In the wake of rapid technological development, manufacturing is being remapped. This is a result of the convergence of digital and physical innovation. While Industry 4.0 set the foundation for Smart Factories with automation and data-driven processes, Industry 5.0 introduces a more human-centric, sustainable, and resilient process paradigm. In this evolving landscape, Additive Manufacturing (AM), or 3D printing, emerges not only as a manufacturing method but as a strategic driver for the redesign of supply chains, business models, and forms of organizations. This thesis investigates the way Additive Manufacturing, beyond its technical role, is a strategic force behind the revision of industrial processes, organizational design, and long-term positioning within an accelerated technological context. The topics covered include the advent of the last two Industrial Revolutions (I4.0 and I5.0), their qualitative and quantitative impact, the enabling technologies underlying the advance and technological transformation, and a pointed examination of the effects of AM. Furthermore, the most recent organizational models and change management processes are discussed to find the ones that fit best to AM organizations. To meet such themes, a qualitative multi-case study approach was used, through open-ended interviews with key stakeholders (founders, managers, executives, and operators) within two Italian SMEs adopting AM as the main technology but operating in vastly different industries: one in large-scale construction and the other in consumer goods. The findings indicate that AM implementation tends to challenge prevailing organizational paradigms, not merely regarding technological developments but also cultural transformation, new competencies, and a change-oriented structure. By the synthesis of Industrial Revolution literature, enabling technologies, and organizational theory, this thesis reveals how AM is both an enabler as well as a disruptor, aligning Industry 4.0 aspirations with the humanistic dogma of Industry 5.0. Ultimately, it argues that the strategic adoption of AM is less about adopting a tool and more about reimagining the firm itself.
Sulla scia del rapido sviluppo tecnologico, i processi manifatturieri si stanno ridisegnando. Questo è il risultato della convergenza tra innovazione digitale e fisica. Mentre l’Industria 4.0 gettò le basi per le Fabbriche Intelligenti con automazione e processi guidati dai dati, l’Industria 5.0 adotta un paradigma di processo più incentrato sull’uomo, sulla sostenibilità ambientale, e sulla resilienza delle catene del valore. In questo panorama in evoluzione, la Manifattura Additiva, o stampa 3D, emerge non solo come metodo di produzione, ma anche come driver strategico per la riprogettazione delle filiere, dei modelli di business e delle forme di organizzazione. Questa tesi indaga il modo in cui la Manifattura Additiva, al di là del suo ruolo tecnico, sia una forza strategica dietro la revisione dei processi aziendali, del design organizzativo e del posizionamento a lungo termine in un contesto tecnologico accelerato. I temi trattati sono l’avvento delle ultime due Rivoluzioni Industriali (I4.0 e I5.0), il loro impatto qualitativo e quantitativo, le tecnologie abilitanti alla base dell’avanzamento e della trasformazione tecnologica e una puntuale analisi degli effetti della stampa 3D. Inoltre, i più recenti modelli organizzativi e processi di gestione del cambiamento vengono discussi e presentati, a scopo di trovare i più adatti ad organizzazioni che usano Manifattura Additiva. Per supportare e verificare questi temi, è stato utilizzato un approccio qualitativo con casi studio, attraverso interviste aperte ai principali stakeholder (fondatori, manager, dirigenti e dipendenti) all’interno di due PMI italiane che adottano la Manifattura Additiva come tecnologia principale, ma che operano in due settori molto diversi: una nel settore delle costruzioni su larga scala, e l’altra in quello dei beni di consumo. I risultati indicano che l’implementazione della stampa 3D tenda a sfidare i classici paradigmi organizzativi, non solo per quanto riguarda gli sviluppi tecnologici, ma anche la trasformazione della cultura aziendale, le nuove competenze necessarie e la struttura orientata al cambiamento. Attraverso la sintesi della letteratura sulle Rivoluzioni Industriali, delle tecnologie abilitanti e della teoria organizzativa, questa tesi rivela come la stampa 3D possa essere sia un abilitatore che un disgregatore, allineando le aspirazioni dell’Industria 4.0 con un dogma più umanistico dell’Industria 5.0. In definitiva, la tesi sostiene che l’adozione strategica della Manifattura Additiva non riguarda tanto l’adozione di uno strumento, quanto piuttosto la revisione dell’azienda stessa.
Ripensare le Organizzazioni grazie alla Manifattura Additiva
GANDINI, FEDERICO
2024/2025
Abstract
In the wake of rapid technological development, manufacturing is being remapped. This is a result of the convergence of digital and physical innovation. While Industry 4.0 set the foundation for Smart Factories with automation and data-driven processes, Industry 5.0 introduces a more human-centric, sustainable, and resilient process paradigm. In this evolving landscape, Additive Manufacturing (AM), or 3D printing, emerges not only as a manufacturing method but as a strategic driver for the redesign of supply chains, business models, and forms of organizations. This thesis investigates the way Additive Manufacturing, beyond its technical role, is a strategic force behind the revision of industrial processes, organizational design, and long-term positioning within an accelerated technological context. The topics covered include the advent of the last two Industrial Revolutions (I4.0 and I5.0), their qualitative and quantitative impact, the enabling technologies underlying the advance and technological transformation, and a pointed examination of the effects of AM. Furthermore, the most recent organizational models and change management processes are discussed to find the ones that fit best to AM organizations. To meet such themes, a qualitative multi-case study approach was used, through open-ended interviews with key stakeholders (founders, managers, executives, and operators) within two Italian SMEs adopting AM as the main technology but operating in vastly different industries: one in large-scale construction and the other in consumer goods. The findings indicate that AM implementation tends to challenge prevailing organizational paradigms, not merely regarding technological developments but also cultural transformation, new competencies, and a change-oriented structure. By the synthesis of Industrial Revolution literature, enabling technologies, and organizational theory, this thesis reveals how AM is both an enabler as well as a disruptor, aligning Industry 4.0 aspirations with the humanistic dogma of Industry 5.0. Ultimately, it argues that the strategic adoption of AM is less about adopting a tool and more about reimagining the firm itself.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/30982