This thesis explores the role of reading aloud as a pedagogical tool useful for developing important cognitive functions and enhancing emotional and relational skills necessary for effective social interaction. The study specifically analyzes the effectiveness of reading aloud in a workshop with children from a primary school. The first chapter provides a theoretical background on studies related to reading aloud, body and vocal expressiveness, and the current state of research. The second chapter examines some of the pedagogical and cultural projects currently underway in Italy that use reading aloud as an educational and social tool for all age groups. The third chapter presents the findings of the reading aloud and creative storytelling workshop conducted with children from the primary school. The objective of the laboratory was to encourage the development of an empathetic and collaborative attitude among group members and to enhance the capacity to play with narrative forms, using them as building blocks to create new stories starting from a common base. Finally, the concluding chapter provides an overall assessment of the laboratory and its outcomes. Overall, the thesis demonstrates the importance of reading aloud as a pedagogical tool and highlights the potential benefits for developing cognitive and emotional functions and enhancing social interaction.
Questa tesi esplora il ruolo della lettura ad alta voce come strumento pedagogico utile a sviluppare importanti funzioni cognitive e a potenziare competenze emotive e relazionali necessarie per un'efficace interazione sociale. Lo studio analizza, in particolare, l'efficacia della lettura ad alta voce in un laboratorio con bambini di una scuola primaria parentale. Il primo capitolo fornisce una base teorica sugli studi a proposito della lettura ad alta voce, l'espressività corporea e vocale e lo stato attuale della ricerca. Il secondo capitolo esamina alcuni dei progetti pedagogici e culturali in corso in Italia che utilizzano la lettura ad alta voce come strumento educativo e sociale per tutte le fasce d'età. Il terzo capitolo presenta i risultati del laboratorio di lettura ad alta voce e narrazione creativa condotto con i bambini della scuola primaria parentale. L'obiettivo del laboratorio è stato quello di incoraggiare lo sviluppo di un atteggiamento empatico e collaborativo tra i membri del gruppo e di potenziare la capacità di giocare con le forme narrative, utilizzandole come mattoncini per creare nuove storie partendo da una base comune. Infine, nel capitolo conclusivo, si troverà un bilancio complessivo del laboratorio e degli esiti ottenuti. Nel complesso, la tesi dimostra l'importanza della lettura ad alta voce come strumento pedagogico e evidenzia i potenziali benefici per lo sviluppo di funzioni cognitive ed emotive e per l'interazione sociale.
Lettura ad alta voce: un laboratorio per l'empatia e la narrazione
RAVETTA, ISABELLA
2022/2023
Abstract
This thesis explores the role of reading aloud as a pedagogical tool useful for developing important cognitive functions and enhancing emotional and relational skills necessary for effective social interaction. The study specifically analyzes the effectiveness of reading aloud in a workshop with children from a primary school. The first chapter provides a theoretical background on studies related to reading aloud, body and vocal expressiveness, and the current state of research. The second chapter examines some of the pedagogical and cultural projects currently underway in Italy that use reading aloud as an educational and social tool for all age groups. The third chapter presents the findings of the reading aloud and creative storytelling workshop conducted with children from the primary school. The objective of the laboratory was to encourage the development of an empathetic and collaborative attitude among group members and to enhance the capacity to play with narrative forms, using them as building blocks to create new stories starting from a common base. Finally, the concluding chapter provides an overall assessment of the laboratory and its outcomes. Overall, the thesis demonstrates the importance of reading aloud as a pedagogical tool and highlights the potential benefits for developing cognitive and emotional functions and enhancing social interaction.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/2988