This thesis investigates the role of coparenting and perceived childhood pressure to conform to gender roles in the development of children's behavioral problems. The main objective was to examine whether the quality of the coparental relationship and children9s behavioral difficulties3distinguishing between internalizing and externalizing problems-and to investigate a possible moderating effect of perceived normative pressures on this relationship. The study is situated within the framework of developmental and family psychology, with particular attention to the intergenerational transmission of gender norms. The sample consisted of 99 parents living with at least one child aged 0 to 18 years. Participants completed three self-report instruments: the Brief Coparenting Relationship Scale (BCRS), a custom-developed scale to assess perceived parental pressure to conform to gender roles, and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to assess children9s behavioral difficulties. Data were analyzed using descriptive statistics, bivariate correlations, and two multiple linear regression models including interaction terms. Results showed a significant negative correlation between coparenting quality and children9s behavioral problems. Higher coparenting quality predicted lower levels of both internalizing (3 = 3.45; p < .001) and externalizing problems (3 = 3.47; p < .001). Perceived paternal pressure was positively associated with internalizing problems (3 = .22; p < .05). A significant interaction was observed between maternal pressure and coparenting quality in predicting externalizing problems (3 = 3.26; p < .05). Additionally, child9s age was negatively associated with externalizing problems (b = 3.15; p < .05). Findings confirm the protective role of coparenting in relation to child behavioral regulation and highlight the impact of early normative experiences on parenting functioning. Parents9 developmental history, particularly in terms of gender-role socialization, appears to be a relevant factor in understanding contemporary parenting dynamics. Keywords: coparenting, gender roles, parenting, behavioral problems, childhood, socialization, normative pressure, internalizing, externalizing.
La presente tesi esplora il ruolo del coparenting e delle pressioni percepite a conformarsi ai ruoli di genere, ricevute nella propria infanzia, nello sviluppo di problematiche comportamentali nei figli. L’obiettivo principale è stato analizzare l’associazione tra la qualità della relazione coparentale e le difficoltà comportamentali dei figli, distinguendo tra problematiche internalizzanti ed esternalizzanti, e verificare un possibile effetto di moderazione delle pressioni normative percepite su tale relazione. Il lavoro si colloca nell’ambito della psicologia dello sviluppo e della famiglia, con attenzione alla trasmissione intergenerazionale delle norme di genere. Il campione è composto da 99 genitori conviventi con almeno un figlio/a di età compresa tra 0 e 18 anni. Ai partecipanti sono stati somministrati tre strumenti self- report: la Brief Coparenting Relationship Scale (BCRS), una scala ad hoc per la rilevazione delle pressioni genitoriali a conformarsi ai ruoli di genere, e lo Strenghts and Difficulties Questionnaire (SDQ) per la valutazione delle difficoltà comportamentali nei figli. I dati sono stati analizzati attraverso statistiche descrittive, correlazioni bivariate e due modelli di regressione lineare multipla con interazioni tra coparenting e pressioni normative. È emersa una correlazione negativa significativa tra la qualità del coparenting e le problematiche comportamentali nei figli. Il coparenting predice negativamente sia le problematiche internalizzanti (3 = 3.45; p < .001) sia quelle esternalizzanti (3 = 3.47; p < .001). Le pressioni paterne percepite sono associate a maggiori problematiche internalizzanti (3 = .22; p < .05). L’interazione tra coparenting e pressioni materne è risultata significativa nel predire le problematiche esternalizzanti (3 = 3.26; p < .05). L9età del figlio risulta inversamente associata alle difficoltà esternalizzanti (b = 3.15; p < .05). I risultati confermano il ruolo protettivo del coparenting nella regolazione del comportamento dei figli e suggeriscono che le pressioni normative vissute nell9infanzia possano avere effetti diretti o di moderazione sul funzionamento genitoriale. La storia evolutiva dei genitori, in particolare rispetto alla socializzazione di genere, si configura come un elemento rilevante nella comprensione della genitorialità contemporanea. Parole chiave: coparenting, ruoli di genere, genitorialità, problematiche comportamentali, infanzia, socializzazione, pressione normativa, internalizzazione, esternalizzazione.
L’impatto dei ruoli di genere e del coparenting sullo sviluppo emotivo-comportamentale del bambino
CORTESE, CAROLINA
2024/2025
Abstract
This thesis investigates the role of coparenting and perceived childhood pressure to conform to gender roles in the development of children's behavioral problems. The main objective was to examine whether the quality of the coparental relationship and children9s behavioral difficulties3distinguishing between internalizing and externalizing problems-and to investigate a possible moderating effect of perceived normative pressures on this relationship. The study is situated within the framework of developmental and family psychology, with particular attention to the intergenerational transmission of gender norms. The sample consisted of 99 parents living with at least one child aged 0 to 18 years. Participants completed three self-report instruments: the Brief Coparenting Relationship Scale (BCRS), a custom-developed scale to assess perceived parental pressure to conform to gender roles, and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to assess children9s behavioral difficulties. Data were analyzed using descriptive statistics, bivariate correlations, and two multiple linear regression models including interaction terms. Results showed a significant negative correlation between coparenting quality and children9s behavioral problems. Higher coparenting quality predicted lower levels of both internalizing (3 = 3.45; p < .001) and externalizing problems (3 = 3.47; p < .001). Perceived paternal pressure was positively associated with internalizing problems (3 = .22; p < .05). A significant interaction was observed between maternal pressure and coparenting quality in predicting externalizing problems (3 = 3.26; p < .05). Additionally, child9s age was negatively associated with externalizing problems (b = 3.15; p < .05). Findings confirm the protective role of coparenting in relation to child behavioral regulation and highlight the impact of early normative experiences on parenting functioning. Parents9 developmental history, particularly in terms of gender-role socialization, appears to be a relevant factor in understanding contemporary parenting dynamics. Keywords: coparenting, gender roles, parenting, behavioral problems, childhood, socialization, normative pressure, internalizing, externalizing.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Esplora l'impatto della qualità del coparenting e delle pressioni di genere vissute dai genitori nell'infanzia sullo sviluppo di difficoltà comportamentali nei figli.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/29655