The collaboration between influencers and restaurateurs has become a prevalent and essential component of restaurant marketing. This paper focuses on two specific aspects of the relationship between restaurateurs and influencers. The first objective of this paper is to characterize the modes of communication between restaurant owners and influencers. The second objective of this work is to discern the goals pursued by influencers and restaurant managers when engaging in collaborative projects. Therefore, a qualitative analysis was conducted. Primary data was collected through 6 interviews with 3 local influencers and 3 restaurant managers, all based in Liège. In summary, the research results indicate that collaborations between influencers and restaurateurs are generally informal and not subject to structured contracts. Secondary data was collected and summarised in my literature review. The relationship is based on trust and transparent communication. For influencers, the main objectives revolve around reputation and engagement on their platforms. For restaurateurs, the goal is to increase their venue's visibility, number of visits, and turnover. They expect influencers to promote their venue. For the future, it is clear that the development of a tool to assess the influence of an influencer's actions on social media on the growth of a restaurant's customer base would be very useful. The literature review identified performance indicators (KPIs) that quantify the impact of influencer actions. Consequently, a potential avenue of research could be to integrate the use of these measurement tools into influencer-restaurant partnerships. This would improve the quality of the services provided, meeting the expectations of both parties seeking to increase their visibility and recognition.
La collaborazione tra influencer e ristoratori è diventata una componente prevalente ed essenziale del marketing dei ristoranti. Questo lavoro si concentra su due aspetti specifici della relazione tra ristoratori e influencer. Il primo obiettivo di questo lavoro è quello di caratterizzare le modalità di comunicazione tra gestori di ristoranti e influencer. Il secondo obiettivo di questo lavoro è quello di discernere gli obiettivi perseguiti dagli influencer e dai gestori di ristoranti quando si impegnano in progetti di collaborazione. Per questo motivo è stata condotta un'analisi qualitativa. I dati primari sono stati raccolti attraverso 6 interviste a 3 influencer locali e a 3 gestori di ristoranti, tutti con sede a Liegi. In sintesi, i risultati della ricerca indicano che le collaborazioni tra influencer e ristoratori sono generalmente informali e non soggette a contratti strutturati. I dati secondari sono stati raccolti e sintetizzati nella mia revisione della letteratura. La relazione si basa sulla fiducia e sulla comunicazione trasparente. Per gli influencer, gli obiettivi principali ruotano attorno alla reputazione e al coinvolgimento sulle loro piattaforme. Per i ristoratori, l'obiettivo è aumentare la visibilità del loro locale, il numero di visite e il fatturato. Si aspettano che gli influencer promuovano il loro locale. Per il futuro, è chiaro che lo sviluppo di uno strumento per valutare l'influenza delle azioni di un influencer sui social media sulla crescita della clientela di un ristorante sarebbe molto utile. La revisione della letteratura ha identificato gli indicatori di performance (KPI) che quantificano l'impatto delle azioni degli influencer. Di conseguenza, un potenziale percorso di ricerca potrebbe essere quello di integrare l'uso di questi strumenti di misurazione nelle partnership tra influencer e ristoranti. Ciò consentirebbe di migliorare la qualità dei servizi forniti, soddisfacendo le aspettative di entrambe le parti che cercano di aumentare la propria visibilità e il proprio riconoscimento.
Analisi del rapporto tra gli influencer sui social network e il loro impatto sul settore della ristorazione
FARRA, SÉBASTIEN MOUSBAH F.
2022/2023
Abstract
The collaboration between influencers and restaurateurs has become a prevalent and essential component of restaurant marketing. This paper focuses on two specific aspects of the relationship between restaurateurs and influencers. The first objective of this paper is to characterize the modes of communication between restaurant owners and influencers. The second objective of this work is to discern the goals pursued by influencers and restaurant managers when engaging in collaborative projects. Therefore, a qualitative analysis was conducted. Primary data was collected through 6 interviews with 3 local influencers and 3 restaurant managers, all based in Liège. In summary, the research results indicate that collaborations between influencers and restaurateurs are generally informal and not subject to structured contracts. Secondary data was collected and summarised in my literature review. The relationship is based on trust and transparent communication. For influencers, the main objectives revolve around reputation and engagement on their platforms. For restaurateurs, the goal is to increase their venue's visibility, number of visits, and turnover. They expect influencers to promote their venue. For the future, it is clear that the development of a tool to assess the influence of an influencer's actions on social media on the growth of a restaurant's customer base would be very useful. The literature review identified performance indicators (KPIs) that quantify the impact of influencer actions. Consequently, a potential avenue of research could be to integrate the use of these measurement tools into influencer-restaurant partnerships. This would improve the quality of the services provided, meeting the expectations of both parties seeking to increase their visibility and recognition.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3058