This thesis has its origin in the 2024 presidential election with Donald Trump in the role of the 47th President of the U.S., during which I found myself asking the extent to which economic factors influence Electoral Decision-Making. Through the comprehensive literature review and historical case studies, I found that economic performance of the incumbent candidate shapes political preferences, in particular in the retrospective and rational-choice voting behaviors. The typology is not rigidly deterministic in the sense that not only economic concerns are relevant, it is rather, the whole electoral campaigns messaging, the role of media and disinformation, and the influence of global events. Using the Vote and Popularity function voters tend to support the government responsible for the developments in the economy, thus the question elaborated is proven to be correct. These are the considerations that have guided my own thinking about voter preferences in Electoral Decision-Making during the 2024 Presidential election.

Questa tesi trae origine dalle elezioni presidenziali del 2024, con Donald Trump nel ruolo di 47° Presidente degli Stati Uniti, durante le quali mi sono chiesta in che misura i fattori economici influenzassero il processo decisionale elettorale. Attraverso un'ampia revisione della letteratura e studi di casi storici, ho scoperto che la performance economica del candidato in carica forma preferenze politiche, in particolare nel comportamento di voto retrospettivo e quello basato sulla scelta razionale. La tipologia non è rigidamente deterministica, nel senso che non sono rilevanti solo le preoccupazioni economiche, ma piuttosto l’insieme dei messaggi delle campagne elettorali, il ruolo dei media e della disinformazione e l'influenza degli eventi globali. Utilizzando la funzione Voto e Popolarità, gli elettori tendono a sostenere il governo responsabile degli sviluppi economici, quindi la domanda elaborata si è dimostrata corretta. Queste sono le considerazioni che hanno guidato la mia riflessione sulle preferenze degli elettori nel processo decisionale elettorale durante le elezioni Presidenziali del 2024.

Elezioni USA 2024: il ruolo dei fattori economici nel processo decisionale elettorale- Un’analisi economico-politica

LANTERNA, CLAUDIA
2024/2025

Abstract

This thesis has its origin in the 2024 presidential election with Donald Trump in the role of the 47th President of the U.S., during which I found myself asking the extent to which economic factors influence Electoral Decision-Making. Through the comprehensive literature review and historical case studies, I found that economic performance of the incumbent candidate shapes political preferences, in particular in the retrospective and rational-choice voting behaviors. The typology is not rigidly deterministic in the sense that not only economic concerns are relevant, it is rather, the whole electoral campaigns messaging, the role of media and disinformation, and the influence of global events. Using the Vote and Popularity function voters tend to support the government responsible for the developments in the economy, thus the question elaborated is proven to be correct. These are the considerations that have guided my own thinking about voter preferences in Electoral Decision-Making during the 2024 Presidential election.
2024
The 2024 U.S. Election: The Role of Economic Factors in Electoral Decision-Making - An Economic-Political Analysis
Questa tesi trae origine dalle elezioni presidenziali del 2024, con Donald Trump nel ruolo di 47° Presidente degli Stati Uniti, durante le quali mi sono chiesta in che misura i fattori economici influenzassero il processo decisionale elettorale. Attraverso un'ampia revisione della letteratura e studi di casi storici, ho scoperto che la performance economica del candidato in carica forma preferenze politiche, in particolare nel comportamento di voto retrospettivo e quello basato sulla scelta razionale. La tipologia non è rigidamente deterministica, nel senso che non sono rilevanti solo le preoccupazioni economiche, ma piuttosto l’insieme dei messaggi delle campagne elettorali, il ruolo dei media e della disinformazione e l'influenza degli eventi globali. Utilizzando la funzione Voto e Popolarità, gli elettori tendono a sostenere il governo responsabile degli sviluppi economici, quindi la domanda elaborata si è dimostrata corretta. Queste sono le considerazioni che hanno guidato la mia riflessione sulle preferenze degli elettori nel processo decisionale elettorale durante le elezioni Presidenziali del 2024.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/30385