The aim of this thesis is to analyze the phenomenon of Pop Art from an international perspective. Starting from the origins of the movement, it explores its European developments, international exhibition experiences, critical reception, and its relationship with the world of marketing. The first chapter presents an analysis of the Pop Art movement by examining the cultural, social, and formal foundations that supported its rise during the 1950s and 1960s, with particular attention to the American and European artistic contexts. The second chapter presents an analysis about the European interpretations of Pop Art, highlighting how artists and critics reinterpreted pop language through a local lens, reflecting the cultural and political dynamics of their respective countries. The third is about the American Pop Art experience during the XXXII Biennale di Venezia in 1964, an event that marked a turning point in the international reception of the movement. Giving particular attention to the reactions of critics and the press to Robert Rauschenberg’s winning award. The fourth chapter analyzes American Pop Art, using Claes Oldenburg as a case study of the movement’s international dimension in the U.S., and explores the relationship between Pop Art and marketing. It emphasizes how political choices, advertising language, consumer culture, and mass media were essential for the diffusion of its models. In the end, the fifth chapter examines some exhibitions inspired by the Biennale di Venezia in Paris, with a brief mention of the Salon du Mai and an analysis of the foundation of the Paris Biennale and how these events contributed to the spreading of contemporary art and Pop Art across Europe.
La tesi si pone come obiettivo quello di analizzare il fenomeno della Pop Art in una prospettiva internazionale. Partendo dalle origini del movimento per poi approfondire le declinazioni europee, le esperienze espositive estere e l’approccio della critica nonché le relazioni con il mondo del marketing. Nel primo capitolo viene affrontata un’analisi del movimento della Pop Art partendo dalle matrici culturali, sociali e formali che ne hanno favorito l’affermazione a partire dagli anni Cinquanta e Sessanta, con un’attenzione particolare al contesto americano ed europeo. Il secondo capitolo è dedicato alle diverse declinazioni della Pop Art in Europa, mettendo in luce come artisti e critici abbiano reinterpretato il linguaggio pop in chiave locale, riflettendo sulle dinamiche culturali e politiche dei rispettivi paesi. Il terzo capitolo approfondisce l’esperienza della Pop Art americana alla XXXII Biennale di Venezia del 1964, evento che segnò una svolta cruciale nella ricezione del movimento a livello europeo ed internazionale. Saranno qui analizzate le reazioni da parte della critica e della stampa alla vittoria di Rauschenberg. Nel quarto capitolo si analizza la Pop art americana, prendendo come esempio di internazionalità in America l’artista Oldenburg, e il rapporto tra Pop Art e marketing, evidenziando quanto le scelte politiche, i linguaggi della pubblicità, del consumo e dei media siano fondamentali per la diffusione dei modelli e la scelta dei soggetti da parte degli artisti. Infine, il quinto capitolo prende in esame alcune esposizioni parigine ispirate al modello della Biennale di Venezia, in particolare si fa un breve accenno al Salon du Mai e viene analizzato il percorso che ha portato alla fondazione della Biennale di Parigi, evidenziando il ruolo di questi eventi nella diffusione dell’arte contemporanea e della Pop Art in ambito europeo.
La Pop Art internazionale: tendenze e letture critiche
SIGNORELLI, MARA
2024/2025
Abstract
The aim of this thesis is to analyze the phenomenon of Pop Art from an international perspective. Starting from the origins of the movement, it explores its European developments, international exhibition experiences, critical reception, and its relationship with the world of marketing. The first chapter presents an analysis of the Pop Art movement by examining the cultural, social, and formal foundations that supported its rise during the 1950s and 1960s, with particular attention to the American and European artistic contexts. The second chapter presents an analysis about the European interpretations of Pop Art, highlighting how artists and critics reinterpreted pop language through a local lens, reflecting the cultural and political dynamics of their respective countries. The third is about the American Pop Art experience during the XXXII Biennale di Venezia in 1964, an event that marked a turning point in the international reception of the movement. Giving particular attention to the reactions of critics and the press to Robert Rauschenberg’s winning award. The fourth chapter analyzes American Pop Art, using Claes Oldenburg as a case study of the movement’s international dimension in the U.S., and explores the relationship between Pop Art and marketing. It emphasizes how political choices, advertising language, consumer culture, and mass media were essential for the diffusion of its models. In the end, the fifth chapter examines some exhibitions inspired by the Biennale di Venezia in Paris, with a brief mention of the Salon du Mai and an analysis of the foundation of the Paris Biennale and how these events contributed to the spreading of contemporary art and Pop Art across Europe.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/30407