In recent years, the phenomenon has developed, which has particularly increased on social media since 2020, in which many famous people and subsequently various content creators have created their own brands, strongly exploiting their image and reputation. There are many cases that can be cited and taken as examples on the international scene: Rihanna with Fenty Beauty, Selena Gomez with Rare or even Kanye West with Yeezy. In the wake of this phenomenon, the paper will deal with precisely this topic, i.e. how, thanks to the social media phenomenon, many entrepreneurs or content creators have made their brand, a successful brand. The paper will be divided into three parts. The first part will tell about personal branding, how it was born and how it has developed thanks to social media. Nowadays, in fact, we see more and more Content Creators/Influencers starting their own brands and sponsoring them, exploiting their image on social media, especially on Instagram and TikTok. Next, the topic of reputation and online reputation is discussed, as thanks to the continuous evolution of social media, the person himself is identified with the brand he owns. Therefore, the character behind the brand is also known. Consequently, it is explored how brand and celebrity reputations influence each other, especially in the world of social media, which is so fast-paced that it only takes a little to gain or lose favour. After providing an introduction to the two central themes, some cases of Italian entrepreneurship will be discussed: Estetista Cinica with her brand Veralab, Martina Strazzers with her brand Amabile Jewels and finally the exemplary case of Chiara Ferragni with her eponymous brand. Three women with different stories and brands, but who use their image every day to sponsor their products. Finally, the paper will be concluded with a market survey, to understand and probe user sentiment regarding these realities through surveys and sentiment analysis activities on social media.

Negli ultimi anni si è sviluppato il fenomeno, aumentato particolarmente sui social media dal 2020, nel quale molte persone famose e successivamente diversi Content Creator hanno creato il proprio brand, sfruttando fortemente la loro immagine e la loro reputazione. Ci sono tantissimi casi che si possono citare e prendere d’esempio nello scenario internazionale: Rihanna con Fenty Beauty, Selena Gomez con Rare o anche Kanye West con Yeezy. Sulla scia di questo fenomeno, l’elaborato che tratterà proprio questa tematica, cioè di come, grazie al fenomeno dei social media, moltissimi imprenditori o Content Creator hanno reso il loro brand, un brand di successo. L’elaborato sarà diviso in tre parti, una prima parte, dove viene raccontato il personal branding, come nasce e come si è sviluppato grazie a social media. Oggi giorno, infatti, vediamo sempre più Content Creator/Influencer aprire un proprio brand e sponsorizzarlo, sfruttando la propria immagine sui social media, in particolar modo su Instagram e TikTok. Successivamente, viene trattato l’argomento della reputazione e della reputazione online, poiché grazie alla continua evoluzione dei social media, la persona stessa viene identificata col brand di cui è proprietaria. Si conosce quindi anche il personaggio che c’è dietro al brand. Di conseguenza, viene approfondito come la reputazione tra brand e il personaggio famoso si influenzino a vicenda, soprattutto nel mondo dei social media, estremamente veloce tanto che basta poco per aumentare o perdere i propri consensi. Dopo aver fornnito una introduzione alle due tematiche centrali, verranno tratti alcuni casi di imprenditorialità italiana: Estetista Cinica con il suo brand Veralab, Martina Strazzers, che ha con il suo brand Amabile Jewels e infine l’esemplare caso di Chiara Ferragni con il suo brand omonimo. Tre donne con storie e brand differenti, ma che sfruttano ogni giorno la propria immagine per sponsorizzare i loro prodotti. Infine, l’elaborato verrà concluso con un’indagine di mercato, per capire e sondare il sentiment degli utenti riguardante queste realtà attraverso dei sondaggi e attività di analisi del sentiment sui social media.

Brand di Successo: Il Ruolo del Personal Branding degli Influencer sui Social Media

DE BIASE, BIANCA
2022/2023

Abstract

In recent years, the phenomenon has developed, which has particularly increased on social media since 2020, in which many famous people and subsequently various content creators have created their own brands, strongly exploiting their image and reputation. There are many cases that can be cited and taken as examples on the international scene: Rihanna with Fenty Beauty, Selena Gomez with Rare or even Kanye West with Yeezy. In the wake of this phenomenon, the paper will deal with precisely this topic, i.e. how, thanks to the social media phenomenon, many entrepreneurs or content creators have made their brand, a successful brand. The paper will be divided into three parts. The first part will tell about personal branding, how it was born and how it has developed thanks to social media. Nowadays, in fact, we see more and more Content Creators/Influencers starting their own brands and sponsoring them, exploiting their image on social media, especially on Instagram and TikTok. Next, the topic of reputation and online reputation is discussed, as thanks to the continuous evolution of social media, the person himself is identified with the brand he owns. Therefore, the character behind the brand is also known. Consequently, it is explored how brand and celebrity reputations influence each other, especially in the world of social media, which is so fast-paced that it only takes a little to gain or lose favour. After providing an introduction to the two central themes, some cases of Italian entrepreneurship will be discussed: Estetista Cinica with her brand Veralab, Martina Strazzers with her brand Amabile Jewels and finally the exemplary case of Chiara Ferragni with her eponymous brand. Three women with different stories and brands, but who use their image every day to sponsor their products. Finally, the paper will be concluded with a market survey, to understand and probe user sentiment regarding these realities through surveys and sentiment analysis activities on social media.
2022
Successful Branding: The Role of Personal Branding by Influencers on Social Media
Negli ultimi anni si è sviluppato il fenomeno, aumentato particolarmente sui social media dal 2020, nel quale molte persone famose e successivamente diversi Content Creator hanno creato il proprio brand, sfruttando fortemente la loro immagine e la loro reputazione. Ci sono tantissimi casi che si possono citare e prendere d’esempio nello scenario internazionale: Rihanna con Fenty Beauty, Selena Gomez con Rare o anche Kanye West con Yeezy. Sulla scia di questo fenomeno, l’elaborato che tratterà proprio questa tematica, cioè di come, grazie al fenomeno dei social media, moltissimi imprenditori o Content Creator hanno reso il loro brand, un brand di successo. L’elaborato sarà diviso in tre parti, una prima parte, dove viene raccontato il personal branding, come nasce e come si è sviluppato grazie a social media. Oggi giorno, infatti, vediamo sempre più Content Creator/Influencer aprire un proprio brand e sponsorizzarlo, sfruttando la propria immagine sui social media, in particolar modo su Instagram e TikTok. Successivamente, viene trattato l’argomento della reputazione e della reputazione online, poiché grazie alla continua evoluzione dei social media, la persona stessa viene identificata col brand di cui è proprietaria. Si conosce quindi anche il personaggio che c’è dietro al brand. Di conseguenza, viene approfondito come la reputazione tra brand e il personaggio famoso si influenzino a vicenda, soprattutto nel mondo dei social media, estremamente veloce tanto che basta poco per aumentare o perdere i propri consensi. Dopo aver fornnito una introduzione alle due tematiche centrali, verranno tratti alcuni casi di imprenditorialità italiana: Estetista Cinica con il suo brand Veralab, Martina Strazzers, che ha con il suo brand Amabile Jewels e infine l’esemplare caso di Chiara Ferragni con il suo brand omonimo. Tre donne con storie e brand differenti, ma che sfruttano ogni giorno la propria immagine per sponsorizzare i loro prodotti. Infine, l’elaborato verrà concluso con un’indagine di mercato, per capire e sondare il sentiment degli utenti riguardante queste realtà attraverso dei sondaggi e attività di analisi del sentiment sui social media.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/2972