Giovanni Angelo Borroni (1684-1772): la ritrattistica This thesis has the aim to inquire into Giovanni Angelo Borroni’s portrait production. Borroni is certainly the most significant portraitist active in Cremona in XVIII century. The first chapter analyse the most important art expositions regarding to portrait genre, starting from Pitti’s exhibition in 1911 until nowadays. In 1991 two works by Borroni were displayed inside the catalogue Settecento Lombardo, the Self-portrait (Milan, Pinacoteca di Brera) and the Portrait of Girolamo Valari as Cupid (Cremona, Museo Civico Ala Ponzone), leading to a significant opportunity for an accurate study of his context. The second chapter summarize, into biographical portraits, the activity of foremost painters in Lombardy during the transition between XVII and XVIII centuries. Milan hosts the relevant portraits picture-gallery of Ca’ Granda, while in Bergamo works one of the greatest interpreters of portrait painting: Vittore Ghislandi, called Fra’ Galgario. Then we talk about another main actor of that period, active between Brescia, Milan and Piacenza, that is Giacomo Ceruti. The last paragraph is dedicated to three artists who work between Lombardy and southern Switzerland: Pietro Ligari, Carlo Innocenzo Carloni and Carlo Francesco Rusca. The last chapter contains the catalogue of Borroni’s known portraits, followed by a short paragraph who presents lost portraits known trough historical sources. The biography compiled by Giovanni Battista Zaist in 1774, just a few years after the death of the painter, provides us with quite a complete picture of the life of Giovanni Angelo Borroni. He was born in Cremona in 1684. After a precocious time spent in Cremona as a pupil under three different artist, Giuseppe Natali, Robert De Longe and Angelo Innocente Massarotti, he was sent to Bologna thanks to the patronage of count Giuseppe Antonio Crivelli. In Bologna the cremonese can study painting under two artists: Giovan Gioseffo dal Sole and Marcantonio Franceschini. With the encouragement and patronage of Crivelli, Borroni had then the opportunity to stay for a long time in Milan; during this sojourn he knew the contemporaneous artistic scene represented by artists such as Legnanino, Carlo Innocenzo Carloni, Sebastiano Ricci, Pietro Antonio Magatti. In that city Borroni worked in several aristocratic buildings, such as Palazzo Clerici, Palazzo Stanga Radice Fossati and Palazzo Cusani. In 1731 ca the cremonese painter, at the beginning of his milanese sojourn, had the opportunity to work for Mezzabarba family in Pavia; the frescoes inside the saloon of Mezzabarba’s city palace are without any doubt his masterpiece. Interest in Giovanni Angelo Borroni has grown since the studies of Rossana Bossaglia, firstly appeared in the ’60 of last century, but a comprehensive monograph on the artist does not yet exist. A corpus of sixteen portraits by the artist in presented, arranged by chronological order. This degree thesis delineates a figure who deserves to be considered one of the most interesting portraitists working in northern Italy for a great part of XVIII century.
Il presente lavoro si pone il compito di indagare in maniera complessiva la produzione ritrattistica di Giovan Angelo Borroni, figura cardine della scuola pittorica cremonese del Settecento. Dopo un iniziale profilo biografico che si pone il compito di ripercorrere le principali fasi della carriera borroniana, il secondo capitolo ripercorre la parabola storiografica del ritratto lombardo barocco e settecentesco, concentrandosi sulle principali esposizioni che ne hanno segnato la fortuna, partendo dall’ipertrofica mostra fiorentina del 1911 sino ad arrivare alle più recenti. Nel 1991 compaiono nel catalogo della mostra del Settecento Lombardo (Milano, Palazzo Reale) due ritratti borroniani: l’Autoritratto (Milano, Pinacoteca di Brera) e il Ritratto del marchese Girolamo Valari bambino (Cremona, Museo Civico Ala Ponzone). Il terzo capitolo compendia, entro medaglioni biografici, i principali autori che si cimentano nel genere ritrattistico tra la fine del Seicento e il secolo successivo, ponendo quali orizzonti geografici quelli dell’attuale Lombardia. Milano ospita la vicenda decisiva della quadreria dei benefattori della Ca’ Granda, dove si misurano i maggiori artisti attivi nel capoluogo lombardo; lo stesso Borroni realizza due ritratti per questo istituto. La città di Bergamo è il palcoscenico di uno dei più grandi interpreti del genere ritrattistico, ovvero Vittore Ghislandi, detto Fra’ Galgario; una parte del medesimo capitolo è dedicata al pittore clusonese Antonio Cifrondi. Successivamente viene trattata la parabola artistica di Giacomo Ceruti, attivo tra Brescia, Milano, dove anch’egli licenzia due ritratti per la Ca’ Granda, e Piacenza; la presenza di un capitolo esclusivo dedicato a Ceruti vuole sottolinearne il fondamentale contributo allo sviluppo del genere ritratto. I medaglioni biografici comprendono infine tre protagonisti della ritrattistica barocchetta tra Lombardia e i territori svizzeri ad essa limitrofi: Pietro Ligari, Carlo Innocenzo Carloni e Carlo Francesco Rusca. Il seguente capitolo raccoglie le schede dei ritratti borroniani; allo stato attuale degli studi si conoscono sedici ritratti, a cui deve aggiungersi il perduto Ritratto di Paolo Valcarenghi, noto attraverso un’incisione di Marcantonio Del Re. Un breve paragrafo passa in rassegna i ritratti noti dalle fonti, ma attualmente non reperibili. La letteratura borroniana, a partire dalla fondamentale ricostruzione biografica operata dalla Bossaglia nel 1971 , ha indagato maggiormente l’attività di frescante, mentre restano ancora in penombra la ritrattistica e i corpora dei disegni e dei bozzetti; l’auspicio di questa tesi è fornire ulteriore materiale per la redazione di una monografia sul pittore. L’ultimo capitolo contiene le conclusioni della tesi, cercando di puntualizzare quali sono i riferimenti pittorici che influenzano il Borroni durante lo svolgimento della sua carriera di ritrattista. Le fotografie presenti nella tesi provengono, per la maggior parte, dalla fototeca di chi scrive, oppure dalle seguenti fonti: Catalogo Generale dei Beni Culturali, Google Arts and Culture, fototeca del professor Frangi e della professoressa Migliore.
Giovanni Angelo Borroni (Cremona, 1684-1772): la produzione ritrattistica.
CONCARI, LUCA
2024/2025
Abstract
Giovanni Angelo Borroni (1684-1772): la ritrattistica This thesis has the aim to inquire into Giovanni Angelo Borroni’s portrait production. Borroni is certainly the most significant portraitist active in Cremona in XVIII century. The first chapter analyse the most important art expositions regarding to portrait genre, starting from Pitti’s exhibition in 1911 until nowadays. In 1991 two works by Borroni were displayed inside the catalogue Settecento Lombardo, the Self-portrait (Milan, Pinacoteca di Brera) and the Portrait of Girolamo Valari as Cupid (Cremona, Museo Civico Ala Ponzone), leading to a significant opportunity for an accurate study of his context. The second chapter summarize, into biographical portraits, the activity of foremost painters in Lombardy during the transition between XVII and XVIII centuries. Milan hosts the relevant portraits picture-gallery of Ca’ Granda, while in Bergamo works one of the greatest interpreters of portrait painting: Vittore Ghislandi, called Fra’ Galgario. Then we talk about another main actor of that period, active between Brescia, Milan and Piacenza, that is Giacomo Ceruti. The last paragraph is dedicated to three artists who work between Lombardy and southern Switzerland: Pietro Ligari, Carlo Innocenzo Carloni and Carlo Francesco Rusca. The last chapter contains the catalogue of Borroni’s known portraits, followed by a short paragraph who presents lost portraits known trough historical sources. The biography compiled by Giovanni Battista Zaist in 1774, just a few years after the death of the painter, provides us with quite a complete picture of the life of Giovanni Angelo Borroni. He was born in Cremona in 1684. After a precocious time spent in Cremona as a pupil under three different artist, Giuseppe Natali, Robert De Longe and Angelo Innocente Massarotti, he was sent to Bologna thanks to the patronage of count Giuseppe Antonio Crivelli. In Bologna the cremonese can study painting under two artists: Giovan Gioseffo dal Sole and Marcantonio Franceschini. With the encouragement and patronage of Crivelli, Borroni had then the opportunity to stay for a long time in Milan; during this sojourn he knew the contemporaneous artistic scene represented by artists such as Legnanino, Carlo Innocenzo Carloni, Sebastiano Ricci, Pietro Antonio Magatti. In that city Borroni worked in several aristocratic buildings, such as Palazzo Clerici, Palazzo Stanga Radice Fossati and Palazzo Cusani. In 1731 ca the cremonese painter, at the beginning of his milanese sojourn, had the opportunity to work for Mezzabarba family in Pavia; the frescoes inside the saloon of Mezzabarba’s city palace are without any doubt his masterpiece. Interest in Giovanni Angelo Borroni has grown since the studies of Rossana Bossaglia, firstly appeared in the ’60 of last century, but a comprehensive monograph on the artist does not yet exist. A corpus of sixteen portraits by the artist in presented, arranged by chronological order. This degree thesis delineates a figure who deserves to be considered one of the most interesting portraitists working in northern Italy for a great part of XVIII century.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
TESI LUCA pdf.pdf
accesso aperto
Dimensione
33.68 MB
Formato
Adobe PDF
|
33.68 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/30681