_nuove tendenze visive.pdf
accesso aperto
Dimensione
4.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/29645