This thesis is part of the project for the quadrupling of the Milan Rogoredo – Pavia railway line, with particular reference to the SL01 underpass in the municipality of Locate di Triulzi (MI). The main objective was the design of a temporary groundwater lowering system using a wellpoint system, as a replacement for the originally planned bottom plug via jet grouting, in order to allow for the construction of the new reinforced concrete structures. The work includes an in-depth geological, hydrogeological, and geotechnical characterization of the intervention area, carried out through on-site investigations (boreholes, SPT tests, Lefranc tests, and pumping tests) and three-dimensional numerical modeling of underground flow using the MODFLOW-2005 software. The results confirmed the effectiveness of the wellpoint system in ensuring sufficient groundwater lowering, reducing construction time and costs without compromising site safety. The study is completed by the evaluation of settlements induced by the dewatering process to assess their compatibility with the existing structural works. The work phases were monitored through the installation of piezometers and settlement gauges. This work represents a concrete example of geology, hydrogeology, and engineering applied to railway infrastructure, with a focus on the technical, temporal, and economic sustainability of the design solutions.
La presente tesi si inserisce nel contesto del progetto di quadruplicamento della linea ferroviaria Milano Rogoredo – Pavia, con particolare riferimento al sottovia SL01 nel comune di Locate di Triulzi (MI). L’obiettivo principale è stato la progettazione di un sistema di abbassamento temporaneo della falda acquifera mediante impianto wellpoint, in sostituzione del tappo di fondo originariamente previsto tramite jet grouting, al fine di consentire la realizzazione delle nuove strutture in calcestruzzo armato. L’elaborato comprende un’approfondita caratterizzazione geologica, idrogeologica e geotecnica dell’area di intervento, attraverso indagini in sito (sondaggi, prove penetrometriche SPT, prove Lefranc e prove di pompaggio) e modellazione numerica tridimensionale del flusso sotterraneo tramite il software MODFLOW-2005. I risultati ottenuti hanno confermato l’efficacia del sistema wellpoint nel garantire un abbassamento sufficiente della falda, riducendo i tempi e i costi di esecuzione senza compromettere la sicurezza del cantiere. Completano lo studio la valutazione dei cedimenti indotti dall’ aggottamento per valutarne la compatibilità con l’opera strutturale esistente. Le fasi di lavoro sono state monitorate con l’istallazione di piezometri ed assestimetri. Il lavoro costituisce un esempio concreto di geologia, idrogeologia ed ingegneria applicata alle opere ferroviarie, con attenzione alla sostenibilità tecnica, temporale ed economica delle soluzioni progettuali.
Quadruplicamento della tratta ferroviaria Milano Rogoredo - Pavia, sottopasso SL01 Progettazione impianto wellpoint
FUSARO, SIMONE
2024/2025
Abstract
This thesis is part of the project for the quadrupling of the Milan Rogoredo – Pavia railway line, with particular reference to the SL01 underpass in the municipality of Locate di Triulzi (MI). The main objective was the design of a temporary groundwater lowering system using a wellpoint system, as a replacement for the originally planned bottom plug via jet grouting, in order to allow for the construction of the new reinforced concrete structures. The work includes an in-depth geological, hydrogeological, and geotechnical characterization of the intervention area, carried out through on-site investigations (boreholes, SPT tests, Lefranc tests, and pumping tests) and three-dimensional numerical modeling of underground flow using the MODFLOW-2005 software. The results confirmed the effectiveness of the wellpoint system in ensuring sufficient groundwater lowering, reducing construction time and costs without compromising site safety. The study is completed by the evaluation of settlements induced by the dewatering process to assess their compatibility with the existing structural works. The work phases were monitored through the installation of piezometers and settlement gauges. This work represents a concrete example of geology, hydrogeology, and engineering applied to railway infrastructure, with a focus on the technical, temporal, and economic sustainability of the design solutions.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
TESI_pdfA.pdf
accesso aperto
Descrizione: L’obiettivo principale è stato la progettazione di un sistema di abbassamento temporaneo della falda acquifera mediante impianto wellpoint per permettere la costruzione del sottovia
Dimensione
8.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
Per maggiori informazioni e per verifiche sull'eventuale disponibilità del file scrivere a: unitesi@unipv.it.
https://hdl.handle.net/20.500.14239/30762