This paper aims to investigate how crisis management in companies and how it can lead them to address sustainability and a positive path of sustainable development. That is why, the paper will not only examine how corporate crises have been managed but also the subsequent path of subsequent crisis communication. Crisis management is a key aspect of corporate management, especially in an era when businesses face a number of challenges, including increasing environmental and social pressure. Corporate sustainability is an increasingly important issue for businesses, and crisis management can be a crucial time to demonstrate a real commitment to sustainability. Indeed, communicating sustainability is crucial to the long-term success of companies, as it builds trust and solidifies the company's reputation. In this context, some companies have demonstrated how crisis management can lead to greater corporate sustainability. In Italy, cases of crisis management have often been addressed by companies following investigations by the RAI television program "Report". The most recent include the one involving the Italian organic meat company "Fileni" in early 2023, which was accused of mistreatment, torture against animals and poor living conditions of animals. The broadcast triggered a series of reactions against the brand and the values the brand carries such as the Organic labels and the company's recent certification as a B Corporation. Another case of a brand accused of "greenwashing" because of its all-plastic packaging was Innocent Drinks in 2022. Brand among the promoters of sustainability and recycling and in support on climate change theories, just think of their slogan "reduce, reuse, recycle." In summary, crisis management can be an important opportunity for companies to become more sustainable. Dealing with difficult situations in a transparent, responsible, and sustainable way can not only improve a company's reputation, but also create value for society and the environment. Companies that have been able to turn crisis into opportunity have shown how sustainability can be a key factor in long-term business success, as well as a value shared by society and the environment in which they operate. Sustainability communication must be authentic, based on accurate information and consistent with the company's actions, and it must be able to create a bond of trust and long-term with their stakeholder.

Questo elaborato vuole indagare come la gestione della crisi nelle aziende e come questa può portarle ad affrontare il tema della sostenibilità e un percorso positivo di sviluppo sostenibile. Ecco perché, l’elaborato non andrà esclusivamente ad esaminare come sono state gestite le crisi aziendali ma anche il percorso successivo di comunicazione successiva crisi. Il crisis management è un aspetto fondamentale della gestione aziendale, soprattutto in un'epoca in cui le imprese devono affrontare una serie di sfide, tra cui la crescente pressione ambientale e sociale. La sostenibilità aziendale è un tema sempre più importante per le imprese, e la gestione della crisi può essere un momento cruciale per dimostrare un impegno concreto verso la sostenibilità. La comunicazione della sostenibilità è infatti un aspetto cruciale per il successo a lungo termine delle imprese, poiché consente di creare una maggiore fiducia e di consolidare la reputazione dell'azienda. In questo contesto, alcune aziende hanno dimostrato come la gestione della crisi possa portare a una maggiore sostenibilità aziendale. In Italia, casi di crisis management sono stati spesso affrontati dalle aziende a seguito di inchieste del programma televisivo “Report” della RAI. Tra i più recenti ricordiamo quello che ha interessato l’azienda produttrice di carne italiana bio “Fileni” ad inizio 2023, accusata di maltrattamenti, torture contro gli animali e pessime condizioni di vita di questi ultimi. La trasmissione ha scatenato una serie di reazioni contro il marchio ed i valori che il marchio porta con se come le etichette Bio e la recente certificazione dell’azienda come B Corporation. Altro caso di brand accusato di “greenwashing” a causa del suo packaging completamente in plastica è stato Innocent Drinks nel 2022. Brand tra i promotori della sostenibilità e del riciclo e a supporto sulle teorie del climate change, basti pensare al loro slogan “reduce, reuse, recycle”. In sintesi, la gestione della crisi può rappresentare un'importante occasione per le aziende di diventare più sostenibili. Affrontare le situazioni difficili in modo trasparente, responsabile e sostenibile può non solo migliorare la reputazione dell'azienda, ma anche creare valore per la società e per l'ambiente. Le aziende che hanno saputo trasformare la crisi in opportunità hanno dimostrato come la sostenibilità può essere un fattore fondamentale per il successo a lungo termine delle imprese, oltre che un valore condiviso dalla società e dall'ambiente in cui operano. La comunicazione della sostenibilità deve essere autentica, basata su informazioni accurate e coerente con l'azione dell'azienda, e deve essere in grado di creare un legame di fiducia e di lungo termine con i propri stakeholder.

LA GESTIONE DELLA CRISI D'IMPRESA E LA COMUNICAZIONE DELLA SOSTENIBILITÀ POST CRISI

CRINO', FABRIZIO
2022/2023

Abstract

This paper aims to investigate how crisis management in companies and how it can lead them to address sustainability and a positive path of sustainable development. That is why, the paper will not only examine how corporate crises have been managed but also the subsequent path of subsequent crisis communication. Crisis management is a key aspect of corporate management, especially in an era when businesses face a number of challenges, including increasing environmental and social pressure. Corporate sustainability is an increasingly important issue for businesses, and crisis management can be a crucial time to demonstrate a real commitment to sustainability. Indeed, communicating sustainability is crucial to the long-term success of companies, as it builds trust and solidifies the company's reputation. In this context, some companies have demonstrated how crisis management can lead to greater corporate sustainability. In Italy, cases of crisis management have often been addressed by companies following investigations by the RAI television program "Report". The most recent include the one involving the Italian organic meat company "Fileni" in early 2023, which was accused of mistreatment, torture against animals and poor living conditions of animals. The broadcast triggered a series of reactions against the brand and the values the brand carries such as the Organic labels and the company's recent certification as a B Corporation. Another case of a brand accused of "greenwashing" because of its all-plastic packaging was Innocent Drinks in 2022. Brand among the promoters of sustainability and recycling and in support on climate change theories, just think of their slogan "reduce, reuse, recycle." In summary, crisis management can be an important opportunity for companies to become more sustainable. Dealing with difficult situations in a transparent, responsible, and sustainable way can not only improve a company's reputation, but also create value for society and the environment. Companies that have been able to turn crisis into opportunity have shown how sustainability can be a key factor in long-term business success, as well as a value shared by society and the environment in which they operate. Sustainability communication must be authentic, based on accurate information and consistent with the company's actions, and it must be able to create a bond of trust and long-term with their stakeholder.
2022
CRISIS MANAGEMENT AND SUSTAINABILITY COMMUNICATION POST CRISIS
Questo elaborato vuole indagare come la gestione della crisi nelle aziende e come questa può portarle ad affrontare il tema della sostenibilità e un percorso positivo di sviluppo sostenibile. Ecco perché, l’elaborato non andrà esclusivamente ad esaminare come sono state gestite le crisi aziendali ma anche il percorso successivo di comunicazione successiva crisi. Il crisis management è un aspetto fondamentale della gestione aziendale, soprattutto in un'epoca in cui le imprese devono affrontare una serie di sfide, tra cui la crescente pressione ambientale e sociale. La sostenibilità aziendale è un tema sempre più importante per le imprese, e la gestione della crisi può essere un momento cruciale per dimostrare un impegno concreto verso la sostenibilità. La comunicazione della sostenibilità è infatti un aspetto cruciale per il successo a lungo termine delle imprese, poiché consente di creare una maggiore fiducia e di consolidare la reputazione dell'azienda. In questo contesto, alcune aziende hanno dimostrato come la gestione della crisi possa portare a una maggiore sostenibilità aziendale. In Italia, casi di crisis management sono stati spesso affrontati dalle aziende a seguito di inchieste del programma televisivo “Report” della RAI. Tra i più recenti ricordiamo quello che ha interessato l’azienda produttrice di carne italiana bio “Fileni” ad inizio 2023, accusata di maltrattamenti, torture contro gli animali e pessime condizioni di vita di questi ultimi. La trasmissione ha scatenato una serie di reazioni contro il marchio ed i valori che il marchio porta con se come le etichette Bio e la recente certificazione dell’azienda come B Corporation. Altro caso di brand accusato di “greenwashing” a causa del suo packaging completamente in plastica è stato Innocent Drinks nel 2022. Brand tra i promotori della sostenibilità e del riciclo e a supporto sulle teorie del climate change, basti pensare al loro slogan “reduce, reuse, recycle”. In sintesi, la gestione della crisi può rappresentare un'importante occasione per le aziende di diventare più sostenibili. Affrontare le situazioni difficili in modo trasparente, responsabile e sostenibile può non solo migliorare la reputazione dell'azienda, ma anche creare valore per la società e per l'ambiente. Le aziende che hanno saputo trasformare la crisi in opportunità hanno dimostrato come la sostenibilità può essere un fattore fondamentale per il successo a lungo termine delle imprese, oltre che un valore condiviso dalla società e dall'ambiente in cui operano. La comunicazione della sostenibilità deve essere autentica, basata su informazioni accurate e coerente con l'azione dell'azienda, e deve essere in grado di creare un legame di fiducia e di lungo termine con i propri stakeholder.
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