The aim of this work is to analyse the technological evolution in the beauty and fashion sectors in order to understand whether digitalisation could represent an opportunity for revival in the event of a crisis. Initially, the thesis reports the most relevant phases and changes throughout history to develop an overview that can help understand the social value that has always characterised these two worlds. The third chapter, "Fashion: evolution and actuality", examines the current industry panorama, with a particular look at mass fashion and its impact, and the role of clothing as an instrument of individual expression, also highlighted through case studies such as the Sanremo Festival. In the fourth chapter, "Cosmetics: not only beauty", but the thesis also explores technological innovation in cosmetics, with a focus on hi-tech cosmetics and the new frontiers it offers. The following chapters, "Technological Evolution" and "Big Data", analyse the crucial role of technology in the sector, with a discussion on the transition from Web 3.0 to the future Web 4.0 and the use of big data in the beauty and fashion industries. The chapter 'Communication and Branding' focuses on the transformation of communication in the beauty and fashion industry, with an in-depth analysis of the figure of the influencer and the new artificial influencers. The paper introduces the topic of virtual fashion shows by highlighting the impact of the COVID-19 pandemic on the digitisation of the industry and the promising opportunities offered by the Metaverse. Lastly, the chapter "Snowfall Couture: Valtellina Innovation Week" examines the relationship between fashion and technology in different events, ranging from the Olympics to Fashion Week, proposing a research project that envisages the creation of an expo with the aim of valorising the industries of the Valtellina territory. This paper attempts to provide a comprehensive overview of how technological innovation is revolutionising the beauty and fashion industry, opening up new possibilities and challenges as we approach an increasingly digitised future.
Questo lavoro si propone di analizzare l'evoluzione tecnologica nei settori del beauty e del fashion al fine di comprendere se la digitalizzazione possa rappresentare un'opportunità di rinascita in caso di crisi. Inizialmente la tesi riporta le fasi e i cambiamenti più rilevanti nel corso della storia di tali settori per sviluppare una panoramica che possa far comprendere il valore sociale che, da sempre, caratterizza questi due mondi. Il terzo capitolo, "Moda: evoluzione e attualità", esamina il panorama attuale dell'industria, con uno sguardo particolare alla mass moda e al suo impatto, e al ruolo dell’abito come strumento di espressione individuale, evidenziato anche attraverso casi di studio come il Festival di Sanremo. Nel quarto capitolo, "Cosmetica: non solo bellezza", la tesi, esplora l'innovazione tecnologica nell'ambito della cosmetica, con un focus sulla cosmetica hi-tech e le nuove frontiere che offre. I capitoli successivi, "Evoluzione tecnologica" e "I big data", analizzano il ruolo cruciale della tecnologia nel settore, con una discussione sul passaggio dal Web 3.0 al futuro Web 4.0 e sull'utilizzo dei big data nelle industrie di beauty e fashion. Il capitolo "Comunicazione e branding" si concentra sulla trasformazione della comunicazione nell'industria della bellezza e della moda, con un'analisi approfondita della figura dell'influencer e dei nuovi influencer artificiali. L’elaborato introduce, poi, il tema delle sfilate virtuali evidenziando l'impatto della pandemia COVID-19 sulla digitalizzazione del settore e le promettenti opportunità offerte dal Metaverso. Infine, il capitolo "Snowfall Couture: Valtellina Innovation Week" esamina il rapporto fra moda e tecnologia nei diversi eventi, spaziando dalle Olimpiadi alle Fashion Week, proponendo un progetto di ricerca che prevede la creazione di un expo con l’obiettivo di valorizzare le industrie del territorio Valtellinese. Questo elaborato tenta di fornire una panoramica completa di come l'innovazione tecnologica stia rivoluzionando l'industria della bellezza e della moda, aprendo nuove possibilità e sfide, mentre ci avviciniamo a un futuro sempre più digitalizzato.
BEAUTY AND FASHION 4.0: DALLE VETRINE AL METAVERSO. CASE STUDY: SNOWFALL COUTURE
BETTINI, LAURA
2022/2023
Abstract
The aim of this work is to analyse the technological evolution in the beauty and fashion sectors in order to understand whether digitalisation could represent an opportunity for revival in the event of a crisis. Initially, the thesis reports the most relevant phases and changes throughout history to develop an overview that can help understand the social value that has always characterised these two worlds. The third chapter, "Fashion: evolution and actuality", examines the current industry panorama, with a particular look at mass fashion and its impact, and the role of clothing as an instrument of individual expression, also highlighted through case studies such as the Sanremo Festival. In the fourth chapter, "Cosmetics: not only beauty", but the thesis also explores technological innovation in cosmetics, with a focus on hi-tech cosmetics and the new frontiers it offers. The following chapters, "Technological Evolution" and "Big Data", analyse the crucial role of technology in the sector, with a discussion on the transition from Web 3.0 to the future Web 4.0 and the use of big data in the beauty and fashion industries. The chapter 'Communication and Branding' focuses on the transformation of communication in the beauty and fashion industry, with an in-depth analysis of the figure of the influencer and the new artificial influencers. The paper introduces the topic of virtual fashion shows by highlighting the impact of the COVID-19 pandemic on the digitisation of the industry and the promising opportunities offered by the Metaverse. Lastly, the chapter "Snowfall Couture: Valtellina Innovation Week" examines the relationship between fashion and technology in different events, ranging from the Olympics to Fashion Week, proposing a research project that envisages the creation of an expo with the aim of valorising the industries of the Valtellina territory. This paper attempts to provide a comprehensive overview of how technological innovation is revolutionising the beauty and fashion industry, opening up new possibilities and challenges as we approach an increasingly digitised future.È consentito all'utente scaricare e condividere i documenti disponibili a testo pieno in UNITESI UNIPV nel rispetto della licenza Creative Commons del tipo CC BY NC ND.
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https://hdl.handle.net/20.500.14239/3179