The present study aims to analyze motor skills in the autism spectrum disorder (ASD), specifically examining the possibility of shared patterns existing between autistic children and their parents. The sample, part of the MovAUT project at IRCCS “E. Medea”, includes children with ASD and typically developing (TD) children, along with their respective parents. Motor abilities were assessed using the Movement Assessment Battery for Children – Third Edition (MABC-3), while the Social Responsiveness Scale – Second Edition (SRS-2) was employed to evaluate socio-communicative skills. Additional instruments were used as supporting variables in the statistical analyses, particularly to distinguish between BAP+ and BAP– groups. The analyses, conducted through independent-sample t-tests (or Mann Whitney tests when parametric assumptions were not met) and the intraclass correlation coefficient (ICC), revealed lower motor abilities in children with ASD and intra-familial similarity in families with autistic traits (BAP+), suggesting a possible familial component underlying the variability of motor profiles associated with autism.

Il seguente lavoro propone di analizzare le competenze motorie nel disturbo dello spettro autistico (ASD), in particolare, esaminando la possibile presenza di pattern condivisi tra bambini autistici e i rispettivi genitori. Il campione, parte del progetto MovAUT dell’IRCCS “E. Medea”, comprende bambini con autismo (ASD) e a sviluppo tipico (TD) ed i rispettivi genitori. Mediante Movement Assessment Battery for Children – Third Edition (MABC-3), sono state valutate le abilità motorie, mentre la Social Responsiveness Scale – Second Edition (SRS-2) è stata utilizzata come strumento per valutare le competenze socio-comunicative. Ulteriori strumenti sono stati impiegati come variabili di supporto nelle analisi statistiche, in particolare per la distinzione tra BAP+ e BAP-. Le analisi, condotte con test t per campioni indipendenti o Mann-Whitney quando i presupposti parametrici non erano soddisfatti, e tramite coefficiente di correlazione intraclasse (ICC), hanno rivelato abilità motorie inferiori nei bambini ASD e una somiglianza intra-familiare nelle famiglie con tratti autistici (BAP+), suggerendo una possibile componente familiare nella variabilità dei profili motori associati all’autismo.

Profili motori e socio-comunicativi in autismo: uno studio famigliare

BORZELLECA, ALICE
2024/2025

Abstract

The present study aims to analyze motor skills in the autism spectrum disorder (ASD), specifically examining the possibility of shared patterns existing between autistic children and their parents. The sample, part of the MovAUT project at IRCCS “E. Medea”, includes children with ASD and typically developing (TD) children, along with their respective parents. Motor abilities were assessed using the Movement Assessment Battery for Children – Third Edition (MABC-3), while the Social Responsiveness Scale – Second Edition (SRS-2) was employed to evaluate socio-communicative skills. Additional instruments were used as supporting variables in the statistical analyses, particularly to distinguish between BAP+ and BAP– groups. The analyses, conducted through independent-sample t-tests (or Mann Whitney tests when parametric assumptions were not met) and the intraclass correlation coefficient (ICC), revealed lower motor abilities in children with ASD and intra-familial similarity in families with autistic traits (BAP+), suggesting a possible familial component underlying the variability of motor profiles associated with autism.
2024
Motor and socio-communicative profiles in autism: a family study 
Il seguente lavoro propone di analizzare le competenze motorie nel disturbo dello spettro autistico (ASD), in particolare, esaminando la possibile presenza di pattern condivisi tra bambini autistici e i rispettivi genitori. Il campione, parte del progetto MovAUT dell’IRCCS “E. Medea”, comprende bambini con autismo (ASD) e a sviluppo tipico (TD) ed i rispettivi genitori. Mediante Movement Assessment Battery for Children – Third Edition (MABC-3), sono state valutate le abilità motorie, mentre la Social Responsiveness Scale – Second Edition (SRS-2) è stata utilizzata come strumento per valutare le competenze socio-comunicative. Ulteriori strumenti sono stati impiegati come variabili di supporto nelle analisi statistiche, in particolare per la distinzione tra BAP+ e BAP-. Le analisi, condotte con test t per campioni indipendenti o Mann-Whitney quando i presupposti parametrici non erano soddisfatti, e tramite coefficiente di correlazione intraclasse (ICC), hanno rivelato abilità motorie inferiori nei bambini ASD e una somiglianza intra-familiare nelle famiglie con tratti autistici (BAP+), suggerendo una possibile componente familiare nella variabilità dei profili motori associati all’autismo.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14239/31841