This thesis analyzes the formal development of the Point of View Shot related to voyeurism in the different historical, social and technological contexts that cinema has gone through. The analysis follows a chronological progression to highlight the fundamental stages that consolidate the function of the Pov Shot as a specific device for the representation of voyeurism. The work juxtaposes many filmic references with the most pertinent theoretical contributions, to highlight the constancy of the Pov Shot-voyeurism union. The aim of the thesis is to show how this formal and thematic bond has always been related to technological changes underway, allowing the Pov Shot to be a privileged testing ground for cinema, also prefiguring solutions adopted by other audiovisual media.
Questa tesi ripercorre lo sviluppo formale della soggettiva in relazione alla questione del voyeurismo nei diversi contesti storici, sociali e tecnologici attraversati dal cinema. L’analisi segue un andamento cronologico per evidenziare le tappe fondamentali che hanno consolidato la funzione della soggettiva come dispositivo preferenziale di rappresentazione del voyeurismo. Il lavoro affianca numerosi riferimenti filmici ai contributi teorici più pertinenti, per evidenziare la presenza costante del connubio soggettiva-voyeurismo. L’obiettivo della tesi è di mostrare come questo legame formale e tematico abbia sempre dialogato con i mutamenti tecnologici in atto, permettendo alla soggettiva di essere un terreno di sperimentazione privilegiato per il cinema, tanto da prefigurare soluzioni adottate in seguito da altri media audiovisivi.
Forme della soggettiva cinematografica come dispositivo voyeurista
BRANDOLINI, ANDREA
2024/2025
Abstract
This thesis analyzes the formal development of the Point of View Shot related to voyeurism in the different historical, social and technological contexts that cinema has gone through. The analysis follows a chronological progression to highlight the fundamental stages that consolidate the function of the Pov Shot as a specific device for the representation of voyeurism. The work juxtaposes many filmic references with the most pertinent theoretical contributions, to highlight the constancy of the Pov Shot-voyeurism union. The aim of the thesis is to show how this formal and thematic bond has always been related to technological changes underway, allowing the Pov Shot to be a privileged testing ground for cinema, also prefiguring solutions adopted by other audiovisual media.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
1 - TESI DEFINITIVA COMPLETA ANDREA BRANDOLINI - LUGLIO 2025.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.07 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.07 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/30622