Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by deficits in communication and/or social interaction, as well as by rigid, restricted, and repetitive interests and/or behaviors. Historically, ASD has often been associated with difficulties in Theory of Mind (ToM), perspective taking, and sociality. In the present study, these topics were analyzed in an Italian sample of high-functioning adults with ASD (IQ > 85), compared with a control sample without neurodivergence diagnoses. Specifically, the focus was placed on spontaneous perspective taking (SPT), using the DYSWIS, a new measure of perspective taking tendency not directed by the experimenter, on which there is currently a gap in research. Socio-relational measures instead focused on the analysis of the number of friendships and of perceived social satisfaction. The study yielded results that partially contradict existing literature: no significant differences were found between the two experimental groups in ToM and SPT, while, in line with expectations, the sociality of ASD participants was found to be poorer compared to controls. No significant relationships emerged between the variables under consideration, except for a link between perceived social satisfaction and ToM in the control group. Interestingly, gender-related differences among participants did emerge. This study helps to fill certain gaps in research on socio-cognitive abilities in the Autism Spectrum and on the related quality of social life, and it directs future studies toward a possible theoretical and methodological reconceptualization of the Theory of Mind construct in this clinical population.

Lo Spettro di Autismo (ASD) è un disturbo del neurosviluppo caratterizzato da deficit nella comunicazione e/o nell’interazione sociale, e da interessi e/o comportamenti rigidi, ristretti e ripetitivi. Storicamente, l’ASD è stato spesso associato a problemi nella Teoria della Mente (ToM), nel perspective taking e nella socialità. Nel presente studio sono stati analizzati questi temi in un campione italiano di adulti con ASD ad alto funzionamento (QI>85), comparandoli con un campione di controllo senza diagnosi di neurodivergenze. In particolare, ci si è focalizzati sul perspective taking spontaneo (PTS), utilizzando il DYSWIS, una nuova misura della tendenza alla presa di prospettiva non diretta dallo sperimentatore, sulla quale c’è attualmente un vuoto nella ricerca. Le misure socio-relazionali si sono invece concentrate sull’analisi della quantità di amicizie e della soddisfazione sociale percepita. Dallo studio sono emersi risultati parzialmente in contraddizione con la letteratura esistente: non sono state trovate differenze significative tra i due gruppi sperimentali nella ToM e nel PTS, mentre, in accordo con le aspettative, la socialità dei partecipanti ASD è risultata peggiore rispetto ai controlli. Non sono emerse relazioni significative tra le variabili in oggetto, tranne che per una relazione tra la soddisfazione sociale percepita e la ToM nel gruppo di controllo. Sono invece emerse interessanti differenze legate al genere dei partecipanti. Il presente studio permette di riempire alcune lacune nella ricerca sulle abilità socio-cognitive nello Spettro di Autismo e sulla qualità della vita sociale connessa, e indirizza futuri studi verso una possibile riconcettualizzazione teorica e metodologica del costrutto di Teoria della Mente in tale popolazione clinica.

Prospettive Divergenti: Associazione tra Abilità Socio-Cognitive e Misure Socio-Relazionali nell'Autismo ad Alto Funzionamento

STROSCIO, SAMANTHA
2024/2025

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is a neurodevelopmental disorder characterized by deficits in communication and/or social interaction, as well as by rigid, restricted, and repetitive interests and/or behaviors. Historically, ASD has often been associated with difficulties in Theory of Mind (ToM), perspective taking, and sociality. In the present study, these topics were analyzed in an Italian sample of high-functioning adults with ASD (IQ > 85), compared with a control sample without neurodivergence diagnoses. Specifically, the focus was placed on spontaneous perspective taking (SPT), using the DYSWIS, a new measure of perspective taking tendency not directed by the experimenter, on which there is currently a gap in research. Socio-relational measures instead focused on the analysis of the number of friendships and of perceived social satisfaction. The study yielded results that partially contradict existing literature: no significant differences were found between the two experimental groups in ToM and SPT, while, in line with expectations, the sociality of ASD participants was found to be poorer compared to controls. No significant relationships emerged between the variables under consideration, except for a link between perceived social satisfaction and ToM in the control group. Interestingly, gender-related differences among participants did emerge. This study helps to fill certain gaps in research on socio-cognitive abilities in the Autism Spectrum and on the related quality of social life, and it directs future studies toward a possible theoretical and methodological reconceptualization of the Theory of Mind construct in this clinical population.
2024
Divergent Perspectives: Association between Socio-Cognitive Abilities and Socio-Relational Measures in High-Functioning Autism
Lo Spettro di Autismo (ASD) è un disturbo del neurosviluppo caratterizzato da deficit nella comunicazione e/o nell’interazione sociale, e da interessi e/o comportamenti rigidi, ristretti e ripetitivi. Storicamente, l’ASD è stato spesso associato a problemi nella Teoria della Mente (ToM), nel perspective taking e nella socialità. Nel presente studio sono stati analizzati questi temi in un campione italiano di adulti con ASD ad alto funzionamento (QI>85), comparandoli con un campione di controllo senza diagnosi di neurodivergenze. In particolare, ci si è focalizzati sul perspective taking spontaneo (PTS), utilizzando il DYSWIS, una nuova misura della tendenza alla presa di prospettiva non diretta dallo sperimentatore, sulla quale c’è attualmente un vuoto nella ricerca. Le misure socio-relazionali si sono invece concentrate sull’analisi della quantità di amicizie e della soddisfazione sociale percepita. Dallo studio sono emersi risultati parzialmente in contraddizione con la letteratura esistente: non sono state trovate differenze significative tra i due gruppi sperimentali nella ToM e nel PTS, mentre, in accordo con le aspettative, la socialità dei partecipanti ASD è risultata peggiore rispetto ai controlli. Non sono emerse relazioni significative tra le variabili in oggetto, tranne che per una relazione tra la soddisfazione sociale percepita e la ToM nel gruppo di controllo. Sono invece emerse interessanti differenze legate al genere dei partecipanti. Il presente studio permette di riempire alcune lacune nella ricerca sulle abilità socio-cognitive nello Spettro di Autismo e sulla qualità della vita sociale connessa, e indirizza futuri studi verso una possibile riconcettualizzazione teorica e metodologica del costrutto di Teoria della Mente in tale popolazione clinica.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/30833