This thesis explores the relationship between Seamus Heaney’s poetry and the Latin classical tradition, focusing in particular on the influence of Virgil, and marginally on Ovid, Horace and Tacitus. The aim is to study how Heaney’s reappropriation of classical myths, forms, and themes contributes not only to the aesthetic and intertextual richness of his poetry but also to its ethical and political scope. Through a close analysis of selected poems and critical commentaries, this work reveals Heaney’s engagement with classics, which provides a means of articulating personal memory, historical trauma, and collective identity in a modern context. What ultimately emerges is the centrality of the classical tradition in shaping Heaney’s imaginative and ethical landscape. Far from being a nostalgic return to the past, the dialogue with Latin authors enables Heaney to articulate a form of poetry that is at once personal and universal, grounded and transcendent. His work affirms the continuing relevance of ancient voices in addressing modern concerns. Heaney’s classical imagination is not escapist; it is redemptive. It allows him to weave together his rural origins, his political conscience, and his aesthetic sensibility into a cohesive vision of poetry as mediation. Echoing Virgil, he reminds us that art can endure in the face of violence, offering not solutions or answers, but questions worth contemplating. In a world fractured by divisions, Heaney’s poetry offers a space for reflection, complexity, and, ultimately, hope.
L'elaborato esplora la relazione tra la poetica di Seamus Heaney e i classici latini, in particolare le influenze di Virgilio, Ovidio, Orazio e Tacito. Lo scopo è di studiare la riappropriazione dei miti classici, delle forme e dei temi, che contribuisce non solo all'intertestualità e alla ricchezza della sua poetica, nonché serve uno scopo etico e politico. Attraverso l'analisi di poesie e critiche selezionate, questo lavoro mette in luce il contatto di Heaney con i classici, che fornisce i mezzi per articolare la memoria personale, il trauma storico e l'identità collettiva in un contesto moderno. Ciò che emerge in definitiva è la centralità della tradizione classica nel plasmare il panorama immaginativo ed etico di Heaney. Lungi dall'essere un nostalgico ritorno al passato, il dialogo con gli autori latini permette a Heaney di articolare una forma di poesia che è al tempo stesso personale e universale, fondata e trascendente. La sua opera afferma la continua rilevanza delle voci antiche nell'affrontare le preoccupazioni moderne. L'immaginazione classica di Heaney non è evasiva; è redentrice. Gli permette di intrecciare le sue origini rurali, la sua coscienza politica e la sua sensibilità estetica in una visione coesa della poesia come mediazione. Facendo eco a Virgilio, ci ricorda che l'arte può resistere di fronte alla violenza, offrendo non soluzioni o risposte, ma domande su cui riflettere. In un mondo frammentato dalle divisioni, la poesia di Heaney offre uno spazio di riflessione, complessità e, in definitiva, speranza.
Reminiscenze antiche: la rilettura dei classici nella poesia di Seamus Heaney
VACCOTTI, ELENA
2024/2025
Abstract
This thesis explores the relationship between Seamus Heaney’s poetry and the Latin classical tradition, focusing in particular on the influence of Virgil, and marginally on Ovid, Horace and Tacitus. The aim is to study how Heaney’s reappropriation of classical myths, forms, and themes contributes not only to the aesthetic and intertextual richness of his poetry but also to its ethical and political scope. Through a close analysis of selected poems and critical commentaries, this work reveals Heaney’s engagement with classics, which provides a means of articulating personal memory, historical trauma, and collective identity in a modern context. What ultimately emerges is the centrality of the classical tradition in shaping Heaney’s imaginative and ethical landscape. Far from being a nostalgic return to the past, the dialogue with Latin authors enables Heaney to articulate a form of poetry that is at once personal and universal, grounded and transcendent. His work affirms the continuing relevance of ancient voices in addressing modern concerns. Heaney’s classical imagination is not escapist; it is redemptive. It allows him to weave together his rural origins, his political conscience, and his aesthetic sensibility into a cohesive vision of poetry as mediation. Echoing Virgil, he reminds us that art can endure in the face of violence, offering not solutions or answers, but questions worth contemplating. In a world fractured by divisions, Heaney’s poetry offers a space for reflection, complexity, and, ultimately, hope.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Reminiscenze antiche.pdf
embargo fino al 20/01/2026
Descrizione: La tesi esamina l'influenza dei poeti latini, in particolare Virgilio, Orazio, Ovidio e Tacito, sulla poetica di Seamus Heaney, mostrando come la loro rilettura abbia creato un dialogo tra passato e ridefinito l'identità irlandese.
Dimensione
1.5 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.5 MB | Adobe PDF | Richiedi una copia |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/29801